[26 вересня – День машинобудівника України]

Машинобудування – найважливіша галузь із сучасних виробництв матеріальної сфери, значення якого неухильно зростає під впливом науково-технічного прогресу. Сьогодні неможливо уявити життя людини без машин: ані на виробництві, ані у сфері послуг, ані у побуті. Створюючи знаряддя праці, машинобудування саме істотно впливає на темпи й напрями науково-технічного прогресу в інших галузях господарства, зростання продуктивності праці та ефективність виробництва.
Машинобудування як промислове виробництво виникло в ході промислових переворотів в країнах Європи у ХVІІІ ст. Тоді поняття «машина» (від лат. machen – пристрій) означало технічний засіб, робота якого ґрунтується на використанні механічного руху з метою виконання певної роботи або одержання енергії. Перші машини були дуже металомісткими. Їх основним призначенням було замінити важку фізичну працю людини.
Сьогодні одна з рис технічно розвиненого суспільства це наявність дієздатної промисловості і галузі машинобудування, здатність виробляти різноманітні машини і прилади, знаряддя виробництва та предмети споживання. Машинобудування України займає одну з ключових позицій в економічному секторі країни, воно має свою власну структуру і поділяється на масу окремих галузей. Це металообробка та важке машинобудування, суднобудування і судноремонт, тракторобудування й автомобілебудування, верстатобудування і приладобудування, авіабудування і авіаремонт, а також залізнична галузь, електротехнічна, сільськогосподарська і звичайно ж ракетобудування та підприємства оборонного комплексу.
Вцілому в структурах і підрозділах машинобудівної галузі України задіяно понад 2800 промислових підприємств і понад 230 організацій, що виконують різноманітні наукові, науково-технічні та дослідницькі роботи. Приблизна кількість працюючих у цій галузі людей - більше 1 млн.
Одне з найстаріших виробництв України – сільськогосподарське машинобудування – виникло у ХІХ ст. й завжди було зорієнтоване на райони виробництва сільськогосподарської продукції, а його розміщення пов’язане із зональною спеціалізацією сільського господарства. Сільськогосподарське машинобудування до 1914 р. було провідною галуззю машинобудування, на що впливав попит на машини через брак робочих рук в с.-г. степу, а також наявність сировини (її постачали металеві центри) і палива. В 1912 р. в Україні нараховувалося 138 середніх і великих заводів сільськогосподарського машинобудування, які виробляли близько 40% від всієї продукції машинобудування в Україні і близько 60% всього сільськогосподарського машинобудування Росії; їхня валова продукція – 28,5 млн карб., кількість робітників бл. 17 тис.
Сільськогосподарське машинобудування зосереджувалося в Харкові, Одесі, Єлисаветграді, а також у Білій Церкві, Олександрівську, Бердянську та інших містах. Їх власниками були переважно закордонні капіталісти. Однак сільськогосподарське машинобудування не покривало попиту країни, і понад 40% техніки завозилося з-за кордону (переважно з Німеччини).
Після розорення в 1941–1944 рр. сільськогосподарське машинобудування досягнуло в 1948 р. довоєнного рівня і далі швидко зростало, хоч повільніше, ніж в інших частинах СРСР; за 1940–1973 рр. продукція УРСР збільшилася майже в 15 разів, але їх частка зменшилася до 23% продукції СРСР. Натомість асортимент продукції сільськогосподарського машинобудування в Україні збільшувався; наприклад, лише у другій пол. 1960-х рр. створено 133 нових типів машин.
Найважливіші вироби сільськогосподарських машин (у тис. штук; у дужках % України від СРСР):
1940
1965
1974
Плуги тракторні
19,8 (51,6)
72,0 (43,5)
126,2 (58,0)
Сівалки тракторні
11,0 (51.5)
78,9 (30,2)
89,9 (5.0,5)
Жатки рядкові
26,3 (27,0)
69,2 (83,0)
Комбайни бурякозбиральні
11,0 (62,8)
15,9 (100,0)
Кормодробарки
6,2 (34,6)
23,2 (72,6)
Автонапувалки для великої худоби
135,2 (35,4)
716,2 (13,5)
Після відновлення незалежності збільшення в сільському машинобудуванні спостерігається у виробництві тракторів, машин для внесення добрив, причепів та напівпричепів сільськогосподарського призначення. За 2003–2007 рр. виробництво тракторів збільшилось на 426 шт. Кількість вироблених сільськогосподарських причепів, напівпричепів збільшилось у 2,6 рази.
Від 2015 р. урядом започаткована програма підтримки сільськогосподарського машинобудування та агропромисловості, яка передбачає компенсацію вартості техніки у 20% буде діяти у 2017 році для підприємств, які мають ступінь локалізації виробництва 35%, у 2018-му – 45%, у 2019-му – 55%, у 2020-му – 60%.
В квітні 2019 р. Мінекономрозвитку розширило список учасників державної програми підтримки сільгоспмашинобудування. Відтепер підтримку можуть отримати 163 заводи та 11374 найменувань техніки.
У 2018 р. завдяки Державній підтримці виробників сільськогосподарської техніки було додатково створено 5 тис. робочих місць. У 2018 р. українські аграрії купили 17182 одиниць української сільгосптехніки на суму 4,4 млрд гривень завдяки цій програмі. А ще на 38% зросла кількість машинобудівних підприємств, які виробляють техніку і обладнання для АПК, при чому 1/3 усієї української техніки і обладнання купується у рамках запровадженої урядом Програми державної підтримки.
В Україні збудовано великі спеціалізовані підприємства для виготовлення землеобробних машин (плугів, культиваторів), сівалок, комбайнів, навантажувачів, причепів, обладнання для кормовиробництва і тваринництва.
Найбільшим центром сільськогосподарського машинобудування є Харків (мотори для самохідних комбайнів), Одеса (тракторні плуги), Кропивницький (сівалки), Дніпро і Тернопіль (бурякозбиральні комбайни), Херсон (кукурудзозбиральні комбайни, створюється виробництво зернозбиральних), Бердянськ (жниварки), Львів (хімсільгоспмашини).
Обладнання для кормовиробництва і тваринництва виробляють у Бердянську, Ніжині, Умані, Ковелі, Коломиї та Білій Церкві. Заводи з випуску інших сільськогосподарських машин та запасних частин до них є в Києві, Мелітополі, Донецьку, Луганську, Кременчуці, Конотопі, Миколаєві та Первомайську.
Розміщення тракторобудування орієнтується в основному на споживача, і представлено воно 20 підприємствами. Найбільшим центром є Харків, де збудовані заводи тракторний, моторобудівний, тракторних самохідних шасі, а також заводи Лазова та Дергачі в Харківській області, де виробляють деталі і вузли для харківських тракторів. Тракторобудування розвинуте також у Дніпрі (колісні трактори), Вінниці (тракторні агрегати), Мелітополі і Кропивницькому (тракторні гідроагрегати). Підприємства для виробництва деталей і запасних частин для тракторів розташовані у Кременчуці, Києві, Сімферополі, Одесі, Луганську, Білій Церкві. Один з основних заводів в Україні, що виробляє сепаратори для очищення та калібрування зерна, є луганський завод ТОВ «НВФ «Аеромех».
Варто додати, що НУБіП України активно готує майбутніх професіоналів у даній галузі, зокрема підготовкою фахівців займаються факультет конструювання та дизайну та механіко-технологічний факультет.
В українському законодавстві «День машинобудівника» був додатково закріплений Указом Президента України від 8 вересня 1993 року № 361/93 і щорічно відзначається в четверту неділю вересня. В 2021 р. День машинобудівника України припадає на 26 вересня.
У День машинобудівника побажаємо всім працівникам галузі розвитку та інвестицій, щоб наступний автомобіль/комбайн, про який заговорить планета, вийшов з українського конвеєра.
Марія Поливач,

директор музею історії НУБіП України