Цікаві аспекти зеленої соціальної роботи розкрила під час відкритої лекції професор Ніна Журавська
16 лютого 2022 року на кафедрі управління та освітніх технологій гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України відбулася відкрита лекція доктора педагогічних наук, професорки Ніни Журавської з дисципліни «Зелена соціальна робота» на тему «Теоретичні та практичні аспекти зеленої соціальної роботи» для бакалаврів першого курсу спеціальності «Соціальна робота».
Лектору вдалося активізувати навчально-пізнавальну діяльність студентів і спроектувати матеріал теми на майбутню професійну діяльність студентів. Лекція була прочитана на високому науково-методичному рівні. На занятті розглядались нагальні питання: концепції зеленої соціальної роботи; стратегії зеленої соціальної роботи; завдання соціального працівника у громаді щодо впровадження зеленої соціальної роботи.
Професорка Ніна Журавська акцентувала увагу студентів на визначення поняття «зелена соціальна робота» як на вплив соціальних працівників на соціальне та фізичне середовище (отримувача соціальних послуг) клієнта, аби воно більше відповідало правам, потребам і життєвим цілям особистості, зменшуючи деградацію природи.
До завдань зеленого соціального працівника у межах роботи в громаді лекторкою було віднесено: оцінка ризиків, необхідності певних втручань; планування пом’якшення наслідків; розробка конкретного плану дій соціально-економічного розвитку громади чи груп у ній; впровадження плану дій, координація, доставка товарів та послуг, підтримка окремих людей у громаді для відновленні їхнього життя, розвиток стійкості та спроможності мінімізувати майбутні ризики, надання допомоги сім’ям у виконанні їхніх зобов’язань, підтримка самоорганізації в громаді тощо; оцінка виконання плану, пропагування і лобіювання наступних змін.
Слушно було наголошено професоркою на характеристиках розвитку теорії і практики зеленої соціальної роботи на сучасному етапі: зелена соціальна робота виходить із холістичної (цілісної) парадигми й пов’язана з радикальними (критичними) теоріями соціальної роботи та ідеями соціального конструктивізму; вона вводить поняття «екологічної справедливості» в рамках концепції соціальної справедливості і ставить під сумнів несправедливий та нераціональний розподіл ресурсів, короткострокове планування і діяльність політичних структур, орієнтовану на підтримку неоліберальних моделей індустріалізації; вона може вважатися мульти- чи трансдисциплінарною, оскільки інкорпорує знання та навички з різних сфер, а не тільки соціальної роботи, й передбачає взаємодію з представниками інших професій; вона обстоює потребу у специфічних для місцевості, культурно відповідних підходах до зменшення ризиків та ліквідації наслідків стихійних лих, передбачає розвиток громади на основі підходу, орієнтованого на сильні сторони та розвиток соціального капіталу, за якого громада розглядається як співвиробник соціальних змін у подолання структурних нерівностей; вона розширює поле діяльності соціальних працівників - з прав людини, роботи з уразливими, маргінальними групами населення, роботою над стигмою, дискримінацією тощо, до питання справедливості розподілу ресурсів навколишнього середовища, планети в цілому.
Підсумком лекції стало отримання студентами настанов та завдань, виконання яких дозволить сформувати професійну компетентність майбутнього зеленого соціального працівника.
Лекція професорки Ніни Журавської доступна за змістом для студентів. Використано різноманітні методи та прийоми навчального матеріалу. Активізовано навчально-пізнавальну діяльність студентів. Систематизовано та логічно послідовно викладено навчальний матеріал. Налагоджено контакт з аудиторією. Використано вміння зацікавити та активізувати роботу студентів на занятті. Лекція прочитана на високому науково-методичному рівні.
Сергій Кубіцький,
завідувач кафедри управління та освітніх технологій