Науково-методичний семінар наставників академічних груп: актуальні питання поновлення навчання, згуртованості колективу, організації виховної роботи в умовах пандемії Covid-19 і підготовки до 123-ї річниці університету
Науково-методичний семінар наставників академічних груп: актуальні питання поновлення навчання, згуртованості колективу, організації виховної роботи в умовах пандемії Covid-19 і підготовки до 123-ї річниці університету
17 травня 2021 року
«Щоб допомогти іншій людині, не обов`язково бути
сильним и багатим, – достатньо бути добрим»
(Монах Симеон Афонський)
14 травня 2021 року в онлайн-режимі під головуванням ректора, академіка Національної академії педагогічних наук Станіслава Ніколаєнка відбувся науково-методичний семінар для наставників академічних груп ННІ/факультетів, відокремлених підрозділів університету, з метою покращення діяльності інституту наставників академічних груп, посилення теоретичної і методичної педагогічної підготовки суб’єктів виховної роботи, зростання рівня їх психолого-педагогічної майстерності, ознайомлення членів колективу університету з передовим педагогічним досвідом, реалізації завдань програми розвитку НУБіП України «Голосіївська ініціатива», Програми виховання студента «Фахівець, Громадянин, Патріот», Стратегії національно-патріотичного виховання дітей і молоді на 2020-2025 рр., затвердженої Указом Президента України від 13 жовтня 2015 року № 80/2015, постанови Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 року №952 «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки», підготовки до 123 річниці університету. Організаторами семінару традиційно виступили: навчально-науковий центр виховної роботи і соціального розвитку; відділ виховної роботи і студентських справ; відділ регіонального розвитку, дистанційної освіти та заочного навчання; кафедри: педагогіки і психології університету.
В науково-методичному семінарі прийняли участь 394 наставники академічних груп всіх курсів навчання, а також наставники куратори наших відокремлених підрозділів інститутів та коледжів (ВCП «Мукачівський фаховий коледж НУБіП України», ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут», ВП НУБіП України «Ніжинський агротехнічний інститут», ВСП «Бережанський фаховий коледж НУБіП України», ВСП «Бобровицький фаховий коледж ім. О.Майнової НУБіП України», ВСП «Боярський фаховий коледж НУБіП України», ВСП «Заліщицький фаховий коледж ім. Є. Храпливого НУБіП України», ВСП «Ірпінський фаховий коледж НУБіП України», ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України», ВСП «Ніжинський фаховий коледж НУБіП України», ВСП «Рівненський фаховий коледж НУБіП України»). Це вперше проведений за такої кількості учасників науково-методичний семінар в стінах нашого університету.
Наставництво - це інвестиція в довгостроковий розвиток організації, в її «здоров'я».
(Дэвид Майстер)
На початку науково-методичного семінару ректор Національного університету біоресурсів і природокористування України Станіслав Миколайович Ніколаєнко зазначив актуальність питань винесених на розгляд і наукове обговорення в рамках науково-методичного семінару: про важливість виховання особистості майбутнього фахівця, особливості виховного процесу в реалізації концепції людиноцентризму, особливостей організації виховної роботи наставників зі студентами НУБіП України в умовах дистанційного навчання під час пандемії Covid-19, обміну досвідом роботи інституту наставників на прикладі гуманітарно-педагогічного факультету, методів розвитку згуртованості студентської групи, методів запобігання булінгу в студентських групах, методик виховання у студентів несприйнятливості до наркотичних речовин, це є абсолютно актуальні і важливі речі.
Перш за все ви всі знаєте що в суботу святкується День науки, він привітав всіх учасників семінару зі святом та побажав всіляких успіхів в наукових дослідженнях і пошуках інновацій.
Станіслав Миколайович відзначив, що ми готуємось до знаменної 123-ї історичної дати з дня створення нашого університету і привітав всіх з цією значною датою. За ці 123 роки університет випустив майже двісті тисяч випускників, які трудились і трудяться по всьому світу. Лише тільки за роки незалежності майже сто випускників були народними депутатами, Університет славиться своїми видатними випускниками а саме: двічі займавшим посаду Голови верховної ради України Олександром Морозом і Іваном Плющем, десятки міністрів, губернаторів і голів областних рад, керівників великих компаній, депутат европейського парламенту, є міністрами в Китаї і Польщі, є видатними науковцями і вченим в різних галузях наук. Всі ми разом готуємось до святкування визначної дати нашого університету.
Зроблено дуже багато для покращення навчально-матеріальної бази університету і тут всі ми цілеспрямованими діями роботодавців, викладачів, допоміжного персоналу й студентів оновлено та збудувано нові лабораторії і центри: навчально-науково-виробничої лабораторії «Екологічного контролю довкілля», навчально-наукового центру водних біоресурсів та аквакультури, відкриття студентської зони відпочинку в корпусі №11, навчально-наукової лабораторії «Інтернет речей», відкриття першої черги міжкафедральної навчально-наукової лабораторії «Smart Grid», урочисте включення електронно-інформаційного екрану на корпусі№10, лабораторії «Організації і технології ресторанного господарства», лабораторії «Бізнес-аналітики», центру соціально-психологічної реабілітації та лабораторії синхронного перекладу (корпус №3).
В нашій державі йде війна і не тільки на сході, але, і внутрі нашої країни, відбувається деолігархізація, яка в перспективі може принести державі близько 50 мільярдів гривень, держава надає 99 відсотків коштів на заробітну плату і виплати соціально незахищенним категоріям, а це сиротам, дітям загиблих, стипендіальне забезпечення.
Ми не повинні допустити зниження ріівня соціальної захищенності наших викладачів і студентів. Наголосив на винекненні великої кількості саме соціальних, фінансових загроз, що виникли в наслідок пандемії Covid-19, наше спільне завдання сприяти студентам в навчанні, працевлаштуванні, можливості вчасно здійснювати оплату навчання і проживання в гуртожитках. Небайдуже ставитись до питань соціального характеру. Деканам і директорам під час зустрічей негайно вивчити ці питання і вжити термінових заходів щодо їх попередження і недопущення. В разі винекнення фінансових проблем під час оплати навчання і проживання у студентів, приймати відповідні заяви по поетапній оплаті посеместрово, або щоквартально. Це наше спільне завдання.
Вченою радою, за рекомендацією оперативного штабу з протидії розповсюдженню пандемії Covid-19, прийнято рішення, спочатку повернути до очного навчання четвертий курс і студентів скороченого терміну навчання університету, а з 17 травня другий і третіій курси навчання бакаврату, а це майже п`ять тисяч студентів.
Ректор університету зазначив на необхідності відновлення живого спілкування з студентами, проведенні на відкритому просторі стадіонів, ботанічного саду, перед навчальними корпусами виховних і організаційних зустрічей, вивчення нагальних потреб і труднощів. Обговорити всі нагальні питання навчання й підготовки до залікової літньої сесії, підготовки до 123-ї річниці нашого університету. Деканам факультетів і директорам інститутів скласти графіки чергування наставників по гуртожиткам студентського містечка, з метою організованої зустрічі студентів під час поселення і вирішення всіх питань і непорозумінь. Допомогти адаптуватися студентам до проживання в гуртожитках і навчання.
Ректорату, директоратам, деканатам, наставникам академічних груп з першого дня навчання провести превентивну роботу щодо попередження захворюваності на Covid-19, дотримання всіма учасниками освітнього процесу санітарно-епідеміологічних правил та правил поведінки і проживання в гуртожитках. Дотримуватися соціального дистанціонування під час занять і міжособистого спілкування, обов`язковому носінні масок. Деканам і директорам, проректорам: з науково-педагогічної роботи і розвитку Сергію Кваші, з науково-педагогічної роботи Василю Шинкаруку визначити території на відкритому просторі (стадіоні, батанічному саду, перед навчальними корпусами) для проведення занять і зборів з прибуваючими на очне навчання студентами.
Ми завжди допомогали всім хто захворів на коронавірус, але, соціальна ситуація складається не на нашу користь, ми допомогали і будемо допомогати всім хто буде потребувати підтримки.
Всім деканатам і директоратам, наставникам постійно вести ефективну профорієнтаційну роботу, особливо щодо вступу в магістратуру. Нас очікують не прості часи, пов`язані з підвищенням індукативної ціни і здачою единого вступного іспиту з англійської мови. Ми не повинні знижувати темпи профорієнтаційної роботи, кожен повинен привести, як мінімум по п`ять або десять абітурієнтів, і завдяки цьому ми зможемо зберігти викладацький колектив університету.
Всі ми вже зрозуміли, що світова пандемія коронавірусу – це надовго, і що в XXI столітті вона виявилась повністю неочікуваним явищем. Створений ще у березні минулого 2020 року наказом ректора оперативний штаб під моїм керівництвом провів уже більше ніж десяти нарад, на яких систематично аналізується санітарно-епідеміологічна ситуація в колективі університету. Дуже важливо запровадити, так би мовити, соціальну ковідну культуру, насамперед у студентів, які часто нехтують дотриманням карантинних обмежень. І тут наші викладачі мають слугувати прикладом. В умовах пандемії коронавірусу здоровий спосіб життя – це найкраще, що можна зробити для зміцнення свого імунітету. І, звісно, заняття спортом. Всі ми зрозуміли необхідність формувати власну свою фізичною досконалістю, дотримання якісного і здорового харчуванням та психологічної стійкісті. Тому, особливу увагу керівництво університету не випадково приділяє спорту, у тому числі й особистим прикладом. За програмою заходів до відзначення 123-ї річниці НУБіП України уже пройшли змагання з футболу, з 18 травня запланований чемпіонат з волейболу. На 27-28 травня заплановані традиційні масові змагання з шахів, пробіг “Голосіївське кільце” та так звані змагання з “колективної сили”. Як бачите, на студентів, які розпочали очне навчання в університеті, чекає цікаве і активне дозвілля. Сергій Кваша, проректор з навчально-педагогічної роботи і розвитку університету, розповів на особливостях структурних змін системи виховній роботи в університеті в зв`язку зі складною санітарно-епідеміологічною ситуацією. Він зазначив, що особливо вдалим було рішення про створення Ради з організації виховної діяльності, метою якої є створення умов для підвищення ефективності виховного процесу, всебічного і гармонійного розвитку студентів. Програма виховання “Громадянин. Патріот. Фахівець” передбачає систему національного виховання студентів у цілісній системі взаємообумовлених і взаємопов’язаних напрямів. Серед них національно-військово-патріотичне, інтелектуальне, громадянсько-правове, морально-етичне, екологічне, трудове, фізичне виховання та утвердження здорового способу життя. В університеті реалізовані також свої унікальні проєкти: “Школа лідерства НУБіП України”, яка нині продовжує свою роботу дистанційно, уже багато років адаптує першокурсників до студентського життя “Школа першокурсника”. А нещодавно започатковано віртуальний 3D-тур музеями університету.
Отже, виховання патріота і гідного громадянина завжди було своєрідною фішкою нашого університет, завжди було важливою складовою роботи ректорату і деканів факултетів, директорів інститутівта їх заступників з виховної роботи, наставників академічних груп. Завдяки колективу кафедри культурології під керівництвом Ірини Майданюк, видатних талановитих заслужених і народних атристів кафедри, незважаючи на карантинні обмеження, реалізується цілий комплекс творчих заходів виховного блоку, у тому числі культорологічного спрямування. З останніх відзначення 150-річчя Лесі Українки, Дня Героїв Небесної Сотні, Дня Перемоги. І це далеко не все. Творчі колективи кафедри культорології успішно представляють alma mater на творчих конкурсах. З крайніх досягнень – перемога чоловічого вокального ансамблю “Амеро” у Всеукраїнському фестивалі-конкурсі аматорського мистецтва «Fart 2021» та «Київська пектораль» студентського народного театру «Березіль». Що вже говорити про славетний народний ансамбль пісні і танцю «Колос» імені С.А. Семеновського – його знають і в Україні, і за її межами. Є ким і чим пишатися всім нам – студентам і викладачам! Студентське містечко готувалося до повернення студентів до очного навчання. Основні вимоги підготовки гуртожитків безперечно пов’язані з короновірусними застереженнями. За інформацією директора Сергія Стецюка, вже закуплено необхідну кількість респіраторних масок, засобів оброблення рук та дезінфекції місць загального користування. Також проведено необхідні ремонти і облаштування кімнат меблями. Маємо також серйозні плани на найближчу перспективу. Ця робота постійно в полі зору ректора і всього колективу директорів і деканів. Наближається річниця 123-тя річниця НУБіП. Як і в попередні роки, з радістю будемо зустрічати наших поважних гостей з числі урядовців, представників бізнесу, наглядової ради і рад роботодавців, численних випускників різних років. Відповідно до специфіки проведення заходів у період карантинних обмежень і враховуючи попередній досвід відзначення цієї події в університеті, ми розробили програму святкування.
Пандемія коронавірусу як небезпека світового масштабу породила ряд нових цивілізаційних викликів. Останні є сигналами, що заперечують усталений стан взаємозалежності людських спільнот і вимагають нестандартного погляду на суспільне життя цивілізації у певних його відношеннях. Небезпека, що сколихнула кожну людину, призвела до того, що такі категорії як «всесвіт», «людство» стали сприйматися досить зримо, чітко і головне – чуттєво. Байдужість до цих категорій зникла і при відповідній виховній роботі – назавжди. Вони й стануть межовими мотиваторами для виживання людини й не втрати її життєдайної віри. Сформульовані нами цивілізаційні виклики дозволяють більш науково коректніше окреслити власне виховні тенденції, у яких має функціонувати наша освіта у реально діючій епідемогенній ситуації.
Актуальні питання і особливості організації і проведення виховної роботи наставниками під час дистанційного навчання і перебуванні на карантині через небезпеку пандімії Covid-19 розглянув директор навчально-наукового центру виховної роботи і соціального розвитку Геннадій Ржевський. В умовах світової пандемії через поширення COVID-19, суспільство вимушено змінює усталені багаторічні способи життя, відповідно коригуючи звичні для кожного з нас стилі щоденної поведінки. Карантинні заходи, запроваджені на території України, передбачають часткове або повне закриття вищих закладів освіти, аби обмежити особисті контакти та запобігти швидкому розповсюдженню пандемії вірусу Covid-19. Однак, закриття закладів зовсім не означає зупинку освітнього процесу.
Яскравим цьому прикладом є навчальний процес в НУБіП України, ми всі були вимушені змінити традиційні методи і форми організації і проведення виховної роботи, і активно використовувати новітні інформаційно-комунікативні технології та технології дистанційного навчання з метою надання якісних освітніх послуг та організації всебічного розвитку особистості здобувачів вищої освіти.
Вимушений перехід на карантин Національного університету біоресурсів і природокористування України не зупинив навчального процесу, а лише переніс його у нові умови, до яких і викладачі і студенти були готові, оскільки в стінах закладу вже багато років використовуються електронні навчальні курси як засіб самостійної роботи студентів. Досвіду ж використання інформаційно коммунікативних технологій на момент оголошення в університеті ще не було, але ж, ми змогли вчасно внести корективи і навчитись їх використовувати.
Деканати і директорати с першого дня внесли відповідні зміни в плани і стали використовувати дистанційні форми спілкування зі студентами. Всі учасники навчального процесу мали нагоду оцінити, наскільки просто і швидко стало організувати зустрічі: заняття, засідання гуртків, тощо. Багато факторів, які раніше довелося б взяти до уваги, нині просто втратили актуальність.
Разом із тим, із впровадженням карантинних обмежень, студенти і викладчі особливо гостро стали відчувати потребу у живому спілкуванні. Якщо раніше, в умовах аудиторного навчання, цю потребу загалом було вдоволено і для студентів, і для викладачів, то тепер кожен, переважно, лишився один-на-один із собою. Тому такі форми як онлайн-вебінари, інтернет-конференції, онлайн-екскурсії з використанням 3D технологій стали хорошим підґрунтя для облаштування не просто пустої говорильні для вдоволення потреби міжособистісного спілкування, а справжнього інтердисциплінарного дискурсу, куди вчащатимуть не тільки студенти, а й фахівці різних галузей для ведення продуктивних дискусій: такий формат, безперечно, всім був на користь. Більше того, використовуючи ділові і неформальні зв’язки, для всебічного і вичерпного обговорення актуальних питань залучались учасників з інших країн. Так доброю традицією стали зустрічі з іноземними студентами, що навчаються в нашому університеті. В своєму виступі він навів результати опитування студентів першого курсу щодо адаптаційного входження в освітній процес. Особливо наголосив увагу на позитивній оцінці діяльності і роботи наставників академічних груп так майже 75% опитаних довіряють і високо оцінюють допомогу з боку наставників.
Але в той же час зауважив, що 82,2% не відвідали музей історії уніврситету і анатомії ветеринарного факультету, тому стоїть завдання перед директорами музеїв Марією Поливач і Миколі Стегнею організувати онлайн 3D і очні постійні відвідування музеїв, у співпраці з заступниками деканів факультетів і директорів з виховної роботи по прибутті студентів.
Геннадій Миколайович наголосив на застосування нових форм і методів проведення виховної роботи в умовах пандемії Covid-19.
Разом з тим, специфіка таких предметів як «Фізична культура» є такою, що не дозволяє повноцінного переходу на дистанційну форму, хоча кафедра фізичного виховання змогла перебудувати звичайні групові заняття на особисті заняття і використовуючи інтеркомунікативні технології вести запис занять і їх розміщувати на вебсторінці кафедри. Студенти з задоволенням долучились до таких флешмобів. Те ж саме притаманне й мистецькій освіті й естетичному вихованню молоді. Кафедра культурології також організувала роботу дистанційно і результатом такої роботи були чудові онлайн колективні виконання пісенних творів, зведених виступів театра "Березіль", "Амеро", "Октава".
Нам всім з першого дня карантину вимушено прийшлось вивчити і застосовувати різноманітні технології відеомонтажу роліків флешмобів, ведення трансляцій на різноманітні соціальні мессенджери і створювати фото-слайд шоу. Таким чином ми залучили студентів і викладачів до творчої діяльності і прояву творчих здібностей і обдарованості.
В.о. декана гуманітарно-педагогічного факультету Інна Савицька поділилась досвідом організації роботи інституту наставників на факультеті. Успішна діяльність наставників дозволила отримати якісні і високі результати в навчанні і координуванні студентською організацією факультету. Факультет став центром і прикладом ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі і проведенні виховної роботи.
Кафедри педагогіки, психології, соціальної роботи і реабілітації постійно організовували і проводили онлайн-заходи з студентами факультету, надавали консультації і необхідну допомогу учасникам освітнього процесу всіх інститутів і факультетів базового навчального закладу.
Ірина Мартинюк, доцент кафедри психології, ознайомила учасників науково-методичного семінару зі значенням феномену згуртованості групи, поділилась рекомендаціями щодо згуртування студентів академічних груп.
І в завершенні свого виступу наголосила, що тільки згуртована група як команда однодумців зможе якісно і ефективно взаємодіяти в інтересах кожного.
Людмила Омельчекно, доцент кафедри психології, презентувала напрацювання щодо попередження і протидії небезпечного явища в студентському середовищі як булінг. Поділилась власними методичними і практичними рекомендаціями щодо попередження такого соціально і фізично небезпечного явища.
Дорожня карта презентована нею буде в нагоді кожному наставнику в проведенні привентивної роботи по попередженню такого небезпечного явища - як булінг.
Леся Маценко, доцент кафедри педагогіки, презентувала власні методичні і практичні напрацювання щодо попередження тютюнопаління.
Всім в нагоді наставникам буде програма "15 кроків відмови від куріння" розроблена Державним центром соціальних служб для молоді, Міським центром здоров`я м. Києва.
Ознайомила учасників семінару з шкідливими наслідками паління.
Вживання екзотичних фруктів допомогає долати пагубну звичку.
Наголосила на дружній підтримці осіб, які вирішили позбутися звички тютюнопаління.
На завершенні презентувала практичні поради і рекомендації колегам наставникам академічних груп в роботі зі студентською молоддю.
Начальник відділу регіонального розвитку, дистанційної освіти та заочного навчання Василь Лопушняк подякував організаторам науково-методичного семінару, ректорату, навчально-науковому центру виховної роботи і соціального розвитку, кафедрам педагогіки і психології за високій рівень організації та змістовні доповіді спікерів семінару. Всі представники відокремлених підрозділів нашого університету приєднались до слів подяки і наголосили про традиційність таких подальших зустрічей з метою якісної і змістовної підготовки наставників всіх підрозділів університету.
Директор навчально-наукового центру виховної роботи і соціального розвитку Геннадій Ржевський подякував особисто і від імені учасників науково-методичного семінару ректору університету Станіславу Ніколаєнку, проректору з навчально-методичної роботиі розвитку академіку Сергію Кваші, виконуючій обов`язки декана гуманітарно-педагогічного факультету Інні Савицькій, завдувачу кафедри педагогіки Руслану Сопівнику і його колегам викладачам, Лесі Маценко як спікеру доповідачу, завідувачу кафедри психології Віталію Шмаргуну і спікерам Ірині Мартинюк і Людмилі Омельченко. Також Геннадій Ржевський зазначив на неприпустимості порушення кодекса наставника академічної групи, бути завжди прикладом честіі горіння до справи, професійності, і людяності у відносинах. За підсумками науково-методичного семінару всі його учасники отримають свідоцтво про підвищення кваліфікації. Геннадій Миколайович, на завершення свого виступу, запросив всіх до наполегливої праці зі студентами університету, навів висловлювання актуальні для кожного з учасників науково-методичного семінару, а саме для тих хто опікується вихованням майбутнього молодого покоління нашої славетної держави України, хто буде продовжувати традиції започатковані в нашому університеті:
«В кажній людині є сонце.
Тільки дайте йому світити»
(Сократ)
Шукайте собі такого наставника, який вже добився того, про що мрієте ви.
Шукайте наставника, який вже став тим, ким би ви бажали бачити себе".
(Ренди Гейдж)
Геннадій Ржевський,
директор ННЦ ВР і СР