ІІ Всеукраїнський освітній нетворкінг «Практико-орієнтована підготовка фахівців з галузі 24 «Сфера обслуговування»: реалії та виклики» на кафедрі готельно-ресторанної справи та туризму
ІІ Всеукраїнський освітній нетворкінг «Практико-орієнтована підготовка фахівців з галузі 24 «Сфера обслуговування»: реалії та виклики» на кафедрі готельно-ресторанної справи та туризму
12 листопада 2024 року
08 листопада 2024 року в онлайн-форматі відбувся ІІ Всеукраїнський освітній нетворкінг, присвячений обговоренню питань підготовки фахівців першого та другого рівнів вищої освіти за спеціальностями 241 «Готельно-ресторанна справа» та 241 «Туризм і рекреація».
Захід об'єднав понад 65 представників академічної спільноти, бізнес-структур та здобувачів вищої освіти. В ході дискусії було розглянуто основні виклики, з якими стикаються заклади вищої освіти та бізнес у формуванні кваліфікаційних вимог до майбутніх фахівців.
Відкрила захід д.е.н., професор, завідувачка кафедри готельно-ресторанної справи та туризму Світлана Мельниченко, яка привітала всіх присутніх та наголосила на важливості обговорення проєктів освітньо-професійних програм учасниками освітнього процесу, адже це допомагає розробляти та впроваджувати нові підходи до підготовки фахівців за сучасними вимогами у вкрай складних для країни умовах.
Гарант ОПП «Туризм» спеціальності 242 «Туризм і рекреація» першого бакалаврського рівня освіти Ірина Кудінова представила до обговорення ключові зміни запропоновані проєктною групою у формуванні ОП 2025 року.
Посилення практичної складової:
- дисципліна «Стартап-менеджмент у туризмі» стала обов’язковою, що дозволить студентам отримати необхідні знання та навички для створення власного туристичного бізнесу;
- введено нову дисципліну «Безпека та страхування у туристичній діяльності», яка забезпечить глибоке розуміння питань безпеки туристів;
- структуру вибіркових компонентів оновлено шляхом дисциплін «Стандартизація і сертифікація в туризмі» та «Івент-менеджмент у туризмі»;
- навички лідерства та командотворення будуть інтегровані в інші курси для більш ефективного застосування на практиці.
Завдяки впровадженим змінам випускники отримають глибокі знання та практичні навички в сфері туризму, здатність до самостійної роботи та командної взаємодії, високий рівень відповідальності та етичної поведінки, підготовленість до роботи в сучасних умовах туристичного бізнесу.
Дана освітня програма викликала ряд питань пов’язаних із визначенням переліку вибіркових дисциплін.
Олександр Чорний, власник Школи готельного бізнесу «Smart Educanion», акцентував увагу на необхідності введення дисципліни пов’язаної з інклюзивністю.
Оновлена освітня програма «Туризм» відкриває нові можливості для здобувачів вищої освіти, сприяючи їхньому професійному зростанню та успішній реалізації в туристичній галузі.
Відбулося жваве обговорення магістерської ОПП «Міжнародний туристичний бізнес», яка спрямована на підготовку фахівців, здатних працювати в динамічному глобальному середовищі. Гарант програми Стефанія Мосіюк акцентувала увагу на дисциплінах, які дають знання щодо сучасних тенденцій, культурних особливостей та правових аспектів міжнародного туризму. Директор Інституту філології та масових комунікацій Олександра Ольшанська запропонувала, враховуючи назву освітньої програми, доповнити програму дисциплінами, які б повніше висвітлювали міжнародну складову туристичного бізнесу. Магістрант 1 року навчання даної ОП Павло Семенчук запропонував у цикл вибіркових компонентів додати дисципліни, що відображатимуть міжкультурні комунікації в туристичному бізнесі.
Презентацію основних підходів до формування освітньо-професійної програми для бакалаврів «Готельно-ресторанний бізнес» представила гарант програми Лариса Гопкало. Вона акцентувала увагу на тому, що концепція підготовки здобувачів вищої освіти орієнтована на формування як загальних, так і спеціальних компетентностей, необхідних для успішного вирішення завдань у сфері готельного та ресторанного бізнесу. У зв’язку з цим, запропоновано написання курсового проєкту з дисциплін «Готельна справа» та «Ресторанна справа» замінити на курсову роботу і тим самим більше спрямувати студентів на дослідження організації бізнес-процесів. З метою посилення інтеграції практики в освітньому процесі, було запропоновано виробничу переддипломну практику перенести на початок 8 семестру, що забезпечить студентам можливість вивчити особливості роботи обраного підприємства та підготувати аналітичний матеріал для написання бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Гарант освітньо-професійної програми «Готельно-ресторанний бізнес» другого (магістерського) рівня Світлана Мельниченко повідомила присутніх про проходження акредитаційної експертизи даної ОП. Рекомендації, отримані під час проходження експертизи, враховано при підготовці проєкту освітньо-професійної програми на 2025 рік. Акцентувала увагу на внесенні змін щодо структурно-логічної схеми, а саме проходження виробничої (переддипломної) практики та підготовка магістерської кваліфікаційної роботи передбачено в третьому семестрі. У матриці забезпечення програмних результатів навчання вказано забезпечення тільки обов’язковими компонентами, на відміну від ОП 2024 року. Гарант зазначила про якісне наповнення дисциплін через можливість застосування спеціалізованих програмних продуктів в освітньому процесі: ultra Готель, Servio НМSіServio POS, AMADEUS, Diamond.
Віктор Зінченко, директор ТОВ Туристична фірма «Супутник», запропонував ввести викладання дисциплін пов’язаних з психологією формування стосунків зі споживачами на магістерському рівні.
В усіх ОПП розширено перелік загальних компетентностей, зокрема додано та деталізовано компетентність, яка передбачає вміння працювати в команді та автономно, ухвалювати зважені рішення, діяти згідно з етичними принципами. Підкреслюється неприпустимість корупції та інших проявів недоброчесності.
Представлені освітні програма акцентовані, також, на використанні новітніх інтерактивних комп'ютерних технологій і навчально-науково-виробничих лабораторій, що дозволяють студентам отримувати практичні навички в умовах реального бізнес-середовища. Залучення професіоналів галузі до проведення лекційних та практичних занять допомагає забезпечити актуальність і високий рівень навчання.
Інформація, надана гарантами освітніх програм, викликала зацікавленість серед учасників заходу. Зокрема, слушні пропозиції щодо вдосконалення підготовки фахівців у готельно-ресторанному та туристичному бізнесі висловили: Дарина Григорчук — виконавчий директор асоціації готельних об’єднань та готелів міст України, наголосила на важливості викладання дисциплін, які забезпечують інтеграційні процеси в сфері готельного та ресторанного бізнесу; Олександр Чорний — власник Школи готельного бізнесу «Smart Educanion» відмітив, що багаторічна співпраця кафедри готельно-ресторанної справи та туризму зі стейкходерами допомогла значно удосконалити представлені освітньо-професійні програми через посилення практичної їх складової; Віктор Зінченко — директор ТОВ Туристична фірма «Супутник» звернув увагу на актуальність підготовки фахівців для туристичної сфери навіть в умовах війни, адже після перемоги над російськими загарбниками в Україні очікується стрімке зростання туристичної активності.
Завідувачка кафедри туризму та готельно-ресторанної справи Уманського національного університету садівництва Людмила Транченко підтримала раніше висловлену думку щодо розширення спектру освітніх компонент дисциплінами, які формують фахові компетентності щодо роботи з інклюзивними туристами.
Юлія Ставська, завідувачка кафедри бізнесу та сфери обслуговування Вінницького національного агарного університету відмітила професійний підхід гарантів до формування освітніх компонент та широкий спектр вибіркових дисциплін, що забезпечує академічну свободу у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії кожному здобувачу.
Марії Топорницька, голова Координаційної ради освітньо-виробничого наукового кластеру «Освіта, наука та практика для майбутнього» Львівського торговельно-економічного університету, презентувала основні завдання Кластеру, який створено з метою забезпечення ринку праці висококваліфікованими фахівцями, підвищення їх конкурентоспроможності, інноваційного потенціалу, напрацювання сучасних принципів формування компетентностей з урахуванням реальних потреб підготовки кваліфікованих працівників, створення передумов для посилення мобільності здобувачів освіти та науково-педагогічних працівників, працевлаштування випускників та запросила усіх присутніх до співпраці.
До дискусії долучилися здобувачі освітнього ступеня «бакалавр» за згаданими ОПП Національного університету біоресурсів і природокористування України, які висловили свої враження від участі у заході.
Студент 3 курсу ОПП «Готельно-ресторанний бізнес» Яценко Віктор: «Зустріч була неймовірно продуктивною та надихаючою. Завдяки активній участі та цінному обміну ідеями, ми змогли дізнатися нові стратегії побудови професійних зв'язків і взаємної підтримки. Спікери поділилися реальними прикладами та практичними порадами, що мотивують на розвиток власної мережі контактів. Відчувається, що навіть у віртуальному просторі можна створювати міцні зв'язки, які сприятимуть зростанню кар’єри та особистому розвитку».
Студентка 2 курсу ОПП «Готельно-ресторанний бізнес» Степаненко Катерина: «На нетворкінгу я помітила, що були представники з різних університетів, і це реально круто, бо можна краще зрозуміти освітню систему в інших закладах та обмінятися досвідом. Особливо зацікавили слова про те, що навчання треба підлаштовувати під вимоги роботодавців — це важливо, щоб ми мали актуальні навички для роботи після випуску. Ще мені сподобалася ідея співпраці з Львівським торгово-економічним університетом: студенти зможуть їздити один до одного на практику. Це класний шанс дізнатися більше і спробувати себе в іншому середовищі. А ще круто, що в нашому університеті змінюють навчальний план, переносять предмети між курсами, щоб усе було більш логічно і корисно для нас».
Студент 3 курсу ОПП «Готельно-ресторанний бізнес» Пасько Максим: «Було дуже цікаво послухати про нові освітні програми. Про те як наш факультет розвивається і стає краще. Я задоволений тим що наші спеціальності розвиваються і не стоять на місці».
Студент 3 курсу ОПП «Готельно-ресторанний бізнес» Опрощенко Денис: «У сучасні часи невід'ємним є дослідження актуальності та напрямку діяльності. Сьогодні мав можливість прийняти участь у даному заході і вислухати погляди фахівців».
Студентка 4 курсу ОПП «Туризм» Єрмолаєва Катерина: «Навчання на останньому курсі бакалаврату дає нам підстави зробити висновки щодо дисциплін та їх наповнення. Висловлюю думку одногрупників на рахунок введення дисциплін, вивчення яких, дасть можливість навчитись спілкуватись зі споживачами та колегами. Даний захід є дуже корисним та цікавим, оскільки студенти мають можливість почути думки практиків та викладачів і взяти безпосередню участь в обговоренні».
Здобувачка вищої освіти 1 курсу ОС «Магістр» ОПП «Готельно-ресторанний бізнес» Крицька Вікторія: «Присутність на такому заході та можливість висловити власну думку щодо організації освітнього процесу та формування переліку освітніх компонент є цінною для нас. Магістри нашої освітньої програми були залучені до формування проєкту і змогли надати пропозиції».
Підсумовуючи захід, модераторка відзначила важливість взаємодії між практиками, академічною спільнотою та здобувачами вищої освіти для успішної підготовки фахівців, здатних ефективно працювати в динамічному зовнішньому середовищі.
Організатори щиро подякували всім учасникам заходу за конструктивні ідеї та активну участь, а також висловили подяку Збройним силам України!
Світлана Мельниченко,
гарант ОПП «Готельно-ресторанний бізнес»
ОС магістр
Стефанія Мосіюк,
гарант ОПП «Міжнародний туристичний
бізнес» ОС магістр
Лариса Гопкало,
гарант ОПП «Готельно-ресторанний бізнес»
ОС бакалавр
Ірина Кудінова,
гарант ОПП «Туризм» ОС бакалавр