Кафедра ТІДП вважає, що юрист може знайти себе і у сфері креативних індустрій

June 10, 2021

 

Креативні індустрії – предмет новітніх стратегій розвинутих країн. Наукова, мистецька, дизайнерська діяльність утворили окремі індустрії, і в результаті їх поєднання із ІКТ, фінансовою і економічною практиками виникли нові види економічної діяльності.

Традиційно прийнято вважати, що економічне благополуччя та могутність країни визначається наявністю в ній природних ресурсів, сприятливого географічного розташування на світових торгових шляхах і розвиненої оброблювальної промисловості. Однак, як не дивно та незвично це звучить, на сьогодні найбільш перспективним є розвиток креативної індустрії, в якій творча особистість (насамперед в області мистецтва) є генератором соціокультурних ідей і продуктів, котрі мають значну економічну цінність.

 

 

 

Поняття «креативна індустрія» (creative industries) вперше було введено у широкий ужиток у 1997 році прем'єр-міністром Тоні Блером, який використав його для пояснення свого бачення перспектив зростання постіндустріальних економік, поставивши метою «виховання такої нації, в якій креативні, талановиті люди будуть основною ланкою в розбудові конкурентоспроможної Великобританії ХХІ століття». Ці слова не залишились тільки гаслом. Британським урядом було створено Спеціальну Комісію з креативних індустрій, у опублікованому ще у 1998 році звіті якої, малі підприємства креативних індустрій були визначені як «двигун майбутнього економіки Великобританії». Тут вперше провели вивчення потенціалу креативного сектору – так званий «маппинг», і сформували урядову програму розвитку, в яку включили створення агентств підтримки, надання приміщень на пільгових умовах, грантів та доступних кредитів, поширення на творче підприємництво інституту «бізнес-ангелів». Тоді ж в цьому документі вперше було сформульовано поняття креативних індустрій, як сукупності галузей економіки, в основі діяльності яких лежить індивідуальне творче начало, основним інструментом створення вартості – використання творчих здібностей, а продуктом – інтелектуальна власність.

Креативні індустрії, у складі яких використовуються високі технології, включають широкий спектр різних видів підприємницької діяльності і починають займати значущі місця в культурній та економічній політиці найбільш успішних країн і регіонів, статистика яких вже почала віддзеркалювати наукоємність сучасних креативних галузей, відносячи їх основну частину до високотехнологічних, наукоємних послуг (high tech knowledge-intensive services – KIS). До них відноситься: виробництво кінофільмів, відео та телевізійних програм, фонограм і музичних записів; програмування, радіомовлення та телебачення; телекомунікації та зв'язок; комп'ютерне програмування, консультації та інші супутні послуги; діяльність інформаційних служб; наукові дослідження та розробки, архітектурно-інженерна діяльність; технічні випробування та аналіз; реклама і маркетингові дослідження; інша професійна науково-технічна діяльність.

 

 

 

Основні характеристики і тренди креативних індустрій:

- індикатори руху від інформаційного до концептуального віку, де головною цінністю будуть ідеї (концепти): все менше людей будуть працювати на роботодавців, все більше на себе самих;

- найбільш виразно і ефективно проявляються в середовищі окремого міста. Тобто це міський феномен;

- стирають межі між наукою і мистецтвом, креативністю та інноваціями, між країнами;

- ті міста, які зараз активно використовують креативні індустрії, використовували і використовують свою унікальність і приклали зусилля як мінімум одного покоління;

- культура та креативність, ввічливість та інтелект, атмосферність і людська теплота - це ті ресурси, якими живляться креативні індустрії;

- швидкий вільний доступ до Інтернету для забезпечення обміну і доступу до величезних інформаційних потоків;

- дизайн та архітектура наповнені творчістю, зручністю, інноваційністю;

- спирання на малий, а не на великий бізнес;

- відкритість і теплота громадських місць;

- органічна культурна та етнічна різноманітність, яка дозволяє створювати нові унікальні ідеї та бачення світу.

 

 

 

У визначенні ЮНЕСКО цей термін застосовується в тих галузях, які поєднують у собі створення, виробництво та комерціалізацію змістів, які є нематеріальними і мають культурний характер Галузі культурних індустрій (архітектура, мода, образотворче мистецтво, кінематограф, видавнича справа і т. д.) мають різні можливості заробляти гроші, різну економічну логіку і динаміку розвитку.

Креативні індустрії - це перелік видів економічної діяльності, що мають потенціал до створення доданої вартості та робочих місць через культурне (мистецьке) та/або креативне вираження, а їх продукти та послуги є наслідком індивідуальної творчості, навичок і таланту.

 

Використані електронні ресурси:

1.https://ppst.sumdu.edu.ua/images/pdf/Branches_of_Cultural_Industries.pdf

2. https://www.culturepartnership.eu/ua/publishing/course/lecture-5

 

 

Олена Чомахашвілі,

доцентка кафедри теорії та історії держави і права

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook