Тиждень філософії: обговорюємо актуальні проблеми сучасної науки та освіти
17 листопада на базі кафедри філософії та міжнародної комунікації Національного університету біоресурсів і природокористування України в рамках Тижня філософії, присвяченого Міжнародному дню філософії, відбувся міжвузівський науково-методичний семінар «Актуальні проблеми сучасної науки та освіти».
Чисельні прояви кризи реалізації проектів просвітництва і гуманізації, гострота глобальних проблем, постійно наростаючий негативізм у питаннях міжкультурної комунікації у єдності з пандемією стали поживною основою поширення песимістичних ідей та соціальних прогнозів у всіх сферах соціального життя. Не стали виключенням й освіта та наука, які, як мінімум в Україні, перебувають у перманентній кризі, в тому числі й через постійне знецінення наукової раціональності. Критичне ставлення до когнітивних та соціальних функцій науки зазвичай супроводжується цікавістю до сумнівних з точки зору наукової строгості та аргументованості псевдопроектів з претензіями на остаточне вирішення всіх наукових та освітніх проблем. Чи можуть вони замінити ґрунтовні наукові дослідження, чи може існувати суспільство без науки і якою повинна бути сучасна освіта – питання, які стоять у центрі уваги не тільки поважних науковців та досвідчених освітян, а й усього українського суспільства. свідченням цьому стала висока активність учасників міжвузівського науково-методичного семінару «Актуальні проблеми сучасної науки та освіти», У цій знаменній події, окрім представників нашого університету, взяли участь представники Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова та Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.
Модератором заходу виступила професор кафедри філософії та міжнародної комунікації, доктор філософських наук Світлана Сторожук.
З вітальним словом до учасників семінару звернулися завідувач кафедри філософії та міжнародної комунікації НУБіП України Інна Савицька, завідувач кафедри філософії Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, доктор філософських наук, професор Наталія Мозгова, завідувач кафедри філософії, соціології та релігієзнавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, доктор філософських наук, професор Максим Дойчик.
Роботу семінару розпочала доцент кафедри філософії НПУ ім. М.П. Драгоманова Катерина Гончаренко. У своїй доповіді «До питання сутності технонауки» вона закцентувала увагу на зростанні ролі технічних знань у сучасній науці, водночас підкресливши, що розвиток техніки в сучасному світі призводить до тотального контролю.
Аспірантка кафедри філософії та міжнародної комунікації НУБіП України Ірина Гордєєва у доповіді «Сучасні проблеми гендерної освіти у вищих навчальних закладах України» звернула увагу на гендерну нерівність у науковій та освітній сфері, водночас закцентувавши увагу постйному спротиві українського суспільства гендерним ініціативам. Гендерна тематика викликала жваве обговорення серед учасників семінару. Зокрема, обговорювалися проблеми і перспективи введення гендерних студій.
Свій подальший розвиток гендерна тематика отримала у доповіді аспірантки кафедри філософії, соціології і релігієзнавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Макарук Катерини на тему: «Почуття власної гідності як умова душевної рівноваги (гендерний аспект)». Проблема виявилася надзвичайно цікавою та викликала гострі наукові дебати.
Тему «Проблема обдарованості в освітньо-філософському вимірі» було представлено доцентом кафедри філософії НПУ ім. М.П. Драгоманова Віталієм Пономаренко.
Аспірантка кафедри філософії та міжнародної комунікації НУБіП України Ольга Тимошенко торкнулась актуальної для сучасного людства теми «Теорія соціальних мереж та вплив на свідомість».
«Аврелій Августин про душевний мир як прояв гідності людини та шляхи його досягнення» – ось тема, представлена аспірантом кафедри філософії, соціології та релігієзнавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Віктором Білінським.
Доповідь «Формування культури безпеки як етичної норми науковця-атомника», представлена аспіранткою кафедри філософії НПУ ім. М.П. Драгоманова Євгенією Дорофеєвою була присвячена праву суспільства на інформацію та соціальну відповідальність учених.
Цікаву доповідь «Мас-медіа як чинник формування соціального здоров’я» представила магістрантка кафедри філософії, соціології та релігієзнавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Христина Возняк. У своїй доповіді вона закцентувала увагу на амбівалетному впливі мас-медіа на психічне, а як наслідок і фізичне здоров’я людини та звернула увагу на питання соціальної відповідальності працівників медіа сфери.
Природа і сутність людського – ще одна «гаряче» питання, на яке намагалися звернути увагу мислителі в різні історичні періоди. Не оминула цього питання й аспірантка кафедри філософії, соціології та релігієзнавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Ольга Мацап’як. У доповіді на тему «Співстраждання як вияв людського в людині. Артур Шопенгауер» вона не тільки розкрила погляди авторитетного німецького мислителя, а й показала правомірність його висновків на прикладі сучасних наукових досліджень. Загалом тема співстраждання виявилася цікавою для учасників семінару, свідченням чому стало жваве обговорення.
Аспірант кафедри філософії та міжнародної комунікації НУБіП України першого року навчання Василь Гонтар представив для обговорення тему «Філософська критика гіпотези Сепіра-Ворфа на прикладі проблеми перекладу».
Тему «Формування національної ідентичності в епоху глобалізації» представила аспірантка кафедри філософії та міжнародної комунікації НУБіП України Вікторія Шеховцова.
Цікавою та змістовною виявилася й доповідь аспіранта кафедри філософії та міжнародної комунікації НУБіП України Анатолія Вовка. У доповіді «Наука в засадах В.І. Шинкарука та педагогічній спрямованості» він розкрив активну наукову, педагогічну діяльність визначного українського мислителя та показав актуальність його педагогічних поглядів для сьогодення.
Загалом, попри карантинні обмеження і, відповідно, на певну віддаленість у просторі, учасники семінару відчували себе єдиною командою, котра у доброзичливій атмосфері намагається конкретизувати виклики, що постали перед сучасними науковцями та освітянами та окреслити основні вектори їхнього вирішення.
Світлана Сторожук,
професор кафедри філософії та міжнародної комунікації