Перспективи виробництва сидру в Україні: представник НУБіП на семінарі-дегустації «Все про Сидр!»
7 вересня 2009 р. у тренінговому центрі Gastro Hub відбувся семінар-дегустація «Все про Сидр!», який провела експерт Гільдії Пенсильванського Сидру, викладач маркетингу та підприємництва у сфері агробізнесу Пенсильванського Університету (США) Карла Снайдер за ініціативи Аграрного дорадчого центру БРІДЖЕС.
Участь у семінарі взяв професор кафедри садівництва ім. проф. В.Л.Симиренка НУБіП Володимир Меженський, який зробив виставку-презентацію малопоширених плодових культур, зокрема японської айви, червоном’якушно яблуні та технічної груші сидрового напрямку.
Останнім часом виробництво сидру зростає в усьому світі. Цей легкий алкогольний напій, що традиційно виготовляється з яблук і груш завойовує нових прихильників. За останні десять років на американському ринку з'явилося понад 800 виробників сидру. Основну масу ринку слабоалкогольних напоїв займає пиво, але сидр розширює свій сектор. Це нелегко у умовах гострої і жорсткої конкуренції за споживача. Так, дуже швидкими темпами розвивається також виробництво ароматизованих напоїв, які користуються попитом серед молоді. Тим не менш, сидрова галузь в США має відчутний шматок свого пирога, який оцінюється в декілька мільярдів доларів щорічно. У 2016 р. він становив 10,6 мільярдів, а до 2023 року за прогнозами зросте до 16,2 мільярдів.
Набуває більших темпів і ринок виробництва сидру в Україні, до того ж, цей сегмент має експортний потенціал. Особливу цінність останнім часом представляють крафтові сорти, що сприяє розвитку малого бізнесу в країні. Однак цей напрямок дещо стримується відсутністю спеціальних сидрових сортів яблук і груш, які традиційно вирощуються в країнах Західної Європи та США. Багато споживачів мало знайомі з сидровими новинками, тому надають перевагу пиву або вину. Окрім того, 90 % українського ринку сидру займають солодкі сорти. Зазвичай, багаті і освічені надають перевагу брюту, але їх меншість, тому виробники орієнтуються на смаки пересічних громадян – поціновувачів солоденького.
Учасники семінару мали можливість продегустувати дев'ять сортів американського сидру, два – британського і один – іспанського. Серед них були сорти традиційного виготовлення, кожен із своїм неповторним смаком, включно з грушевим сидром, або пері. Широко поширилися останнім часом крафтові напої, знаходячи свої прихильників. Деякі зразки американського сидру вразили незвичним смаком внаслідок додавання, наприклад коріандру та інших природних ароматизаторів. Як правило, вони не сподобалися українським дегустувальникам. Натомість приємно вразив лимонною свіжістю сорт Little Round Hop. Нині багато сортів виробляються з купажованої садовини, де до яблучного або грушевого соку додаються соки інших фруктів та ягід, або взагалі сидр не містить яблучно-грушевого компоненту. На такі нові продукти споживачі, як правило, відкликаються із задоволенням, особливо, якщо виробник вгадав їхні смаки.
Українські виробники не пасуть задніх і на семінарі було представлено широку лінійку вітчизняного сидру. Марка "Рогатий Заєць" здивувала не тільки оригінальною назвою, а й приємним смаком і прийнятною ціною – 45 грн за пляшку.
Між виробниками та споживачами сидру відбулася розгорнута жвава дискусія. Були обговорені напрямки співробітництва з інститутом садівництва НААН щодо вивчення біохімічного складу малопоширених плодових культур з доктором с.-г. наук Олександром Литовченком, який є провідним спеціалістом з переробки садовини в Україні.
А ще – продегустували декілька різних сирів та чипсів. Окрім смакового задоволення, вони отримали вичерпні відповіді Карли Снайдер на свої запитання щодо різноманітних деталей виробництва сидру, його достоїнств, світових трендів і тенденцій, обмінятися корисною інформацією між собою. Залишається подякувати фахівцям Аграрного дорадчого центру Бриджес за надану можливість поринути у світ сидру.
Володимир Меженський,
професор кафедри садівництва ім. проф. В.Л.Симиренка