Кращі викладачі університету за версією магістрів. [Тетяна Мостенська]: сучасний студент дуже зацікавлений, коли в аудиторії розглядаються кейси з реального бізнесу

-
Цьогорічні випускники магістратури визнали Вас кращим викладачем на факультеті. Чи стало це для Вас несподіванкою?
– Так, це було повною несподіванкою для мене з багатьох причин. Адже я лише з минулого навчального року почала працювати зі студентами-магістрами цих освітніх програм.
-
Назвіть студентів, які є кращими, на Вашу думку.
– Важко назвати найкращих. Хтось із них має не найвищий рейтинг у групі, але є чудовим організатором, набуваючи досвіду управлінця. Хтось – краще засвоїв теорію і може на достатньо високому рівні теоретично обґрунтувати доцільність прийняття саме такого рішення. Хтось – приголомшує нетрадиційним підходом до вирішення поставленого завдання. Мені цікаво було працювати зі студентами, які вже отримали дипломи магістрів – Юлію Акулович, Юрієм Іванцем, Юрієм Матченком, Георгієм Рябцуном, Валерією Старцевою, Крістіною Трутенко, Костянтином Центилом, Іриною Федів. Серед магістрів, у яких я викладаю у цьому навчальному році, хочеться відзначити Олександру Вакуленко, Оксану Терновенко, Карину Мельниченко, Анастасію Талан.

-
Кого з викладачів Вашої студентської пори назвали б кращим і чому?
– Я навчалась у Київському технологічному інституті харчових технологій (зараз – Національний університет харчових технологій). Одержала кваліфікацію інженер-економіст. Тому перелік дисциплін, які я вивчала, дуже широкий: від опору матеріалів, теорії механізмів і машин, п’яти технологій виробництва харчових продуктів до дисциплін економічного циклу (статистика, організація виробництва, бухгалтерський облік, економічний аналіз та ін.). У мене викладали багато висококласних фахівців, професорів «старої» школи. Вони зробили свій внесок у формування мене не лише як фахівця, а й особистості. Серед тих, з ким було цікаво працювати, можу назвати І.О. Сінгаєвського, Н.М. Ткаченко, Ю.І. Микитюка, О.В. Куроченка, В.М. Стабнікова, Н.А. Волохову. З найбільшою вдячністю я згадую І.С. Гулого та І.А. Чепурнова – це справжні вчителі, яким я завдячую тим, чого досягла.
-
Чим мотивуєте студентів до навчання? Чи достатньо для цього лише вимогливості та дисципліни?
– На моє переконання лише вимогливість і дисципліна не є ефективними мотиваторами для сучасних студентів. Дуже важлива форма подання матеріалу та відкритість викладача до діалогу, обговорення проблем.
-
Як викладати матеріал, аби зацікавити студента ХХІ століття?
– Студенту повинно бути цікаво. На жаль, я помічаю, що часто вони не навчені під час лекцій вступати в діалог, вести дискусію. На першій парі, як правило, з потоку лише декілька студентів роблять спроби відповідати на поставлені питання і висловлювати свою думку, але поступово ситуація змінюється. Вважаю, що абсолютно немає необхідності задиктовувати лекцію. На це витрачається час, який можна використати з більшою користю. Ми вимагаємо від студентів здійснювати підготовку до занять, але не менш важливою є підготовка викладача. Розуміння викладачем сучасних підходів до розв’язання поставлених проблем при викладанні дисципліни є важливим елементом навчання. А ще – сучасний студент дуже зацікавлений, коли в аудиторії розглядаються кейси з реального бізнесу та використовується робота в командах.
-
Частина студентів у своїх анкетах говорять про некомпетентність викладачів. Ваша думка?
– Робота викладача – це важка повсякденна праця. Тому, навіть якщо ти вважався класним фахівцем два-три роки тому гарантія, що ситуація не зміниться, – відсутня. Для підтримки рівня викладання необхідно працювати над собою. З одного боку – ми організовуємо участь як викладачів, так і студентів у тематичних заходах, які проводять бізнес-асоціації, торгово-промислова палата та бізнесові структури, з іншого – університет всіляко сприяє підвищенню кваліфікації викладачів. Основне тут – не втрачати можливості та відповідати викликам сьогодення.
-
До речі, студенти говорять і про наявність певного дублювання тем в різних дисциплінах. Як, на Вашу думку, цього уникнути?
– Дублювання тем, однозначно, необхідно уникати. Для цього на рівні методичної ради факультету узгоджуються програми дисциплін. Крім того, є гаранти програм, які відповідають за зміст та якість навчання.
Впевнена, що повторювання матеріалу, який вивчався раніше, для студентів корисне, але у тому разі, коли мова йде про нагадування матеріалу інших дисциплін, на якому побудована лекція. Без цього неможливо працювати. Інше питання – як це відбувається. Можна продублювати тему, а можна нагадати ключові моменти, попросити висловити свою думку щодо певної проблеми. Такий підхід дозволить органічно вписати раніше вивчений студентами матеріал у нову тему.

-
Чи повинен викладач мати практичний досвід, чи достатньо лише теоретичної підготовки?
– Лише теоретичної підготовки абсолютно недостатньо. Якісне викладання вимагає розуміння процесів, їх характеристик, особливостей протікання. Незалежно від того – це технологічні або управлінські процеси. Думаю, що набуття практичного досвіду можна реалізувати через підвищення кваліфікації (краще стажування з відривом від викладання) на профільних підприємствах. Для підвищення теоретичного рівня викладання та покращення змісту практичної складової є можливість використовувати різноманітні тренінги. Зараз широкий доступ до сучасної літератури як через інтернет, так і надходження до бібліотек. Крім того, можна активно використовувати цікаві елементи з численних безкоштовних онлайн-курсів. Синергія цих підходів дозволить викладачеві бути сучасним в аудиторії та отримувати задоволення від процесу взаємодії із студентською спільнотою.
-
Яка Ваша думка, чи всім викладачам для забезпечення якісного освітнього процесу потрібні знання іноземної мови на рівні В2?
– Знання іноземної мови значно підсилює конкурентоспроможність викладача і освітньої програми, до якої він залучений. Розширює можливість для презентації власних наукових розробок та досягнень, їх обговорення на міжнародних конференціях дозволяє інтегруватись у освітній і науковий простір провідних країн світу, забезпечує умови участі у програмах мобільності. Власний розвиток викладача певною мірою залежить від знання іноземної мови. Мабуть, насамперед сам викладач і повинен бути зацікавлений у відповідному володінні іноземною мовою.
-
Ваше найбільше досягнення в житті, чим захоплюєтеся?
– Найбільше досягнення – це моя родина. Вільного часу, на жаль, не дуже багато, проте, коли він є, я читаю або вишиваю. І ще – люблю різноманітні квіти: гіацинти, іриси, крокуси, проліски, тюльпани, півонії. Але найбільша пристрасть – троянди.
Розмовляла Ірина Білоус