Дистанційна сесія очима майбутніх кадровиків та керівників закладів освіти

4 листопада 2020 року
     26 жовтня 2020 р. розпочалась дистанційно сесія студентів ОС «Магістр» заочної форми навчання за освітньо-професійними програмами «Управління персоналом» та «Управління навчальним закладом» зі спеціальності 073 «Менеджмент» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України.

     Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього процесу, але Україна не виняток, ще на початку карантину жодна країна та освітня система у світі не була готова до цього. Досвід декількох місяців роботи науково-педагогічних працівників через пандемію коронавірусу в умовах, коли необхідно проводити навчальні заняття віддалено, не бачити студентів і не мати можливості пояснити особисто й допомогти в момент виникнення проблеми, довів, що тривалий карантин вніс несподівані корективи і змусив всіх терміново опановувати нові підходи, технології, цифрові інструменти та методи навчання.

     Сьогодні в умовах дистанційного навчання – форми організації і реалізації освітнього процесу, за якою його учасники (об’єкт і суб’єкт навчання) здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно екстериторіально (тобто, на відстані, яка не дозволяє і не передбачає безпосередню навчальну взаємодію учасників віч-на-віч, коли вони територіально знаходяться поза межами закладу освіти та їх особиста присутність в аудиторіях не є обов’язковою), викладачі оволоділи специфікою Інтернет-навчання, що базується на телекомунікаційних технологіях, Інтернет-ресурсах і послугах, та використовують всі можливі інструменти навчання та спілкування на відстані (платформу Moodle, Zoom, електронну пошту, соціальні мережі та Viber, форуми, відеоконференції, чати (текстові, голосові, аудіо та відео чати), блоги, відео, текстову та графічну інформацію, різні додатки Google тощо.

     У зв’язку з початком сесії науково-педагогічні працівники кафедри управління та освітніх технологій, яка є випусковою за освітньо-професійними програмами «Управління персоналом» та «Управління навчальним закладом», провели он-лайн зустріч зі студентами ОС «Магістр» заочної форми навчання та поспілкувались з ними. Запитання та відповіді були різними:

  • Як Ви ставитесь до дистанційного навчання?

В’ячеслав Спасіченко – «На мою думку, дистанційне навчання – це спосіб отримання освіти із використанням комп’ютерних та сучасних інформаційних технологій. Такий спосіб отримання знань передбачає комфортну та зручну для кожного студента обстановку та можливість навчатися без відриву від роботи. На відміну від заочного навчання, з яким часто порівнюють дистанційну форму, остання передбачає не лише постійну самоосвіту та роботу з засвоєння знань, а й постійний контакт як із викладачами, так і з іншими студентами, в той час як заочна форма освіти передбачає спілкування з ними лише декілька разів на рік».

  • На Вашу думку, дистанційна форма навчання в Україні вперше запроваджена у зв’язку з пандемією коронавірусу?

Олександр Музика – «Ні, дистанційна форма навчання вперше в Україні була запроваджена наказом Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 р. № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання», відповідно до якого – це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій».

  • Ви відчуваєте складнощі під час сесії, яка в нинішніх умовах організована дистанційно?

Антанас Шилгаліс – «Особисто я, так відчуваю, оскільки працюю лікарем. В сучасних умовах ми не маємо можливості, і навіть морального права, навчатися без відриву від роботи. Дистанційна форма навчання передбачає вільний доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу у будь-який момент, а в такій ситуації для нас це не можливо».

  • Який вид зв’язку у процесі дистанційного навчання Ви найбільш використовуєте?

Ольга Бузян – «Як староста групи найбільш користуюсь соціальними мережами, службами обміну миттєвими повідомленнями та мобільними застосунками на кшталт Viber, що дозволяють створювати численні закриті групи, спільноти, чати, вести обговорення тем, завдань, проблем, інформації, що стосується групи та навчання».

  • Чи подобається Вам платформа Moodle, яку використовують викладачі НУБіП України для дистанційного навчання?

Інна Різник – «Платформою Moodle, насамперед нас влаштовує, як безкоштовна відкрита система управління дистанційним навчанням, яка дозволяє використовувати широкий набір інструментів для освітньої взаємодії студентів, викладачів та адміністрації університету. Зокрема, надає можливість викладачам подавати навчальний матеріал у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, веб-сторінка), здійснювати тестування та опитування студентів з використанням питань закритого (множинний вибір правильної відповіді та зіставлення) і відкритого типів, студенти мають змогу виконувати завдання, пересилаючи відповідні файли. Крім того, система має широкий спектр інструментів моніторингу навчальної діяльності студентів, наприклад: щодо загального часу роботи з конкретною навчальною дисципліною, відповідними темами або складниками навчального матеріалу, загальної успішності студента в процесі виконання тестових завдань, тощо».

  • Вас влаштовує якість роботи в Zoom як сервісі для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей?

Сейдалі Халілов – «На мою думку, Zoom має ряд як недоліків, так і переваг. Недоліками є постійна необхідність створення облікових записів. Крім того, на самому початку карантину безкоштовна версія програми дозволяла проводити відеоконференції тривалістю лише 40 хвилин, однак на період пандемії сервіс зняв це обмеження. Крім того, під час карантину на сервіс Zoom були нарікання через низький рівень безпеки й захищеності, випадки підключення до конференцій сторонніх осіб. Перевагами, є те, що Zoom підходить як для індивідуальних, так і групових занять. Користувачі можуть використовувати додаток як на комп’ютері, так і на планшеті чи смартфоні. До відеоконференції може підключитися будь-який користувач за посиланням або ідентифікатором конференції. Крім того, є можливість легко й швидко перемикатися з демонстрації екрана на інтерактивну дошку. Платформа доступна для операційних систем Windows, MacOS, Android та iOS і має плагін, який дозволяє використовувати Zoom прямо в браузерах Google Chrome та Mozilla Firefox. Це значно спрощує нашу роботу».

  • Яка форма організації дистанційного навчання Вам подобається найбільше?

Владислава Білоус – «Відеоконференція, яка відбувається в режимі реального часу онлайн та проводиться у визначений день і час. Це один із сучасних способів зв’язку, що дозволяє проводити заняття у «віддалених аудиторіях», коли студенти і викладачі перебувають на відстані, але можуть бачити одне одного, обговорювати та ухвалювати рішення, дискутувати, захищати курсові роботи та проекти, супроводжувати навчальні заняття наочним матеріалом».

     Наприкінці зустрічі, всі студенти зазначили, що не мають сумнівів, що набутий спільно нами новий досвід з дистанційної освіти знадобиться і у подальшому, адже карантини через спалахи сезонного грипу трапляються щороку. До того ж світ стає дедалі мобільнішим, освіта – більш індивідуалізованою та гнучкою, а відтак, щодня додаватимуться нові знання, вміння та методики, напрацьовані українськими освітянами.

Людмила Білан та Ярослав Рудик,
доценти кафедри управління та освітніх технологій

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook