Про вічні філософські питання: як студенти НУБіП України опановують філософські науки в умовах карантину
Scientia potentia est
Френсіс Бекон
Будь-яка перешкода долається наполегливістю
Леонардо да Вінчі
Життєвий простір сучасної людини сповнений низкою неочікуваних проблем та страждань, а побудова цілісного образу світу є вкрай складним завданням для окремої особистості. Проте вирішувати це завдання потрібно, інакше людству загрожує духовна неспроможність. Філософія завжди була надійним другом та порадником при розв’язанні суперечностей між людиною і світом. Філософія є активізацією творчих можливостей людини в її прагненні зрозуміти життя, вона спрямована проти краху культури, до духовності людини. Людство завжди звертатиметься до багатства її ідей, адже завдяки їм тільки й можна виявити, осягнути і розвинути глибинні смисли свого власного буття. Філософія – це насамперед проблематизація питань, вирішення яких вимагає інтелектуальної вишуканості, сміливості і рішучості.
Особливо сьогодні, коли людське життя в екзистенційному відношенні стає все більш насиченим, коли людство зупинилося в розпачі перед коронавірусною пандемією, розгубилося в умовах карантинної ізоляції.
У зв'язку з карантином, який запровадили в Україні для запобігання поширенню коронавірусу з 12 березня, всі студенти перейшли на дистанційне навчання, і саме тут на допомогу нам прийшли сучасні технології. Думаю, всі оцінили переваги того, що платформа e-learn успішно діє в нашому університеті. Але перед викладачами постало непросте завдання – як організувати продуктивний освітній процес виключно дистанційно.
Окрім офіційних рекомендацій від МОН є навчальні плани, яким потрібно слідувати, а до кінця навчального року лишилось не так багато часу. Використання інформаційних технологій робить процес набуття знань більш гнучким, дає можливість навчатися в зручному місці та в зручний час. Для цього студенту треба мати комп’ютер та Інтернет. Якісно створені дистанційні курси спрощують засвоєння потрібних знань. До того ж забезпечується індивідуальний характер навчання.
Кафедра філософії є загальноуніверситетською кафедрою і забезпечує викладання курсів «Філософія», «Логіка», «Релігієзнавство, «Філософія науки» для студентів всіх спеціальностей. На навчально-інформаційному порталі elearn розроблені всі курси з цих дисциплін. Студенти в рамках навчального плану опрацьовують лекції, семінарські завдання, переглядають відеофільми, виконують самостійні та модульні роботи.
Викладачі кафедри розглядають онлайн-навчання не лише як вимушений метод на час карантину, але й як додаткову складову освітнього процесу в цілому, що дозволить покращити його на рівні світових тенденцій. Отже, навчання триває…
Так, студенти гуманітарно-педагогічного факультету спеціальностей «Філологія», «Журналістика», «Професійна освіта» опановують основні історичні особливості та специфіку становлення ключових цивілізаційних цінностей, світогляду, та в цілому, способів розуміння вічних проблем світу попередніми поколіннями в рамках курсу «Філософія» (викл. доц. Кравченко А.Г., Гейко С.М., Лаута О.Д,. Чорноморденко Д.І.).
Протягом першого тижня карантину студенти готували есе на тему «Концепція щастя у філософських вченнях Арістотеля і Сковороди», що викликало неабиякий інтерес у них. Задачею також було ознайомитись із уривками роботи Арістотеля «Нікомахова етика», в якій автор роз'яснює своє розуміння щастя й всі інші категорії, що з цим пов'язані – благо, справедливість, розсудливість тощо.
Такі базові речі завжди викликають зацікавленість у молоді, спонукають їх до розвитку критичного мислення. Як відомо, за кордоном при вивченні курсу філософії особлива увага приділяється саме опрацюванню першоджерел. Це важливо і для наших студентів, а курс "Філософія", що розташований на порталі дистанційної освіти нашого університету дає таку можливість, оскільки містить хрестоматійне викладення цих вічних текстів. Молоді фахівці різних спеціальностей вдосконалюють свої навички у мистецтві мислення та формують власні компетентності людини XXI століття. Окрім цього студенти взяли активну участь в он-лайн обговоренні нагальних проблем сьогодення та написали есе на тему «Один світ – одне здоров’я», «Як кожен може допомогти світові», «Карантин як виклик сучасному світові».
20 березня викладачі і студенти взяли активну участь у вебінарі «Людина і вибір в умовах екстреми», на якому ведучі ділилися фрагментами з досліджень соціальних психологів Росса і Нісбета про вплив екстремальної ситуації на людину, пропонували переглянути та проаналізувати відеосвідчення з архіву USC Shoah Foundation, та разом з учасниками вебінару обговорювали моральні дилеми, які постають перед людиною в різних складних ситуаціях.
Не менш необхідним та актуальним на сьогодні є курс «Релігієзнавство» для спеціальностей «Професійна освіта», «Соціальна робота», «Психологія», «Журналістика». (викл. доц. Савицька І.М., Гейко С.М., Шкіль С.О., Чорноморденко Д.І.). Не дивлячись на те, що зараз студенти опрацьовують цей курс самостійно, крім виконання поточних завдань, вони працюють відповідно до специфіки свого майбутнього фаху. Так, студенти-журналісти написали замітку в газету, а майбутні психологи дослідили вплив релігії на людину в екстремальних умовах.
Під час дистанційного опрацювання курсу «Логіка» (викл. доц. Матвієнко І.С.) студенти спеціальності «Міжнародні відносини» та «Соціальна робота» готують презентації з тем «Поняття як форма мислення» та «Логічні операції з поняттями», які відправляють на пошту викладачеві, адже через великий об`єм файлів їх не можливо загрузити на дану платформу. Зацікавленість викликає у студентів і розв’язання логічних задач, кросвордів, відеозавдань.
В умовах карантину триває навчальний процес з вивчення філософії на факультетах ветеринарної медицини (викл. доц. Супрун А.Г., Данилова Т.В., Дубровіна О.В.), захисту рослин, біотехнологій і екології (доц. Культенко В.П.), юридичному (доц. Лаута О.Д, Кудін А.В.), харчових технологій і управління якістю продукції АПК (доц. Савицька І.М., Чорноморденко Д.І.), агробіологічному (доц. Горбатюк Т.В., Кичкирук Т.В.), факультеті конструювання та дизайну (Чорноморденко Д.І.), механіко-технологічному (доц. Шкіль С.О.).
Студенти постійно знаходяться на зв’язку зі своїми викладачами. Спілкування в чатах Telegram каналу, Вайбері, активна робота на навчальному порталі НУБіП України, підготовка презентацій, написання тематичних есе та конспектуваня лекційного матеріалу виконується студентами з неабияким завзяттям. Вони з цікавістю використовують звичні для них засоби спілкування – Інтернет-чати, де з задоволенням обмінюються інформацією, питаннями, відповідями, фотозвітами.
Цікавим є те, що студенти стали більше читати першоджерел, статей, переглядати інформаційні та наукові фільми. Як результат – написані ними експертні висновки та критичний аналіз прочитаного та переглянутого матеріалу. Як вид дистанційної роботи викладачами були запропоновані актуальні теми для написання есе «Коронавірус як виклик для людства», «Пандемія коронавірусу: уроки для людства та України» «Чому китайською «криза» означає одночасно і небезпеку, і можливість», «Проблеми гуманізму в умовах сьогодення: Україна і світ» з їх подальшим обговоренням в соціальних мережах. Поставлені питання настільки схвилювали студентську аудиторію, що до написання філософських есе долучились студенти усіх факультетів.
В більшості робіт лунають заклики до консолідації з усім світом, до осмисленого поводження в часи випробувань. Студенти сходяться на думці про вічність цінностей гуманізму, які під новим кутом зору звучать в кризових ситуаціях. Кількість та якість надісланих робіт настільки висока, а тема настільки актуальна, що викладачі кафедри філософії ухвалили рішення: долучити ці роботи до матеріалів Сковородинських читань, які в цьому році проводимуться в дистанційному форматі з подальшою публікацією їх в електронному збірнику.
Під час карантину в процесі електронного навчання для студентів факультету аграрного менеджменту спеціальностей «Маркетинг» і «Менеджмент» застосовуються змішані форми навчання (доц. Данилова Т.В.) Акцент робиться у тому числі і на особисте спілкування по телефону або електронною поштою, що надає можливості певною мірою долати соціальне відчуження, яке виникає за умов карантину, та сприяє відчуттю єдності. На електронну пошту студентами надіслано 5 тез англійською мовою на науково-методичний семінар «Філософські проблеми людини і суспільства в реаліях ХХІ століття». Для написання есе запропоновані теми «Роздуми про сучасний світ» і «Humanism and the Coronavirus Challenge», які передбачають обговорення в групах через месенджер Viber.
Професор Сторожук С.В. викладає філософію для студентів 1 курсу, економічного факультету («Біржова діяльність»). Основне навчання студентів економічного факультету відбувається на базі навчально-інформаційного порталу elearn.
Звісно, ефективність дистанційного навчання потребує високого рівня самоорганізації студентів. В процесі спілкування та обговорення наукових тем студенти виявили цікавість до проблем гуманітарної політики в період пандемії та запропонували підготувати освітній проект для учнів шкіл та студентів, у якому було б розкрито доцільність ретельного дотримання карантину.
Занепокоєння у них викликають панічні настрої в суспільстві. З цією метою та заради підтримання постійного та ефективного спілкування було розпочато роботу над відео проектом щодо особливостей поширення вірусів. Його суть полягає у щоденних спостереженнях, які можуть тривати понад тиждень. Результати проекту будуть розміщені на сайті кафедри філософії та поширюватимуться в мережі Internet з просвітницько-профілактичною метою та для профорієнтаційної роботи.
Окрім навчальної, ведеться наукова та навчально-методична робота. Зокрема, за період карантину розроблено навчальну програму з вибіркової дисципліни «Філософія міфології» для аспірантів, що навчаються на освітньо-науковій програмі «Історія філософії». Оновлено програму вступного випробування з «Філософії» для вступників до аспірантури на усі освітньо-наукові програми НУБІП України та програму вступного випробування з фахової дисципліни «Історія філософії» підготовки фахівців РhD доктор філософії із спеціальності 033 «Філософія». Також підготовлено та представлено в електронному вигляді питання для соціального опитування аспірантів, що є необхідною умовою акредитації освітньо-наукових програм https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSey7rV3KF5DCTnoL1jcdQ8NRPvTUoKHkpDwAbTK8j29L4oqOw/viewform.
Отже, викладачі кафедри філософії докладають зусиль, щоб наша спільна дистанційна робота зі студентами була якісною, змістовною та цікавою. А творчий процес осягнення філософії надихав на відкриття нових горизонтів. Ми розуміємо, що філософське мислення – це наразі єдиний інструмент, який дає нам можливість не втратити здоровий глузд, а навпаки – відкривати нові шляхи співіснування людини зі світом. Наш вибір в цій непростій ситуації – відповідальність, дисципліна та самоорганізація. Саме тоді нам обов’язково вдасться не лише досягти запланованого, але й побудувати щирі людські відносини, закласти підвалини командної роботи і зрештою – надихнути молодь ВЧИТИСЯ і ЗРОСТАТИ!
Інна Савицька,
Завідувач кафедри філософії