Про досвід організації освітнього процесу та виховної роботи на факультеті землевпорядкування

11 січня 2021 року
  Одна з найновіших публікацій ректора Станіслава Ніколаєнка прямо присвячена питанням якості вищої освіти, її конкурентноздатності в умовах глобальних загроз (https://nubip.edu.ua/node/85630). І це не дивно, адже світова пандемія, що сколихнула університети, поставила перед ними серйозний виклик щодо організації своєї діяльності. Як влучно зазначено "…залишаться лише ті, що йдуть в ногу з часом і працюють на випередження".

     Перед колективом факультету землевпорядкування стоять саме такі завдання – працювати на випередження, тримати постійний зв'язок з бізнесом, вдосконалювати зміст освітніх програм, здійснювати наукові дослідження, співпрацювати з міжнародними партнерами. При цьому ми усвідомлюємо, що до традиційної форми організації освітнього процесу ми вже не (скоро) повернемося, тому слід ламати консерватизм, адаптуватися до змішаного навчання, переходити до його діджиталізації. Власне, цією публікацією ми хочемо ознайомити читача офіційного сайту НУБіП України з результатами та особливостями організації освітньої і виховної роботи упродовж непростого календарного року.

     По-перше, розпочнемо з того, що комунікація між учасниками освітнього процесу під час дистанційного чи змішаного навчання виходить на перший план. Власне, деканатом факультету землевпорядкування на чолі з деканом Тарасом Євсюковим вже кілька років поспіль налагоджена тісна взаємодія між усіма учасниками – старостами академічних груп, завідувачами кафедр, співробітниками факультету. Фактично усі перебувають «online» і в постійній взаємодії. І стосується це і відвідувань, і дистанційного засвоєння матеріалу, і кількості проживаючих у гуртожитках, і моніторингу стану здоров'я студентів та співробітників. Паралельно старости академічних груп підтверджували ці дані через групи у Telegram та Viber.

     По-друге, на факультеті особлива увага була приділена останніми роками розробленню електронних навчальних курсів (ЕНК). Тому до дистанційного навчання ми були готові. Понад 96 % навчальних дисциплін, мають розроблені ЕНК, що містять теоретичні (електронні конспекти лекцій, мультимедійні презентації лекцій тощо), практичні (завдання та методичні рекомендації, для виконання лабораторних й практичних робіт), а також ресурси для модульного контролю та підсумкової атестації. Потрібно відзначити, що організація освітнього процесу за дистанційними технологіями, окрім використання Начального порталу НУБіП України (платформа дистанційного навчання Elearn), відбувається переважно за допомогою платформ відеозв’язку Cisco Webex Meetings та Zoom.

     Ще одним з випробувань для колективу стало проведення державної атестації та захистів магістерських робіт. Але і тут ми домоглися успіху. Спочатку у квітні-травні технологію апробували зі студентами заочної форми навчання, а вже в червні та грудні зі стаціонаром. При цьому, в першу чергу, враховувалася думка здобувачів освітнього процесу. Після їхнього опитування адміністрацією приймалося остаточне рішення. Уся необхідна інформація попередньо оприлюднювалася на офіційній сторінці факультету (розклад роботи екзаменаційної комісії, графік захисту магістерських робіт та інші супровідні документи, якими аргументовано вимоги для організації проведення державного екзамену та захисту магістерських робіт тощо). Отож, завдяки злагодженій роботі колективу державна атестація та захист магістерських робіт здобувачів вищої освіти освітніх ступенів «Бакалавр» та «Магістр» за спеціальністю 193 «Геодезія та землеустрій» успішно пройшла на платформі Cisco Webex Meetings, в т.ч. Elearn, згідно всіх встановлених вимог.

   Важливою складовою освітнього процесу є практична підготовка здобувачів освіти. Для студентів-землевпорядників незмінною є проходження навчальних та виробничих практик. Тут зазначимо, що практичне навчання майже для всіх курсів було організовано у дистанційному форматі, окрім студентів 1 та 2 курсів з дисциплін «Топографія» та «Геодезія». Загалом рішення щодо проведення геодезичної практики в очній формі у липні-серпні прийняти було досить складно. Колектив факультету на чолі з деканом Тарасом Євсюковим розумів всі загрози, які стояли як перед студентами так і викладачами. Втім, заручившись підтримкою ректора НУБіП України Станіслава Ніколаєнка і проректора з навчальної та виховної роботи Сергія Кваші було прийнято рішення проводити геодезичну навчальну практику за звичайною традиційною формою з обов’язковим дотриманням посилених протиепідемічних заходів на території бази практики. Проте до такої начальної практики потрібно було добре підготуватися і тут ми б хотіли поділитися таким досвідом.
     По-перше, з метою зменшення кількості одночасного перебування студентів на базі практики, було розділено між 1 та 2 курсами терміни проходження практики у два заїзди. Таким чином, для проходження навчальної практики з дисципліни «Топографія» в очному форматі спершу на два тижні з 27 липня 2020 року заїхали студенти 1 курсу. Після того як були виконані всі польові вимірювання, студенти повернулись додому для проведення камеральної роботи. Так в них продовжувалась навчальна геодезична практика, але вже у двотижневій дистанційній формі. Студенти 2 курсу навпаки спочатку дистанційно оволодівали методиками високоточних геодезичних вимірювань, а з 10 серпня 2020 року прибули на базу для проходження в очній формі навчальної практики з дисципліни «Геодезія».
     По-друге, з метою ефективного проведення геодезичної навчальної практики до її проведення долучилися майже всі викладачі кафедри геодезії та картографії. Якщо раніше за викладачем закріплювалась одна академічна група, а це 4-5 бригад (по 5-7 студентів), то цього разу за кожним викладачем кафедри закріплювалась 1-2 бригади. Це дозволило уникнути одночасного скупчення до 10 осіб та працювати індивідуально з кожним студентом.
     По-третє, завдячуючи директору ВП НУБіП України «Боярська ЛДС» Анатолію Карпуку та його заступнику Олександру Мельнику було організовано перевезення студентів на базу навчальної практики з дотриманням необхідних протиепідемічних заходів. Крім того, проходження практики у два заїзди дозволила нам здійснити поселення та подальше проживання студентів у гуртожиток з розрахунку два студента на кімнату. Щодо харчування, то воно теж відбувалось з дотриманням карантинних умов. Користуючись послугами харчового закладу, що в м. Боярка, студентам тричі на день доставляли свіжоприготовлену їжу в герметично запакованих боксах.
     По-четверте, перед від’їздом на практику деканом факультету землевпорядкування Тарасом Євсюковим було підготовлено розпорядження щодо жорстких правил перебування на начальній практиці та дотримання протиепідемічних заходів. Крім того, затверджено Розпорядок дня при проходженні навчальної практики, згідно з яким ранок у студентів розпочинався о 7:00. Щодня о 7:30 здійснювався температурного скринінгу, опитування студентів про їх самопочуття, перекличка та отримання завдань від керівника практики. Потому студенти працювали на геодезичному полігоні де виконували польові вишукування. Відбій відбувався рівно о 22:00. Дотримання розпорядку дня дозволило з першого дня дисциплінувати студентів та унеможливити випадки антисоціальної поведінки.
     Загалом, хочеться зазначити, що успіх проведення практики у таких умовах в повній мірі залежить від її чіткої організації, а також відповідальності всіх учасників. Тому не дивлячись на великий обсяг практичних завдань, студенти встигали не тільки плідно працювати, але й проводити дозвілля. Вечорами займалися спортом, грали у футбол, волейбол, баскетбол та настільний теніс, а також влаштовували на мальовничому березі річки Ірпінь вечерні зустрічі біля вогнища, де під гітару співали пісні та ділилися своїми враженнями та історіями.

    Крім того, під час навчальної практики було проведено традиційну Літню школу з геодезії та землеустрою 2020, на якій окрім геодезичних, спортивних, інтелектуальних конкурсів та змагань, за підтримки роботодавців факультету землевпорядкування організовано майстер-класи щодо використання сучасного геодезичного обладнання та новітніх технологій в геодезії та землеустрою. Після цього заходу студенти були сповнені гарними емоціями та приємними враженнями. З їх відгуками можна ознайомитись за посиланням https://nubip.edu.ua/node/79938.
     Таким чином, геодезична навчальна практика, проведена з дотриманням комплексу протиепідемічних заходів, пройшла успішно. Кожен студент, окрім закріплення теоретичних знань і практичних вмінь, здобув неоціненний практичний досвід працювати в дружній команді та спільно вирішувати геодезичні завдання.

    Щодо організації виховних заходів, то на факультеті така робота проводилась головним чином під час очного навчання. Зокрема, з 31 липня по 01 серпня 2020 року в рамках «Літньої школи геодезії та землеустрою» проведено геодезичні конкурси, навігаційно-геодезичні квести, а також різні спортивні змагання з таких видів: міні-футбол, волейбол, стрітбол, стрибки зі скакалкою, підтягування на турніку, віджимання на брусах та теніс.
     Збірна команда гуртожитку №4 перемогла 11 вересня 2020 року в турнірі з футболу між гуртожитками НУБіП України. Крім того, 29 вересня 2020 року команда гуртожитку №4 перемогла в турнірі з волейболу серед студентів першокурсників. 26 вересня землевпорядники традиційно провели щорічний футбольний турнір – «Осінній Суперкубок землевпорядників». Цього разу він проходив на мальовничих берегах річки Супій, у старовинному козацькому місті Яготин. Позмагатися своїми силами зібралися чотири команди – збірна команда ВГО «Асоціація фахівців землеустрою України», команда Держгеокадастру, збірна команда міста Яготин і збірна команда студентів факультету землевпорядкування.

     На початку жовтня на факультеті відбувся спортивний турнір з міні-футболу серед команд першокурсників. Турнір проходив на майданчику зі штучним покриттям, що розташований поруч зі студентським гуртожитком № 2. Кожна академічна група представила по одній команді. Поєдинки видались досить напруженими і запеклими, адже всі команди хотіли показати на що вони здатні. Отож, за підсумками змагань місця розподілилися таким чином: І місце посіла команда студентів 3 групи, ІІ місце у команди 1 групи, ІІІ місце – 2 група, а четверте дісталось – 4 групі.
     На початку листопада на факультеті землевпорядкування було проведено турнір із кіберспорту «FIFA 2020» між студентами, що проживають у гуртожитку №4 і турнір із кіберспорту «CS:GO».
     Поміж того, студенти та викладачі факультету землевпорядкування активно брали участь в університетських заходах, зокрема у змаганнях з ударів по воротах на влучність «Влучний удар», у благодійній акції «НУБіП для ООС. В нас тече одна кров», у шаховому турніру «Шаховий король НУБіП України – 2020» тощо. Такі заходи як Школа першокурсника, Дебют першокурсника, Дні відкритих дверей та багато інших проходили у дистанційній формі. Також до нового формату взаємодії перейшли відвідування музеїв, виставок та організація інших виховних заходів.

     Підсумовуючи наголосимо, що надзвичайно мінливі виклики сьогодення дають нам розуміння того, що нам потрібно бути постійно готовим до змін, вміти швидко перелаштовуватись та працювати у нових реаліях. Колектив факультету землевпорядкування зумів вчасно зреагувати на ситуацію, що склалася в усьому світі через пандемію та успішно забезпечити організацію освітнього процесу із використанням технологій дистанційного навчання. І головне завдання, що перед нами залишається – працювати на випередження.

Олександр Шевченко,
заступник декана з навчальної та виховної роботи
факультету землевпорядкування
 

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook