Гуманітарії прозвітували про науково-дослідні роботи 2019 року
03 грудня на засіданні наукової ради гуманітарно-педагогічного факультету заслухано заключні та проміжні звіти про виконання науково-дослідних робіт, що їх фінансують за рахунок Державного бюджету, інших підприємств й організацій, а також ініціативних тем за 2019 рік.
На початку засідання заступник декана факультету з наукової роботи, д-р філол. наук Світлана Харченко повідомила, що 2019 року на факультеті виконували 3 науково-дослідні роботи, фінансовані за рахунок державного бюджету, та 11 ініціативних тем. Звітного року гуманітарії не лише збільшили кількість тем, за якими провадили дослідження, а й вивели їх на якісно новий рівень. Більшість НДР відповідають методологічним трендам сучасної науки. Зокрема, зросла кількість досліджень, заснованих на міждисциплінарному підході, який передбачає взаємодію різних галузей наукового знання, інтеграцію інформації, фактів, методів для дослідження складних проблем, створення умов для реалізації зв’язків між різними науками для отримання комплексних знань про об’єкти та явища.
Однією з таких робіт є НДР за темою «Розробка новітніх принципів створення реєстру цінних рослин парків і скверів м. Києва на основі термінологічних стандартів», заключний звіт з якої представила канд. філол. наук, доц. Ірина Вакулик.
Зокрема, доповідачка зазначила, що за результатами досліджень опубліковано 6 статей в журналах, індексованих наукометричними базами даних (БД) Scopus та Web of Science, 3 статті в журналах із особливим статусом, 24 статті у БД Index Сореrnicus та в журналах, що входять до переліку фахових видань України, 9 статей у закордонних виданнях, 1 розділ у монографії державною мовою та 2 розділи у закордонних монографіях, 2 монографії українською мовою та 1 – польською, 1 підручник, 1 навчальний посібник, 2 словники, 38 тез у матеріалах конференцій. Захищено 2 докторські дисертації, 3 магістерські роботи; отримано 46 авторських свідоцтв. Укладено методику лінгвістичного описування назв зелених насаджень на основі термінологічних стандартів, картотеку раритетних вікових, рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, дерев; систематизовано картотеку назв рослин зелених насаджень парків і скверів м. Києва українською і латинською мовами; описано реєстр власних назв садово-паркових об’єктів як складових зелених насаджень м. Києва; створено каталог власних назв садово-паркових об’єктів, які належать до культурно-історичного фонду м. Києва, каталог цінних порід кущів і дерев парків і скверів м. Києва (на прикладі Ботанічного саду НУБіП України); розроблено відповідні методичні рекомендації (щодо застосування новітніх принципів створення реєстру цінних рослин парків і скверів м. Києва на основі термінологічних стандартів; щодо створення інформаційних табличок для парків і скверів); проведено семінар-тренінг для НПП аграрних ЗВО щодо врахування особливостей реєстрів рослин при укладання паспортів зелених насаджень (парків і скверів) на території України.
Д-р пед. наук, проф. Ніна Тверезовська подала проміжний звіт з актуальної науково-дослідної роботи «Професійна підготовка соціальних педагогів/працівників до роботи з постраждалими від Чорнобильської катастрофи». За темою дослідження за звітний період опубліковано 1 статтю в журналі, індексованому наукометричною БД Scopus, 2 статті – Index Сореrnicus та 7 – в журналах, що входять до переліку фахових видань України, розділи в 1 закордонній монографії, 2 монографії мовами, які не належать до мов Європейського Союзу; проведено констатувальний та пошуковий етапи експерименту (face to face) з подальшим коригуванням серед соціальних працівників (студентів), які опікуються постраждалими внаслідок Чорнобильської аварії, розроблено проектні матеріали з моніторингу і валідації програм підготовки соціальних педагогів/працівників до роботи з населенням, постраждалим від Чорнобильської катастрофи, та методичні матеріали для соціальних працівників щодо роботи з населенням, постраждалим від Чорнобильської аварії.
Високі показники за всіма видами робіт, потужну публікаційну активність фіксовано і у звіті за темою «Розробка новітньої концепції іншомовної підготовки різних категорій дорослих у процесі неформальної освіти». Д-р пед. наук, проф. Леся Вікторова зазначила, що 2019 року завершено експериментальну перевірку педагогічних моделей забезпечення неформальної освіти дорослих (людей похилого віку, людей з інвалідністю) у сфері іншомовної підготовки. Реалізація результатів дозволить суттєво доповнити, змістовно збагатити методологію організації, методику навчання, оцінювання якості іншомовної підготовки дорослих у формі неформальної освіти, а також розширити обсяг дидактичних матеріалів з розвитку іншомовної комунікативної компетентності різних категорій слухачів, моніторингу процесу навчання дорослих. Результати дослідження можуть слугувати науковою основою для удосконалення теоретико-методологічних підходів до навчання іншомовного спілкування дорослих та оновлення програм перепідготовки та підвищення кваліфікації різних категорій працівників.
Представили колегам наукові здобутки і керівники та виконавці ініціативних тем. Варто зазначити, що публікаційна активність більшості із них перевищує заплановані показники.
Зокрема, 2019 року:
- за темою «Сучасна філософія науки та освіти: проблеми гуманітарного дискурсу» опубліковано 8 статей в журналах, індексованих у Scopus, Web of Science, Index Сореrnicus, 43 статті у фахових журналах України, монографій (розділів монографії) мовами Європейського Союзу – 2, іншими мовами – 1;
- за темою «Вивчення соціально-економічного та суспільно-політичного розвитку України: аграрний аспект» – 3 статті в журналах, індексованих у Scopus, Web of Science, 11 – Index Coprnicus, 15 – у фахових виданнях України, 2 монографії, 2 посібника, 1 словник, 14 навчально-методичних розробок;
- за темою «Теоретико-методичні основи навчально-виховної роботи у природоохоронних та аграрних ВНЗ» – 4 монографії, 2 підручники та 1 навчальний посібник, 6 статей у журналах, індексованих у Scopus, Web of Science, 4 статті – в інших наукометричних базах, 32 статті у фахових виданнях України, 43 тези доповідей;
- за темою «Підготовка та реалізація перекладацьких проектів у вищих навчальних закладах» – 2 статті у наукометричній базі Scopus та 2 у фахових виданнях України, підготовлено 1 монографію, захищено 1 кандидатську дисертацію;
- за темою «Розвиток педагогічної майстерності викладача закладу вищої освіти в умовах освітніх трансформацій» – 20 статей в журналах Index Сореrnicus та 20 статей у фахових виданнях України, 3 монографії мовами Європейського Союзу.
- За результатами обговорення звітів за 2019 рік членами наукової ради прийнято рішення про те, що науково-дослідні роботи на гуманітарно-педагогічному факультеті виконано на належному рівні відповідно до затверджених планів і робочих програм. Заключні та проміжні звіти затверджено одноголосно.
Олена Балалаєва,
секретар наукової ради гуманітарно-педагогічного факультету