Педагогічна спадщина К.Д. Ушинського: науковий дискурс крізь часи і покоління
Українське суспільство все частіше починає шукати опору своєї ідентичності й неповторності у видатних постатях минулого. Адже вони мають такий глибинний вимір, що не втрачають своєї цінності протягом століть. Такою особистістю, безперечно, є Костянтин Дмитрович Ушинський – видатний український педагог і мислитель ХІХ століття. Він уперше об'єднав у педагогіці зусилля й досягнення антропологічних наук, здійснив вражаючий за своїм обсягом педагогічний синтез наукових знань про людину, що кардинально змінив традиційний погляд на завдання і зміст педагогіки.
5 грудня 2019 р. кафедра педагогіки гуманітарно-педагогічного факультету організувала і провела вже традиційну науково-практичну учнівсько-студентсько-аспріантську конференцію «Гуманітарна наука в інтерпретації молодих дослідників: педагогічні читання імені К. Д. Ушинського».
Захід відкрила заступник декана, доктор філологічних наук, профессор Світлана Василівна Харченко. Вона привітала учасників конференції і наголосила на тому, що українцям слід вивчати власні духовні надбання, пишатися своїми історичними та сучасними здобутками та «перемкнути» у власній свідомості код меншовартості. Адже автентичність нашої нації сьогодні доведена багатьма історичними фактами та науковими розвідками. Світлана Василівна відзначила, що кафедра педагогіки започаткувала традицію проведення конференції, присвяченої видатному українському педагогу.
У вітальному зверненні завідувача кафедри педагогіки, доктора педагогічних наук Сопівника Руслана Васильовича прозвучали й подяка деканату за увагу до починань кафедри, й гордість за налагоджену співпрацю з столичними школами в напрямку розвитку студентської науки, й вдячність колегам за належну підготовку конференцію. Проте найбільше позитивних оцінок і заохочувальних слів він спрямував до тих, хто сьогодні зробив перший крок у науку. Руслан Васильович закликав присутніх розглядати педагогічні аспекти в національній площині, не дати привласнити нашу історію, адже, не зважаючи на розбіжності в інформаційних джерелах щодо місця народження, Костянтин Дмитрович Ушинський є сином свого народу, який палко любив свою батьківщину й рідну мову й все життя займав проукраїнську позицію. Саме він є автором ідеї народності у вихованні. Неоціненним внеском великого педагога в дидактику є його розробка ідеї уроку як форми освітнього процесу, обґрунтування п’яти типів уроку, оригінальні думки про значення і роль вчителя в навчанні.
Вивчення й аналіз праць видатного українського педагога К. Д. Ушинського дали змогу виокремити такі актуальні ідеї, що стали тематикою виступів молодих дослідників:
- проблема гендерного виховання у творчій спадщині К. Д. Ушинського (Бондаренко Марина, студентка магістратури спеціальності «Освітні, педагогічні науки», ОПП «Педагогіка вищої школи»);
- роль праці у вихованні особистості за К. Д. Ушинським (Пугач Юлія, учениця 11 класу балаклеївського ліцею - закладу середньої загальної освіти імені Євгенії Гуглі);
- проблема здоров’язбереження особистості у педагогічних поглядах К. Д. Ушинського (Гудилко Марія, студентка магістратури спеціальності «Освітні, педагогічні науки», ОПП «Педагогіка вищої школи»);
- вклад К. Д. Ушинського у розробку методики домашнього навчання і виховання особистості (Закарян Анжела, студентка спеціальності «Професійна освіта»);
- погляди К. Д. Ушинського на підготовку педагогів (Зозулевич Вікторія, студентка магістратури спеціальності «Освітні, педагогічні науки», ОПП «Педагогіка вищої школи»);
- Костянтин Ушинський: біографія та цікаві факти з життя (Мороз Олег, студент спеціальності «Професійна освіта»);
- вивчення рідної та іноземної мов за твором К. Д. Ушинського «Рідне слово» (Неклюдова Аліна, студентка курсу спеціальності «Професійна освіта»);
- валеологічна спадщина К. Д. Ушинського в контексті національного проекту модернізації шкільної освіти «Нова українська школа» (Череп’яна Вікторія, студентка курсу спеціальності «Професійна освіта»);
- погляди К. Д. Ушинського на жіночу освіту (Гулян Маргарита, студентка курсу спеціальності «Професійна освіта»).
Студенти, аспіранти та учні також акцентували увагу на таких сучасних проблемах освіти і виховання, як:
- «Стрес, його вплив на організм і поведінку людини (Возіян Валерія, студентка спеціальності «Соціальна робота»);
- «Ігрові технології як засіб стимулювання пізнавальної активності студентів» (Гринчук Ірина, студентка магістратури спеціальності «Освітні, педагогічні науки», ОПП «Педагогіка вищої школи»);
- «Особливості неформальної освіти» (Смоляк Павло, аспірант спеціальності «Освітні, педагогічні науки»);
- «Особистість у системі дозвілля молоді» (Моренчук Роман, аспірант спеціальності «Освітні, педагогічні науки»);
- «Вплив комп’ютерної ігрової індустрії на розвиток дітей та підлітків» (Капустянчик Вікторія, студентка магістратури спеціальності «Освітні, педагогічні науки», ОПП «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті»);
- «Класифікація засобів наочності» (Кривша Анна, студентка магістратури спеціальності «Освітні, педагогічні науки», ОПП «Педагогіка вищої школи»);
- «Девіантна поведінка підлітків як результат порушення їх взаємодії із середовищем» (Куценко Ірина, Михальчук Іоанна, студентки спеціальності «Соціальна робота») та багато інших.
Особливий інтерес аудиторії викликали доповіді Литюк Адріани («Ризики інтернет-залежності в молодіжному середовищі») та Колумбет Анни «Формування духовної культури студентської молоді»).
Слід відзначити, що конференція відбувалась у формі жвавої дискусії, аудиторія мала змогу задати питання доповідачам, висловити власну точку зору. Доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки Оксана Вікторівна Васюк, долучившись до обговорення проблематики, наголосила на головній ідеї К.Д. Ушинського – принципу народності й на тому, що великий педагог закликав диференційовано й творчо підходити до втілення досвіду інших країн в наше життя, розрізняючи досвід освіти й досвід виховання.
За результатами роботи науково-практичної студентської конференції підготовлено збірник доповідей (за редакцією кандидата педагогічних наук Т.І. Ковальчук), меценатами якого стали науково-педагогічні працівники кафедри педагогіки. Адже молодим дослідникам-початківцям важливо зробити крок у науку й побачити його реальне втілення у своїй першій у житті друкованій праці.
Тож ідеї видатного педагога сьогодні звучать з новою переконливою силою і є невичерпною скарбницею, яку новим дослідникам ще належить відкрити.
Олена Варава,
асистент кафедри педагогіки