Викладання дисциплін англійською мовою на високому рівні – пріоритетне завдання кафедри виробничого та інвестиційного менеджменту
Сьогодні в організації освітнього процесу міжнародна складова розвитку факультету та університету стає все вагомішою, а кількість студентів-іноземців та студентів-українців, які навчаються англійською мовою, повинна зростати. У цьому зв’язку, на факультеті аграрного менеджменту уже протягом тривалого періоду взято курс на збільшення кількості іноземців та наборів українців в англомовні групи. На кафедрі виробничого та інвестиційного менеджменту під керівництвом члена-кореспондента НАН України, д.е.н, проф. Шинкарук Лідії Василівни проводиться активна робота щодо удосконалення рівня викладання англомовних дисциплін
На факультеті аграрного менеджменту уже багато років поспіль успішно реалізується такий напрямок роботи, як введення у навчальний процес та організація викладання дисциплін англійською мовою. Це включає в себе, по-перше, викладання фахових дисциплін у групах студентів-іноземців, які навчаються на факультеті аграрного менеджменту як на бакалавраті, так і на магістратурі. По-друге, викладання дисциплін англійською мовою в англомовних групах студентів-українців. Варто відмітити, що деякі групи на факультеті аграрного менеджменту сформовані зі студентів з України та інших країн світу.
Даний факт висуває відповідні вимоги до рівня підготовки науково-педагогічних працівників, тобто професійна підготовка викладача повинна поєднуватись з фаховою лінгвістичною підготовкою та готовністю викладати англійською. Відповідно до навчального плану, викладання окремих фахових дисциплін англійською мовою на факультеті забезпечується кафедрою виробничого та інвестиційного менеджменту.
Загалом, виконання навантаження науково-педагогічним працівником щодо викладання певної дисципліни передбачає розробку навчально-методичного забезпечення та заведення цієї дисципліни на платформу Elearn з подальшою організацією навчальних занять в аудиторії або дистанційно в залежності від ситуації та можливих у сучасних реаліях карантинних обмежень. Зрозуміло, що у разі викладання фахових дисциплін англійською мовою, навчально-методичне забезпечення повинно бути створеним і заведеним на Elearn англійською мовою. У цьому зв’язку, рівень іноземної мови викладача, який забезпечує викладання певної фахової дисципліни, зокрема дисципліни з менеджменту, англійською мовою повинен бути на найвищому фаховому рівні (Advanced).
При роботі в англомовних групах так само, як і в групах з українською мовою викладання, здійснюється організація лекцій та практичних занять, консультування з приводу написання курсових робіт, залучення студентів до наукової діяльності через участь у конференціях, написання тез, тощо.
У процесі викладання дисципліни “Innovation Management” доцентом кафедри виробничого та інвестиційного менеджменту Катериною Алексеєвою для студентів-іноземців було розроблено курс в Elearn та регулярно надавалися посилання на заняття у ZOOM.
Після прослуховування лекцій студенти-іноземці виконували практичні завдання в Elearn, а потім усно відповідали по кожному завданню для отримання остаточної оцінки. Завдяки такому підходу, вдалося удосконалити контроль знань студентів-іноземців та постійно отримувати від них зворотній зв'язок.
При роботі в групах, де навчаються виключно студенти з інших країні світу, викладач повинен розуміти, що студенти-іноземці перебувають далеко від своєї Батьківщини, родичів та друзів. Саме тому важливо приділяти таким студентам більше уваги, перебувати у постійному контакті з ними. Викладач, який працює зі студентами-іноземцями, повинен не просто організовувати викладання певної фахової дисципліни, але здійснювати супровід таких студентів, допомагати їм розібратися з умовами життя в Україні, побутом, з вимогами, які висуваються до студента в НУБіП України.
Що стосується викладання фахових дисциплін англійською мовою у групах, де переважають студенти-українці, то тут потрібно залучати у навчальний процес звичні для всіх методики викладання фахових дисциплін через організацію лекцій, практичних, написання курсових, тощо у дистанційному режимі англійською мовою.
При викладанні дисципліни “Operational Management” доцентом кафедри виробничого та інвестиційного менеджменту Катериною Алексеєвою для студентів третього курсу англомовної групи спеціальності «Менеджмент» були використані загальні підходи до організації навчального процесу.
Ще під час навчання у звичайному режиму, в аудиторіях, студенти отримали завдання, яке стосувалося розробки технологічних карт вирощування сільськогосподарських культур. З переходом на дистанційний режим навчання студенти здавали свої проекти в Elearn, а захищали усно під час практичних занять, які проводилися дистанційно.
Однією зі складових навчального процесу для студентів англомовних груп є підготовка та захист курсових робіт англійською мовою. Зрозуміло, що написати курсову роботу іноземною мовою складніше, аніж рідною. Однак, варто відмітити, що переважна кількість студентів третього курсу англомовної групи спеціальності «Менеджмент» успішно виконували всі завдання. Щотижня для них проводилися консультації та надавалася допомога у вичитуванні курсових робіт в онлайн режимі.
Після цього для студентів було організовано захист курсових робіт в дистанційному режимі. Потрібно сказати, що студенти показали високий рівень знання іноземної мови, а презентації, підготовлені ними, відповідали всім вимогам щодо демонстрації результатів написання курсових робіт.
Уже другий рік відбувається набір в англомовні групи студентів-українців, які прагнуть оволодіти спеціальністю «Маркетинг». Для них кафедра виробничого та інвестиційного менеджменту забезпечує викладання курсу «Basics of Business Projecting». Даний курс вміщує основні відомості стосовно бізнес-проектування в сучасних умовах, а всі робочі матеріали з дисципліни надаються виключно англійською мовою, що у майбутньому дозволить студентам брати участь у міжнародних конкурсах з бізнес-проектування або розробляти проекти для іноземних компаній.
В цілому, на факультеті аграрного менеджменту та, зокрема, на кафедрі виробничого та інвестиційного менеджменту, триває робота щодо удосконалення рівня викладання англійською мовою. Наявний уже досвід роботи є позитивним та корисним, однак вимоги постійно зростають, тому потрібно гідно на них реагувати, приймаючи виклики сучасності.
Марина Дєліні,
д.е.н, доцент кафедри
виробничого та інвестиційного менеджменту