Проект «Інноваційний університет та лідерство» як місток у Європейський освітній простір

19 травня 2016 року

     17-18 травня на базі Київського національного університету ім. Т.Шевченка відбувся підсумковий семінар-презентація результатів мікропроектів учасників ІІ едиції міжнародного польсько-українського освітнього проекту «Інноваційний університет і лідерство. Фаза ІІ: забезпечення якості та інтернаціоналізація». Проект був ініційований та організований Міжнародним фондом освітніх досліджень спільно зі Спілкою ректорів ВНЗ України та Варшавським університетом

     НУБіП України теж прийняв участь у зазначеному заході. Зокрема, професор Наталія Демешкант представила мініпроект «Центр професійного розвитку кадрів як модель розвитку інтернаціоналізації освітнього процесу ВНЗ».
     Ідея проекту полягала на конкурсному відборі науково-педагогічних працівників з університетів України на підставі їх мотиваційних листів з обґрунтуванням власного мікропроекту, що передбачав би модернізацію будь-якого аспекту навчально-наукового процесу в своєму навчальному закладі на основі вивчення та імплементації позитивного досвіду Польщі.

     «То ж хіба можна було втриматися від випробовування власних сил у конкурсі, що надає офіційного статусу помислу, про який ти мрієш вперше зсередини познайомившись з функціонуванням вищої освіти Польщі», – розповідає Н.Демешкант, – «То перше враження з понад десятирічного досвіду співпраці з польськими колегами з роками лише поглиблювалось, переконуючи, що секрет їхнього успіху реформування вищої освіти в чіткій програмі запровадження змін на прикладі передових країн світу. А ще – в активній позиції кожного учасника процесу – студентів, роботодавців, працівників міністерства вищої освіти, університетських кадрів всіх рівнів. Всі працювали над тим, щоб відповідати європейському стандарту не взагалі, а особисто на тій посаді, яку обіймаєш, і так, щоб оточуючі чітко відчули прогрес і допомогу від твоєї діяльності».

     Саме на останньому хотілося б акцентувати увагу – саме допомогу від діяльності. Адже прагнучи рухатися вперед треба розуміти куди, навіщо, як і що попереду. Всім цим питанням треба було системно вчитися і вдосконалюватися, щоб поступово трансформувати свої ВНЗ в установи, що надають якісно новий рівень освітніх послуг і, головне, своєю діяльністю змінюють суспільну систему цінностей. Мабуть тому таким цікавим виглядав досвід створення в університетах окремих структурних підрозділів, де надавалася консультаційна, навчальна, інформаційно-обслуговуюча допомога науково-педагогічним працівникам. Йшлося про організацію і проведення постійних і короткотермінових навчальних і методичних курсів, стажувань і семінарів, консультування щодо підготовки грантової заявки, або звичайний технічний супровід дистанційної освіти. Звичайно, далеко не всі університети Польщі успішно модернізувалися і трансформувалися. Але ті, що це зробили, сьогодні займають топ-місця у європейських і світових рейтингах. Серед них Ягелонський університет у Кракові та Варшавський університет.
     Саме ці університети стали місцем стажувань для учасників проекту «Інноваційний університет та лідерство». Перша частина реалізації проекту передбачала лекції та майстер-класи професорів, керівного та технічного складу різних підрозділів Варшавського і Ягелонського університетів, міністерства вищої освіти Польщі, громадських освітніх організацій. Завершувалося стажування представленням власної ідеї імплементації закордонного досвіду після повернення у свій навчальний заклад. 

Учасники І етапу реалізації проекту в Варшавському університеті

     Наступна фаза проекту планувалася уже в Києві через 5 місяців після повернення зі стажування. Як зазначалося на початку – це підсумковий семінар-презентація, де потрібно було представити етапи реалізації свого мініпроекту, ризики його реалізації та перспективи розвитку.
     І ось майже 50 цьогорічних учасників двох турів проекту («польська родина» – як жартома називаємо ми один одного) з’їхалися з різних міст України зі своїми здобутками. 
     Головуючими на підсумковому семінарі були професор Тарас Фініков (президент Міжнародного благодійного фонду досліджень освітньої політики, координатор проекту від України) та професор Роберт Сухарський (декан факультету ArtesLiberales Варшавського університету, координатор проекту від Польщі). Саме завдяки цим двом людям проект від ідеї переріс у реальне втілення, а інтерес до нього зростав у геометричній прогресії – від двох претендентів на 1 місце в 2014 р., коли проект стартував перший раз, до п’яти – в 2015 р. «Конкурс дозволив відібрати та поєднати в проекті ініціативних науково-педагогічних працівників здатних до змін, що є квінтесенцією освітніх реформ в Україні», – зазначив у вступному слові проректор з навчальної роботи КНУ ім. Т.Шевченка Володимир Бугров. Привітання та побажання плідної роботи прозвучали і у виступі директора департаменту вищої освіти МОН України Олега Шарова.

Відкриття підсумкового семінару «Інноваційний університет і лідерство». Зліва на право Т.Фініков, О.Шаров, Р.Сухарський, В.Бугров

     Формування компетентісно-орієнтованої системи забезпечення якості освіти у ВНЗ; кластерний підхід як інструмент модернізації технічної освіти та підвищення її якості; дистанційні курси «Вступ до фаху» в розрізі спеціальностей для майбутніх абітурієнтів; створення україно-польських магістерських програм; музей цікавої науки – університет місту; розробка системи моніторингу якості освіти у ВНЗ; інтернаціональна мережа взаємодії науковців; моніторинг кар’єри випускника – це лише деякі теми мікропроектів, представлених на звітному семінарі. І кожен з них уже реалізовується в університетах України! 

Учасники ІІ едиції міжнародного проекту «Університет і лідерство» 2015-2016 рр.

     «Це і є метою нашої діяльності», – підсумовував ініціатор і натхненник проекту «Інноваційний університет і лідерство», Тарас Фініков, – «Впродовж реалізації проекту ми насолоджувалися розумним спілкуванням і виходимо збагачені думками та ідеями як змінити на краще нашу освіту».
Втілення в життя мініпроекту, запропонованого учасницею від НУБіП Наталією Демешкант, уже відчув кожен, хто долучився до науково-методичного семінару, що відбувся на початку квітня і називався «Участь української сторони в європейських грантових програмах». Організатором заходу був новостворений в структурі ННІ післядипломної освіти Центр професійного розвитку кадрів. Саме про етапи його створення, проблеми та сподівання йшлося у звітній презентації цього мікропроекту.

     Щиро віримо, що наші зусилля не будуть марними і все більше коло НПП будуть зацікавлені власним професійним розвитком. А наш Центр поповниться штатом небайдужих, активних та ініціативних людей, які бажають втілювати в НУБіП європейські стандарти та цінності. 
     Чергова пропозиція від Центру – запрошення прийняти участь у міжнародному науково-практичному семінарі «Як стати успішним науковцем на міжнародному рівні?». Дата проведення: 15-17 червня 2016 року. Місце проведення: м. Київ, НУБіП України. Програма семінару передбачає: цикл занять-тренінгів професора Яцка Козела (університет Штату Айова, США) щодо способів збільшення показника цитування (індексу Хірше); створення професійного профілю науковця; реєстрація на міжнародних наукових порталах; як дістатися зі своєю статтею до визнаних міжнародних збірників; цикл занять-воркшопів д-ра Яцка Марковського (Вроцлавський природничий університет, Польща) щодо досвіду дистанційної освіти в університетах Європи; сучасні аплікації для організації навчального процесу з використанням активізуючи методик. За результатами участі передбачається отримання міжнародних сертифікатів підвищення кваліфікації.

     А ще липневий захід – ІІ едиція міжнародної літньої школи «Освіта для сталого розвитку» (18-30 липня 2016р., Київ-Вроцлав).
     Деталі про заходи та реєстрація для участі на сайті Центру science-education.com.uа.
     Запрошуємо до конструктивної співпраці!

Ірина Білоус 

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook