Завершилась навчальна практика з «Вступу до фаху» для майбутніх менеджерів
Завершилась навчальна практика з «Вступу до фаху» для майбутніх менеджерів
26 червня 2020 року
Студенти 2 групи 1 курсу факультету аграрного менеджменту ОС «Бакалавр» з 10 червня перебували на навчальній практиці зі вступу до фаху, програма якої, у зв’язку з продовженням карантину, дещо змінилась. Три основних поставлених перед ними завдання: знайомство студента зі своєю професією, з університетом і його підрозділами та з особливостями діяльності в аграрній та суміжних сферах, уже значною мірою були виконанні, адже першокурсники прослухали курси «Вступ до фаху», «Системи технологій: рослинництво», «Системи технологій: тваринництво» та ряд інших дисциплін. Та все ж упродовж цих тижнів практики студенти дізналися багато нового, цікавого та складного водночас.
Так, першим завданням для першокурсників стало відвідання публічних захистів своїх старших колег - цьогорічних випускників. Долучившись до zoom-конференції, вони стали свідками переживань 4-курсників, почули їх доповіді та відповіді на питання членів екзаменаційної комісії. Завданням для практикантів стало – сформулювати 5 позицій висновків для себе, як працювати у майбутньому над своєю випускною роботою, що б успішно її захистити. Основними позиціями, наприклад, на думку першокурсниці Анастасії Репнікової, стали: 1) писати роботу так, аби знати проблему і потім, при захисті, відповісти на всі поставлені запитання; 2) робити все за вимогами та правилами, 3) виконувати не на поверхневому рівні, а заглиблюватися в свою роботу; 4) захист диплому – це основне: менше теорії – більше аналізу, графіки, ілюстрацій, порівняння; 5) при захисті, якщо в чомусь не впевнений/не впевнена, матеріали мають були під рукою. Цікаві та цінні пропозиції висловила староста групи Оксана Бендик.
Другим завданням практики стало знайомство з особливостями організації науково-дослідницької роботи зі студентами на випускових кафедрах факультету. Кожен науковий гурток на факультеті є, на думку студентів, унікальним і цікавим для їх майбутньої участі. Ознайомившись детально зі звітами про роботу гуртків випускових кафедр, оцінивши їх зміст, наповнення та результати роботи, студенти дійшли спільного висновку, що на факультеті вже з наступного року їх чекає цікаве та насичене наукове життя. Варто зазначити наявність сильних сторін і недоліків, відмічених по кожному гуртку, але все ж найцікавішим за версією більшості студентів, які виконували таке завдання, став гурток «ДНК лідера». З приводу інтересу студентів та їх очікувань від майбутньої наукової роботи у межах гуртків, то крім загальних результатів: розвиток творчих, аналітичних здібностей, наукового мислення, кругозору та ерудиції, вони хотіли б поглибити професійні або особистісні компетенції, як то розвиток лідерських здібностей, володіння мистецтвом публічних виступів, підготовки презентацій та веб-дизайну. Цікавлять потенційних гуртківців також теми соціально-відповідального інвестування, розвитку менеджменту і маркетингу в умовах діджіталізаціі аграрного бізнесу, участь в організації та проведенні виставок тощо.
Третім пунктом програми практики стало ще ближче знайомство з діяльністю випускових кафедр. Наступного року нинішні студенти першого курсу спеціальності «Менеджмент» будуть обирати спеціалізації, а тому необхідно вже зараз уважно познайомитися з напрямами роботи кожного колективу, науковими школами та дослідженнями, дисциплінами, що викладають викладачі кафедр. Хоч і часу, ще вдосталь, але саме розуміння, яку інформацію варто відслідковувати, і де її можна знайти, для студента сьогодні вкрай важливе.
Найскладніше, за нинішніх умов карантину, виявилось забезпечити знайомство з практичною складовою діяльності організацій реального сектору економіки аграрного сфери. У нагоді стали матеріали проекту ukraїner, де лише розділом «Фермерство» представлено кілька десятків документальних фільмів-розповідей про успішні бізнес-проекти різних галузей сільського господарства, що реалізовують нині у різних регіонах України окремі підприємці, їх родини і, навіть, цілі громади.
Перегляд подібного відео (на вибір студента) стало відправною точкою для вибору галузі, що передбачалась для глибшого дослідження. Використовуючи набуті до цього знання технологічних дисциплін, офіційні статистичні дані, посилання на які було заздалегідь надіслано студентам, студенти змогли оцінити загалом ситуацію в Україні або регіоні і, опрацювавши аналітичні статті за обраною темою, дійти загального висновку про перспективність, особливості ведення та розвитку бізнесу за певним обраним напрямом. Основною метою завдання було розвинути та закріпити інтерес молоді до агробізнесу.
Для допомоги зі збором інформації у галузі та її опрацювання, студенти отримали запрошення та рекомендацію відвідати зустріч з представниками проекту AgriAnalytica. Корисним також став перегляд запису семінару «Ресурсне забезпечення діяльності аграрних підприємств» за участю практиків аграрного бізнесу, що відбувся у травні 2020 року за ініціативи викладачів кафедри менеджменту ім. проф. Й.С. Завадського і знаходиться на сайті кафедри.
В останній день практики відбулась ще одна зустріч за сприяння доцента Тетяни Артюх. Було організовано онлайн зустріч з Юлією Бондаренко, випускницею факультету аграрного менеджменту 2001 року, яка нині обіймає посаду директорки ТОВ «ДЛГ Україна». Компанія є дочірнім підприємством DLG Німецького сільськогосподарського товариства (Deutsche Landwirtschafts-Gessellschaft), що організовує спеціалізовані виставки у сфері сільського господарства та харчової промисловості і працює на ринку України з 2016 року.
Уважні слухачі побачили і тут перспективи майбутньої співпраці та оцінили важливість та корисність пропозицій пані Юлії та її рекомендацій студентам.
Відгуки про ці зустрічі студенти оформили у вигляді додаткових робіт на курсі в e-learn, а сам захист звітів по практиці проходив у формі конференції у програмі zoom, де студенти обговорили здобуті знання.
Вцілому, цитуючи загальний висновок про практику авторства студентки першого курсу Світлани Коцупери, зазначимо: «Враження про практику хороші. Всі завдання допомагають розвивати творчість студента, навички при написанні звітів, а ще - більше ознайомитися із структурою університету, корисними гуртками та головне - із кафедрами факультету. Після другого курсу нам потрібно буде зробити важливий вибір, а саме - який напрям менеджменту ми будемо вивчати подальші роки в університеті та з яким пов’яжемо своє майбутнє життя. Саме практика, точніше одне із її завдань, допомогло познайомитися з кожною кафедрою, її викладачами, предметами, що на ній вивчаються та полегшити майбутній вибір...». Також пані Світлана для подальшого вдосконалення внесла такі пропозиції: «... потрібно побільше завдань, пов’язаних напряму із майбутнім фахом. Можливо, щось на кшталт, ділових ігор...».
Розуміємо студентів, адже їм не терпиться освоїти якомога швидше свій фах. Подібні заходи планувались, але в умовах дистанційного навчання це забезпечити значно складніше. Є впевненість, що все це ще попереду. Наступного року цих студентів чекає цілий ряд професійно-орієнтованих дисциплін та ще один блок практики.
Олександр Новак, керівник навчальної практики з Вступу до фаху,
доцент кафедри менеджменту ім. проф. Й.С. Завадського