Майстерність приходить тільки з практикою
Спочатку будь-яка практика дається легко і
приносить приголомшливі результати,
реальні проблеми починаються згодом.
Потрібні великі зусилля, щоб їх подолати і
досягти результатів, хоч трохи подібних
до початкових.
Виходить, що перші успіхи даються нам
ніби в борг, щоб зацікавити і роздратувати.
Більш виразних пояснень цього механізму
в мене немає.
сер Шурф Лонлі-Локлі
Для забезпечення ефективної практичної складової у підготовці фахівців та у відповідності до робочого навчального плану та наказу від 10.07.2024 р. №803 «Про організацію практичного навчання студентів у 1 семестрі 2024-2025 навчального року» з 02.09 по 20.09.2024 року було проведено виробничу (асистентську) практику для здобувачів ОС «Магістр» 2 року навчання освітньої програми «Інформаційно-комунікаційні технології у освіті». Виробнича (асистентська) практика готує майбутніх фахівців до самостійного виконання обов’язків на першій посаді, де вони розпочнуть свою професійну діяльність.
Мета виробничої (асистентської) практики – полягає у набутті практичних навичок та досвіду викладацької роботи, необхідних для викладання дисципліни за профілем отриманої спеціальності у закладах вищої освіти після отримання освітньо-кваліфікаційного рівня магістра. Асистентській практиці передує вивчення курсів з педагогіки вищої школи та методики викладання у закладі вищої освіти.
Базами практичного навчання студентів університету є навчальні, навчально-наукові, навчально-науково-виробничі лабораторії базового закладу університету та його відокремлених підрозділів, у першу чергу – навчально-дослідних господарств, де проводяться лабораторні, практичні, навчальні, виробничі, технологічні, науково-дослідні та інші види практик.
Відповідальними за організацію, проведення і контроль за якістю практичного навчання студентів в університеті є ННІ, деканати факультетів, відповідні кафедри та навчальний відділ.
Керівник практики, доцент кафедри управління та освітніх технологій Василь Базелюк перед початком практики спланував проведення організаційних заходів, у тому числі: інструктаж про порядок проведення занять та безпеку праці під час перебування на базах практичного навчання; надання студентам необхідних документів (індивідуальних завдань, щоденників з практики, методичних вказівок тощо); ознайомлення студентів із системою звітності за результати практичного навчання (оформлення щоденника, виконання індивідуального завдання тощо).
Інструктаж з техніки безпеки зі студентами провела справжня фахівчиня своєї справи, доцентка Тетяна Зубок, яка поділилася найактуальнішими знаннями і досвідом про те, як врятуватися самому і допомогти іншим! Звісно, інструктаж з техніки безпеки, особливо в період воєнного стану, є надзвичайно актуальним і важливим!
Наступним етапом, було знайомство студентів з базами практики, робочою програмою практики, метою і завданнями, які студенти мають виконати, переліком матеріалів, які вони мають підготувати і представити на захист, як результат своєї роботи під час науково-педагогічної практики.
Далі розпочалась виробнича (асистентська) практика, яка проводилась у Бобринецькому аграрному коледжі та навчальних лабораторіях гуманітарно-педагогічного факультету університету. Навчальні лабораторії є методично-практичним центром організації роботи студентів, складовою освітнього процесу, де відбувається професійна підготовка майбутніх фахівців.
Тож для нас важливими є і думки про виробничу (асистентську) практику, отримані результати, набуті знання і вміння та враження наших студентів. Наведемо декілька з них.
Враження про виробничу (асистентську) практику Вікторії Череп’яної, яка проходила практику в Бобринецькому аграрному коледжі: «Практика в Бобринецькому аграрному коледжі стала для мене захоплюючою подорожжю у світ педагогіки, де кожен день приносив нові відкриття. Я мовби зазирнула за куліси великого театру освіти, де кожен викладач – майстер своєї сцени. Спостерігаючи за лекціями, я помітила, як важливо володіти не тільки знаннями, але й мистецтвом їх передачі, вмінням підхопити увагу студентів і повести їх за собою. Особливим досвідом стало проведення власних занять – у ці моменти я відчула себе справжнім капітаном, який тримає курс свого корабля в бурхливому морі студентських питань та дискусій. Робота на кафедрі та участь у методичних семінарах відкрила мені інший бік викладацької діяльності – ретельну підготовку, постійний пошук нових шляхів до сердець і розуму студентів. Ця практика навчила мене не тільки педагогічним прийомам, а й терпінню, емпатії та вмінню бути гнучким, що є незамінними рисами для викладача майбутнього».
Враження Антона Жигадло: «Практика на кафедрі педагогіки стала для мене важливим етапом у професійному становленні. Спостереження за роботою досвідчених викладачів дало змогу побачити різні підходи до викладання, особливо у поєднанні теорії з практикою. Найбільше сподобалося брати участь у розробці навчальних матеріалів та проведенні семінарських занять. Це дозволило мені глибше зрозуміти, як правильно структурувати матеріал та взаємодіяти зі студентами, мотивуючи їх до активної участі в навчанні. Участь у методичних семінарах показала, наскільки важливою є постійна робота над собою та вдосконалення своїх навичок. Практика допомогла мені відчути впевненість у ролі викладача і збагнути всі нюанси цієї професії».
Враження від Олега Тризни: «Практика на кафедрі педагогіки виявилася для мене справжнім відкриттям. Спостерігаючи за лекціями, я зрозумів, як важливо не лише передавати знання, а й створювати атмосферу, в якій студенти відчувають себе залученими. Проведення власних занять стало для мене справжнім викликом, але також і джерелом задоволення, адже я мав можливість реалізувати свої ідеї на практиці».
Звичайно, виробнича (асистентська) практика завершилась, попереду захист такої довгоочікуваною магістерської роботи, але залишаться надовго набуті знання і вміння, цінності і досвід, залишаться враження від цікавих подій і людей, і вони будуть ще довго нагадувати, що життя можна прожити гарно та корисно для себе і для людей, для України.
Тож побажаємо успіхів нашим студентам!
Василь Базелюк,
доцент кафедри управління та освітніх технологій