Кафедра аквакультури продовжує свою роботу в дистанційному режимі
Ще до недавнього часу важко було уявити, що б ми робили, якби опинилися в усамітненому стані. Нинішня ситуація для світової спільноти – це значне випробування та, в певній мірі, стрес.
Фундатор вчення про стрес Ганс Сельє ще у 1936 р. описав фізіологічний стрес, як загальний адаптаційний синдром і виділив три його стадії:
І стадія - стадія тривоги, коли відбувається мобілізація адаптаційних можливостей (які зазвичай обмежені);
ІІ стадія - стадія опірності (резистентності), за якої відбувається стабілізація фізіологічних реакцій;
ІІІ стадія - стадія виснаження (настає за подовженої у часі дії сильних стрес-чинників).
Аналізуючи ситуацію з пандемією Covid-19 із реакцією суспільства, сферами діяльності людини, підсвідомо відмічаємо подібність стадій, характерних для фізіологічного стресу, з етапами, які проходить суспільство за складних викликів сьогодення. Не є винятком і реакція колективу та студентів в умовах дистанційної роботи і навчання. При запровадженні карантину перше, що домінувало в колективі нашої кафедри (мабуть, як і в інших) – це тривога, як працюватиме система тотального дистанційного навчання, як оптимізувати безперебійну роботу науково-педагогічних працівників та забезпечити злагоджене функціонування усіх ланок навчального процесу.
Необхідно відмітити, що завдячуючи адекватним, виваженим і чітким рішенням керівництва НУБіП України, відповідальності, енергійності та злагодженим діям деканату нашого факультету, період тривоги у вирішенні як організаційних, так і практичних питань, був нетривалим. Вже через декілька днів карантину відчувалася адаптація усіх ланок функціонування кафедри та навчального процесу. Активність студентів зростала і була досить високою, дистанційне навчання ввійшло в робочий режим, проводяться відеонаради та робочі зустрічі з деканом, відеолекції для студентів. Іншими словами, настала стадія резистентності та стабілізації.
В період карантину, незалежно від територіального розмежування, співробітники нашої кафедри ще більше згуртувались і спілкування між нами значно посилилось.
Спілкуючись у електронному режимі (Viber, e-mail, тощо) із завідувачем кафедри та користуючись сайтом університету, ми вчасно отримуємо всю поточну документацію та інформацію щодо процесу дистанційного навчання (накази, розпорядження тощо), якими керуємося в роботі. Поряд з цим, щопонеділка від завідувача кафедри отримуємо детальну інформацію з питань, які розглядаються на засіданнях деканату факультету і приймаємо до неухильного виконання у роботі зі студентами.
Режим карантину триває, а разом із ним і дистанційне навчання студентів факультету тваринництва та водних біоресурсів. Зауважимо, що такий форс-мажор викликав звичайно певні незручності щодо освітнього процесу, але завдяки вчасно розробленим курсам на платформі навчального порталу НУБІП – Elearn, дистанційна форма навчання успішно була впроваджена.
В певній мірі і самі викладачі знаходяться на дистанційному навчанні. Так як до цього часу не доводилось працювати в такому режимі тривалий період як із студентами, так і з колегами та керівництвом. Для спілкування із студентами викладачі швидко освоїли зручні для студентів месенджери Viber, Telegram, електронна пошта, телефон; для проведення відео-лекцій – платформи програм Cisco Webex, Zoom, Skype. Тому, питання, що виникають в процесі самостійного опрацювання студентами теоретичного матеріалу та виконання лабораторних чи практичних робіт, вирішуються оперативно.
Студенти І курсу факультету тваринництва та водних біоресурсів, що навчаються за спеціальністю 204-технологія виробництва та переробки продукції тваринництва, цілком активно та успішно дистанційно вивчають курс «Рибництво» на платформі навчального порталу НУБІП – Elearn. Майбутні фахівці сумлінно виконують лабораторні, самостійні роботи, а закріплюють та перевіряють свої набуті знання відповідного фаху модульними тестами.
Не менш активними являються і студенти 3 та 4 курсів спеціальності 207 «Водні біоресурси та аквакультура», які для вивчення дисциплін освоїли різноманітні шляхи і способи спілкування та передачі інформації викладачу.
Для спілкування з колегами та документообігу використовуються платформи програм Cisco Webex, Google Duo, Google Docs.
Особливу роль у налагодженні навчального процесу за дистанційного навчання слід надати кураторам від кафедри груп та курсів (доц. Коваленко В.О., доц. Марценюк В.П., ст. викл. Кононенко І.С., асист. Шарило Д.Ю.), які постійно підтримують зв’язок зі студентами своїх груп та проводять виховні години, на яких обговорюють зі студентами різноманітні питання: дотримання умов карантину для збереження власного здоровʼя та членів родини; підготовка до захисту курсових робіт (проєктів), заліків та екзаменів, за дистанційною формою для студентів НУБіП України у період карантину згідно введеного в дію наказом ректора від 07.04.2020 року № 281 «Тимчасового порядку проведення літньої екзаменаційної сесії 2019–2020 навчального року в НУБіП України в умовах карантину».
До завершення семестру залишається вже не так багато часу, адже за рішенням ректорату навчальний процес на нашому факультеті буде проведено без відхилень від графіку – за затвердженим навчальним планом.
На даному етапі розвитку подій, завдання колективу кафедри аквакультури – зробити все можливе для забезпечення ефективного навчання студентів, успішної підготовки до сесії. Сподіваємося, що ІІІ стадія стресу за Г. Сельє (стадія виснаження) буде мінімізована і подолана та пройде без рецидивів.
Викладачі кафедри аквакультури