Керівники шкільних лісництв розвивають співпрацю з науковцями

31 жовтня 2019 року
     29 жовтня на базі ННІ лісового і садово-паркового господарства та ВП НУБіП України «Боярська ЛДС» проведено тематичні курси підвищення кваліфікації за категорією «Керівники учнівських лісництв, учителі біології – керівники гуртків лісівничого спрямування закладів загальної середньої та позашкільної освіти», які були започатковані 2018 року Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді спільно з НУБіП України.

     Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді МОН України – сучасний провідний заклад позашкільної освіти координує діяльність 543 учнівських лісництв, які на сьогодні стали однією з важливих форм організації трудового навчання і виховання та охоплюють понад 18 тис. учнів закладів загальної середньої та позашкільної освіти; формують свідоме ставлення до праці, охорони природи, використання та відтворення лісових ресурсів рідного краю, вибору майбутньої професії.

     На початку роботи з вітальним вступним словом до учасників тематичних курсів звернувся директор Навчально-наукового інституту лісового і садово-паркового господарства НУБіП України Петро Лакида.

     Він відзначив, що в сучасних непростих умовах ведення лісового господарства особливо актуальним є гармонійне поєднання виробництва, галузевої науки та фахової освіти. Воно сприяє осучасненню і підвищенню ефективності лісогосподарського виробництва, наближає галузеву науку до сучасних проблем практики і робить її більш прикладною, дозволяє освіті краще зрозуміти нащо акцентувати увагу в процесі підготовки висококваліфікованих фахівців для галузі.

     Учасників заходу привітав заступник голови Товариства лісівників України Віктор Корнієнко, який зазначив, що Товариство тісно співпрацює з шкільними лісництвами України, тим самим маючи змогу залучення інтелектуально та творчо обдарованих учнів до науково-дослідницької, експериментальної, пошукової та винахідницької діяльності, задоволення потреб старшокласників у професійному самовизначенні і творчій самореалізації відповідно до їхніх інтересів та здібностей, формування, поглиблення, систематизація знань, вмінь, навичок науково-дослідницької роботи школярів та ознайомлення учнів з майбутньою професією.

     Для керівників шкільних лісництв навчальний блок передбачав вивчення широкого кола питань, що стосувалися сучасного стану, проблем і головних завдань лісівничої науки та виробництва, а саме: «Побічне лісокористування, екотуризм і мисливське господарство». У процесі вивчення модуля розглянуто питання розвитку мисливського господарства України і світу, проблем та перспективи. Також акцентовано увагу на побічному лісокористуванні.

     Модуль «Охорона і захист лісу» було присвячено попередженню і наслідкам лісових пожеж в Україні і світі. Також детально вивчено питання причин всихання деревних лісових порід в умовах змін клімату. Учасники провели цікаву дискусію, особливо щодо етіології та патогенезу масового всихання дерев і соснових насаджень, природного явища, яке нині чи не найбільше турбує лісівників і широкі кола громадськості. Особливий акцент було зроблено на методах і підходах до оздоровлення та відновлення лісів, зменшення ризику і унеможливлення цього негативного природного явища у майбутньому.

     Також слухачі мали змогу відвідати Регіональний Східноєвропейський центр моніторингу пожеж (REEFMC), який проводить координацію наукових досліджень у галузі природних пожеж та впровадження отриманих результатів у практику боротьби з природними пожежами.

     Цікавою для учасників була екскурсія в Музей лісових звірів і птахів ім. проф. О. О. Салганського. На базі Музею проходять лекційні, лабораторно-практичні заняття, а також навчальні практики. Внаслідок того, що серед відвідувачів Музею є ті, які не мають біологічної освіти, у завдання Музею входить продемонструвати різноманітність фауни, природних зон та біотопів України, чому також сприяють і фотоілюстрації, розміщені на стінах Музею.

     Також учасники заходу ознайомилися з суттєво оновленими демонстраційно-навчальними експозиціями обладнання компанії «STIHL» на базі навчальної лабораторії інженерно-технічного забезпечення кафедри лісівництва. Лабораторія функціонує для презентації нових механізмів, проведення практичних занять, діагностики, ремонту, регулювання вузлів і агрегатів та обслуговування техніки.

    Лісову селекцію, дендрологію та ботаніку слухачі опановували на території Ботанічного саду НУБіП України, де ознайомилися з селекцією деревних рослин для потреб галузі та інтродукцією деревних рослин. Науково-педагогічний склад кафедри ботаніки, дендрології та лісової селекції охоче проводили для учасників майстер-класи, ознайомили гостей з діяльністю інституту та колекцією арборетуму ботанічного саду НУБіП України.

     Знайомство з кафедрою ботаніки, дендрології та лісової селекції розпочалося із екскурсу в історію 350 річної давнини, коли на території сучасного Ботанічного саду митрополит Петро Могила заклав монастир, монахи якого засіяли територію жолудями (звідки назва району Голосієво), та розпочали розведення господарськоцінних рослин на своїх монастирських городах. Можна вважати, що це було перше практичне втілення на території України спрямованої інтродукційної діяльності.

     Ботанічний сад є практичною базовою лабораторією, де студенти ознайомлюються з морфологією, біологічними та екологічними особливостями деревних і трав’янистих рослин, практично опановують навички визначення видів, оцінки популяцій рослин та індивідуального росту й розвитку представників флори. Поєднання рослин захищеного ґрунту (162 видів і 22 внутрішньовидових одиниць), плодово-ягідних рослин (27 видів і 128 внутрішньовидових одиниць), колекції квітково-декоративних рослин (95 видів і 60 внутрішньовидових одиниць), лікарських рослин (більше 160 видів) та деревних рослин (390 видів та 214 внутрішньовидових одиниць) дозволяє показати відвідувачам основні рослини різних господарських та наукових спрямувань.

     Питання сучасних технологій виробництва лісового і декоративного садивного матеріалу, екоадаптаційного відтворення лісів та підвищення стійкості і адаптивності лісових екосистем було висвітлено науково-педагогічними працівниками кафедри відтворення лісів та лісових меліорацій. Неабиякий інтерес учасників наради було проявлено до головних напрямків і шляхів осучаснення традиційного підходу до відтворення лісів та запровадження нових: екоадаптаційного та трансформаційного.

     Під час модулю «Новітні системи планування та організації лісоуправління, у т.ч. на основі IT рішень, та адаптивний лісовий менеджмент» слухачі опанували сутність адаптивного лісового менеджменту, екосистемні та ландшафтні принципи організації лісового господарства та стратегії адаптивного управління лісовим господарством.

     Далі робота слухачів курсів була продовжена на науково-дослідних об’єктах у ВП НУБіП України «Боярська ЛДС». У форматі екскурсії гості ознайомились із багаторічною історією становлення та розвитку Боярської лісової дослідної станції, побували у науковій частині, бібліотеці, лабораторії біотехнології рослин та лісовій пожежній станції.

     Співпраця науковців та керівників учнівських лісництв сприяє залученню учнівської молоді до природоохоронної та дослідно-експериментальної роботи в галузі лісового господарства, підвищення ефективності та якості роботи учнівських лісництв, а підсумком по завершенні є, в першу чергу, результат налагодженої співпраці між лісівниками та освітянами в напрямку лісівничо-просвітницької діяльності.

Н.Пузріна,

в.о. завідувача кафедри лісівництва НУБіП України

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook