Сергій Кваша: оцінка організації дистанційної освіти в університеті – позитивна

25 серпня 2020 року
     Завершується 2019/2020 навчальний рік. В умовах світової пандемії коронавірусу і карантину він виявився непростим для всіх нас і став справжнім викликом для системи освіти, в т.ч. і вищої. Про аналіз ситуації, висновки, які маємо зробити і перспективи – наша розмова з проректором з навчальної і виховної роботи Сергієм Квашею.

 

  • Сергію Миколайовичу, з якими показниками університет завершує 2019-2020 навчальний рік?

     — Очевидно, що це запитання в першу чергу пов’язане з моєю оцінкою роботи колективу університету в умовах світової пандемії. Відразу ж зазначу, що моментальна реакція ректора і ректорату на COVID-19 зорієнтувала науково-педагогічних працівників і студентів у формат дистанційної освіти. Виданий 11 березня наказ ректора, наступні положення були одними з перших серед всіх ЗВО України, і в цілому дали можливість реально впровадити ЕНК у навчальний процес. Упродовж двох тижнів в онлайні запрацювали директорати і деканати, вчені ради інститутів і факультетів. В наступні десять тижнів колектив університету зумів найкращим чином справитися з таким надзвичайним викликом – дистанційним навчанням. Наш двосторонній – інформація директорів і деканів з одного боку та зворотній Google analytics – моніторинг дистанційної освіти в цілому підтвердив позитивні оцінки реалізації в НУБіП України дистанційної освіти. Цьому в значною мірою сприяла особлива увага завідувачів кафедр, науково-педагогічних працівників підготовці електронних навчальних курсів.

  • Яка все ж таки Ваша оцінка організації дистанційної освіти?

     — Позитивна. Нам вдалося швидко структурувати управління університетом на всіх рівнях. По-перше, переважно щоденний очний формат роботи найвищого управлінського рівня університету “ректор-проректори”. По-друге, постійне і регулярне дистанційне спілкування директорів, деканів із завідувачами кафедр, членами вчених рад, старостами студентських груп. І, нарешті, рівень – це щоденна робота викладачів зі студентами з використанням всіх дистанційних засобів спілкування. Дуже важливо відзначити, крім дистанційних занять, в цілому високу організованість проходження практики студентами, проведення екзаменаційної сесії та захисту бакалаврських робіт четвертокурсниками. Надзвичайно важливим виявився процес очного складання ЄВІ бакалаврами при вступі до магістратури. Маємо середній по університету показник – 68,2% студентів, які успішно склали екзамени з іноземної мови.
     За результатами дистанційного навчання у семестрі ми провели анкетування, у якому взяли участь понад 700 студентів різних курсів та спеціальностей. Понад 77% з них оцінили результати дистанційного навчання позитивно (25% відповіли – супер, 17% – позитивно, 35% – нейтрально) та понад 60% зазначили, що адаптувалися відразу або протягом кількох днів.
     Слід зазначити, що за дев’ять тижнів дистанційного навчання (з п’ятнадцяти у семестрі) було проведено 95% із усіх запланованих пар за розкладом: щотижнево 4200 – 4600 пар, на яких навчалися 85-87% студентів.
     Маємо перший досвід складання літньої екзаменаційної сесії у дистанційному режимі з непоганими результатами (середній бал у бакалаврів 75,3%, у магістрів – 78,1%).
     Дистанційна форма навчання в університеті забезпечувалась платформою «E-learn» в навчальному процесі із використанням програми відеозв’язку ZOOM, яка призначалась для відеолекцій із зворотнім зв’язком, а також програм CiscoWebExMeeting – для спільного перегляду учасниками контенту й можливості коментування та Google Meet – для проведення відеозустрічей із браузера ПК. Для прикладу: щотижнево платформу «E-learn» відвідували понад 17 тисяч користувачів, це близько 104 тисячі сеансів.

  • Буквально на порозі новий навчальний рік. Які виклики він несе?

     — Ключове завдання трьох останніх місяців – підготовка до вступної кампанії 2020 року. За винятком днів відкритих дверей НУБіП, що дійсно у попередні роки перетворилися у справжнє свято гостинності, університет задіяв всі доступні інформаційні можливості для своєї реклами і профорієнтації. На сайтах університету, ННІ, факультетів були розміщені яскраві запрошення до навчання потенційних першокурсників. Не менш важливим є друга складова “Вступу-2020” – це вступ до магістратури. Незважаючи на певне скорочення місць державного замовлення для всіх ЗВО, вірю у твердий намір студентства продовжити навчання в НУБіП України.
     Крім традиційних підходів до роботи, безперечно, вступна кампанія 2020 року уже ставить нові карантинні виклики для всіх структурних підрозділів університету у ланцюгу – від деканату до гуртожитку.
     Новий підхід до навчання за змішаною системою, що запроваджується з 25 серпня 2020 року як поєднання очного і дистанційного навчання, на мій погляд, створить атмосферу взаємної відповідальності “COVID AGREEMENT” – як викладачів, так і студентів – у дотриманні вимог карантину. Черговий рік особлива увага – новому контингенту студентів через проведення вирівнювального (компенсаційного) семестру.
     У технічному аспектівже нині, за дорученням ректора Станіслава Ніколаєнка, відбулися кілька тендерів на оновлення серверів, маршрутизаторів, закупівлю комп’ютерів, іншої техніки для обробки інформації. В цілому у 2019/2020 навчальному році на придбання навчального обладнання для освітнього процесу виділено майже 5 мільйонів гривень.

  • На що в освітньому процесі 2020/2021 навчального року колективу університету потрібно звернути особливу увагу?

     — Ключові питання подальшого розвитку університету бачу у відкритті ще кількох нових спеціальностей та освітніх програм. Не менш важливими є акредитації освітніх програм ОС “Бакалавр” і “Магістр”. Досвід попередніх таких процедур у базовому закладі і відокремлених підрозділах має налаштувати всі колективи університету на дотримання всіх вимог акредитацій. Також директорам і деканам ставиться завдання привести до повної відповідності освітньої програми загальним і спеціальних компетенціях стандартів освіти. Ми також маємо реалізувати вибірковість у навчальному процесі бакалаврів та продовжити практику впровадження вибіркових дисциплін у магістратурі. Навчальний і навчально-методичний відділи мають доручення для запровадження з нинішнього року високоякісного цифрового запису відео-лекцій. Для цього вже придбане необхідне обладнання.
     Хочу також наголосити, що новий навчальний рік ми розпочинаємо організовано і своєчасно, студенти освітніх програм підготовки бакалаврат приступають до навчання: 1-й курс – з 21 вересня (очно), тобто відразу після зарахування, а 2-й – 4-й курси – з 25 серпня (очно), магістри першого року навчання – з 21 вересня (очно), другого – з 1 вересня (дистанційно).
     Графіки освітнього процесу для студентів усіх освітніх ступенів та спеціальностей як на весь 2020-2021 н.р., так і зокрема на І семестр оприлюднені на офіційній вебсторінці університету. Там же, до речі, вже розміщено розклад занять на осінній семестр.

  • Щоб Ви побажали студентам?

     — Звичайно, найперше-це здоров’я! Для цього необхідно дотримуватися карантинних вимог, жити в гармонії і, безперечно, навчитися вчитися, у тому числі дистанційно. Університет навіть в таких складних карантинних умовах дає багато можливостей для саморозвитку. По-друге, особисте напруження до пізнання науки, творчий культурний розвиток, фізична досконалість – це все можна також набувати і в таких складних умовах нинішнього карантинного самоізольованого життя. І, по-третє, спробуйте багато читати і писати: не дивіться телебачення і не сидіть в інтернеті зранку до вечора. Напишіть краще листа мамі чи тату на одну сторінку, коли вони поруч з вами, – розумного листа за змістом, яким потім можна було б пишатися. Зробіть відео з батьками, коханою дівчиною чи хлопцем. Та скільки всього можна!.. . Власне, є багато справ, можливостей для самовдосконалення. Використовуйте їх, творіть себе!

Розмовляв Валентин Обрамбальський
 

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook