«INSIGHT: Inclusive teaching methods in higher education»: Впроваджуємо кращі зразки інклюзивних практик в соціальній сфері на міжнародному рівні
«INSIGHT: Inclusive teaching methods in higher education»: Впроваджуємо кращі зразки інклюзивних практик в соціальній сфері на міжнародному рівні
5 березня 2025 року
Ми раді презентувати хід впровадження проекту Erasmus+ Higher Education «INSIGHT: Інклюзивні методи навчання у вищій освіті» («IINSIGHT: Inclusive teaching methods in higher education»), до імплементації якого Національний університет біоресурсів і природокористування України долучився в якості офіційного партнера.

До Партнерства долучено сім університетів (Università Degli Studi Di Modena E Reggio Emilia-IT, Linneuniversit Etet-SE, Wirtschaftsuniversitat Wien-AT, Universidad Pablo De Olavide-ES, Подільський державний університет-UA, Національний університет біоресурсів і природокористування України-UA, Scuola Universitaria Professionale Della Svizzera Italiana-SUPSI-CH), Європейська асоціація, що займається проблемами дислексії (EDA-BE), компанія, що працює в галузі дислексії (SOS Dislessia-IT), а також дві організації, що спеціалізуються на організації та управлінні навчальною діяльністю (ECECE-AT)., Formodena-IT).
Основна мета проекту полягає в тому, щоб озброїти освітян цілеспрямованими навчальними стратегіями та інструментами, сприяти навчанню та участі студентів університетів з ООП в інклюзивній реляційній моделі, в якій відмінності не можна звести до категоричного індивідуального ставлення.
Проектною групою від НУБіПу визначено студентів, які є високомотивованими, входять до асоціацій чи студентських спілок, протягом 3 років будуть залучені до керівного студентського комітету проекту:
- Гаврилюк Валерія (1 курс, спеціальність "Соціальна робота" (дислексія));
- Расенчук Софія (2 курс, спеціальність "Соціальна робота");
- Дроздовська Олександра (2 курс, спеціальність "Соціальна робота").
Також визначено пілотний курс за проектом, яким став освітній компонент «Основи соціальної інклюзії та безбар’єрності» ("Fundamentals of Social Inclusion and Barrier-Freeness"), що є нормативним (цикл спеціальної (фахової) підготовки).
Мета курсу полягає у підготовці майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в умовах інклюзивного соціального простору.
Основними завданнями курсу є:
- ознайомити студентів із нормативно-правовими основами, науково-теоретичними та прикладними питаннями організації соціальної інклюзії осіб з особливостями розвитку на міжнародному, державному, територіальному рівнях;
- формування навичок організації, забезпечення доступності та безперешкодного надання соціальних послуг різним категоріям отримувачів соціальних послуг; умінь безбар’єрного спілкування; уважного ставлення до потреб мешканців, особливо вразливих категорій;
- розвивати у студентів вміння та навички використовувати теоретичні та практичні знання в майбутній професійній діяльності з різними категоріями отримувачів соціальних послуг.
На рівні європейської політики все більше уваги приділяється правам людини та забезпеченню соціальної справедливості. В умовах сьогодення інклюзія розглядається як цінність і як стратегія сприяння соціальній єдності, громадянству та більш справедливому суспільству. Таким чином, ключовим політичним пріоритетом для всіх країн, які працюють над зазначеним баченням, має бути планування більш ефективних програм професійної підготовки, навчання та перманентних систем підтримки, що зосереджені на розширенні можливостей освітян для васпекті участі в інклюзивних практиках з метою забезпечення високоякісного освітнього процесу.
У контексті вищої освіти транснаціональні документи визначають два тісно взаємопов’язані пріоритети: розвиток інклюзивної культури, політики та практики гарантування загальних соціальних прав (Unesco, 2019; UNHCR, 2021) та підвищення якості навчання, викладання та професійної підготовки (High Level Group EU 2013; EHEA conferences of Yerevan 2015; Paris 2018; Rome 2020).
Фундаментальна проблема, що передує ефективним змінам у викладанні полягає в наявності помітних бар’єрів на рівні переконань, ставлень і практики освітян, адміністрацій, які часто створюють упередження, непорозуміння, особливо щодо учнів та студентів з ООП.
На жаль, кількість учнів та студентів з особливими освітніми потребами (ООП) постійно зростає, відповідно виникає необхідність використовувати спеціальні засоби навчання, які часто все ще вважаються «винятковими», тому сприймаються як відповіді на «індивідуальну проблему», а не рівні можливість для кожного.
У Національному університеті біоресурсів і природокористування України беззаперечно підтримуються ініціативи щодо розвитку освітньої інклюзії і основні засадничі постулати відображені у реляційно-екологічної моделі (Bronfenbrenner, Morris, 2006), підхід можливостей (Sen, 1985; Nussbaum, 2004), універсальний дизайн.
Освітній процес в НУБіП України базується на існуючій нормативно-правовій базі, із дотриманням основних Положень Конвенції ООН про права людей з інвалідністю 2006 року, яка ратифікована в Україні 16.12.2009 р., та набрала чинності 06.03.2010. Відповідно до Законів України «Про освіту» (2017 р) та «Про вищу освіту» (2014 р) у закладах освіти України різних рівнів впроваджено інклюзивне навчання. У закладах вищої освіти інклюзивне навчання передбачає систему освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
У НУБіП України є ресурси для застосування ідей інклюзивних методик навчання, зокрема:
1) Просторові, включають у значній мірі наявність архітектурної доступності, інформативність та зручність для здобувачів
2) Матеріально-технічні, які включають спеціалізований технічний супровід (розумне пристосування: надання студентам спеціалізованого технічного обладнання для доступності навчального процесу). В НУБіП України створено спеціалізовані лабораторії:
- Навчально-науковий центр «Лабораторія соціально-психологічної реабілітації», яка оснащена засобами реабілітації, психологічного розвантаження та арт-терапії.
- Інклюзивний комп’ютерний клас «Лабораторія цифрових технологій в соціальній роботі», який оснащений спеціалізованим обладнанням для здобувачів з особливими освітніми потребами.
- Лабораторії Іпо- та апітерапії із відповідним оснащенням. Також у структурі університету є Ботанічний Сад для проведення занять із природотерапії. Для медичного супроводу осіб з інвалідністю створений оздоровчий центр, а для фізичної реабілітації функціонує спортивний комплекс.
3) Кадрові ресурси передбачають наявність фахівців, які здійснюють різні види супроводу здобувачів з особливими освітніми потребами: практичні психологи, наставники студентських груп, фахівці відділу соціальної роботи, медичний персонал, науково-педагогічні працівники, які підвищують кваліфікацію і набувають інклюзивної компетентності.
4) Методичні ресурси адаптовані до потреб здобувачів з інвалідністю (методи, прийоми, техніки, технології викладання)
5) Виховне середовище, яке включає систему заходів, аудиторної та позааудиторної роботи з формування інклюзивної культури в учасників освітнього процесу.



В рамках проєкту передбачається збільшити кількість заходів, спрямованих на формування інклюзивної компетентності, інклюзивної культури, навичок безбар’єрного спілкування учасників освітнього процесу, впровадження зразкових інклюзивних практик.
Ми запрошуємо вас відвідати наш вебсайт, щоб дізнатися більше https://insightprojecteu.org/
Переконливо працюємо над ІДЕЄЮ та СТРАТЕГІЄЮ, щоб отримати РЕЗУЛЬТАТ!
Дар’я СУПРУН,
професор кафедри
соціальної роботи та реабілітації