Семестр «повністю online» – перевірка на ефективність

28 червня 2020 року
     Уже по завершенню роботи екзаменаційної комісії з захисту бакалаврських робіт і оприлюднення наказів про відрахування з числа студентів понад 170 лісівників-бакалаврів у зв’язку з успішним завершенням навчання, можна з впевненістю сказати, що попри пандемію – навчальний семестр відбувся успішно. Будемо щирими, весняний семестр став часом компромісів для усіх освітян, але понад десятирічна епопея підготовки online курсів у НУБіП України звела до мінімуму втрати у якості навчання. Найменше було втрат для лекцій, найважче – з практичним навчанням.

     Роками кафедри університету працювали над створенням та наповненням online курсів на навчальній платформі, яка була добрим помічником у звичайному навчальному житті. Однак, неочікувано, робота online зайняла 100% навчального процесу. І саме у цей надзвичайно прикрий, драматичний і трагічний час для усього людства стратегія університету довела свою актуальність і далекоглядність.
     Кафедра таксації лісу та лісового менеджменту має майже 100 % навчальних дисциплін, розміщених на навчальному порталі НУБіП України (https://elearn.nubip.edu.ua/). Лише окремі нові курси проходять первинну апробацію та готуються до атестації. Співробітникам кафедри вдалося провести майже 100% занять online з використанням ресурсів Webex, Zoom та ін.
     По завершенню вивчення усіх дисциплін кафедра традиційно проводить різносторонні опитування, аналізує критичні моменти і робить висновки та кроки для удосконалення навчального процесу на майбутнє. Цьогорічне анонімне опитування було присвячене online навчанню. Про студентський feedback по завершенню навчання опишемо у лаконічних коментарях і окремих рисунках для наглядності. Відразу хочу наголосити, що наведені нижче дані не є соціологічним опитуванням чи дослідженням, це просто загальний «пересічний feedback» студентів по завершенню цього непростого семестру.
     Загалом понад 80 % студентів залишилися задоволеними навчанням протягом весняного online семестру і лише поодиноко траплялися скоріше негативні враження ніж позитивні. Негативних вражень про навчання не було.

Рис. 1. Дані про задоволеність навчанням студентами на прикладі однієї академічної групи 3 курсу

     Студентські відповіді про відвідуваність занять тісно корелюють з даними науково-педагогічних працівників про присутність студентів на online заняттях. На жаль, кілька студентів знаходилися на території без постійного доступу до мережі Інтернет, навчання як для них так викладачів було досить ускладненим, однак студенти виконали необхідні види робіт.

Рис. 2. Дані про відвідуваність занять студентів однієї академічної групи з навчальної дисципліни «Інформаційні системи в лісовому господарстві»

     В умовах карантину типовою картиною для усіх дисциплін було застосування навчального порталу НУБіП України для розміщення усіх навчальних матеріалів, здійснення поточного і підсумкового контролю та обговорення питань на форумах. Основним ресурсом для занять стали ресурси Webex, Zoom та Skype, а для поширення коротких повідомлень і оголошень додатково використовувалися усі доступні месенджери.

Рис. 3. Дані опитування студентів однієї академічної групи про вивчення дисципліни «Організація лісогосподарського виробництва»

     Важко знайти позитив під час карантину, однак студенти високо оцінили старання викладачів щодо застосування різних підходів в умовах навчання online. Природно, що пересічно третині студентів найбільше сподобалося навчатися вдома.

Рис. 4. Дані опитування студентів однієї академічної групи про позитивні сторони під час вивчення дисципліни «Біометрія»

     Загальною проблемою для дистанційного навчання був доступ до мережі Інтернет. Основний контингент студентів, які навчаються за спеціальністю «Лісове господарство» постійно проживають у сільській місцевості, яка має значно гірше мобільне покриття, порівняно з обласними центрами та столицею. Важливо відзначити, що значна частина студентів відчувала відсутність мотивації до навчання протягом карантину і перебування у домашніх умовах.

Рис. 5. Пересічна думка про складнощі у навчанні протягом весняного семестру

     Ключовим питанням для співробітників кафедри є думка студентів про їхнє бачення об’єктивності результатів іспитів і заліків. Лише в окремих випадках була висловлена думка, про необ’єктивність таких заходів. Усвідомлюючи різні рівні самооцінки знань студентів та незадоволеність власними результатами, викладачі постійно працюють над завданням покращення процесу підсумкового контролю.

Рис. 6. Дані опитування студентів однієї академічної групи про проведення підсумкового контролю під час вивчення дисципліни «Біометрія»

     Ми попросили студентів оцінити роботу викладачів і абсолютна більшість оцінок були достатньо високими. Однак, кілька студентів хотіли б відправити викладачів на «перездачу».

Рис. 7. Оцінки викладачам дисципліни «Лісова таксація» від студентів третього курсу

     Не секрет, що навчальний портал успішно відпрацював найважчі місяці у своїй історії, ставши навчальним «серцем» університету і тепер уже цілком очевидною є необхідність у ще більших зусиллях для його розвитку. Особливо, напередодні найбільш непередбачуваної осені для усього сучасного людства. В окремих випадках ми отримували негативні відгуки про роботу системи, однак це було у самі «гарячі» дні сесії, коли тисячі користувачів підводили підсумки свого навчання.
     Від імені колективу нашої кафедри, хочемо висловити велику подяку усім членам команди підтримки навчального порталу і особисто Максиму Мокрієву за професіоналізм та неймовірні зусилля для організації online роботи усього університету. Цей семестр відбувся за їхньої самовідданої роботи у режимі 24/7.


Рис. 8. Оцінки навчальним курсам кафедри на навчальному порталі університету від студентів

     Ключовим завданням для нашої кафедри є забезпечення і підтримка розвитку доброчесності в академічному середовищі. Це досить складна проблема, яка залежить від системних змін загалом у державі та суспільстві. На разі, ми маємо чітку позитивну тенденцію серед студентської та викладацької спільноти. Окремим пунктом студенти надали свої коментарі, зауваження та пропозиції щодо удосконалення навчального процесу.


Рис. 9. Дані опитування студентів однієї академічної групи про дотримання доброчесності під час вивчення дисципліни «Біометрія»

     Очевидно, пандемія змінила світ на завжди. Тепер ми маємо два місяці для підготовки до різних сценаріїв перебігу осіннього семестру. Завдань багато. Серед них оновлення існуючих курсів, створення додаткових відеоматеріалів для демонстрації практичних рішень, а також створення спеціально контенту для дистанційного консультування та підвищення кваліфікації фахівців лісової галузі та садово-паркового господарства. Результати опитування студентів уже враховані в оновлених робочих програмах і кафедра буде завжди вдячна за слушні поради від студентів, роботодавців та колег з академічного середовища.
     Сподіваємося більше не мати «карантинного» семестру і працювати у реальному житті, однак, за будь яких сценаріїв життя нашої країни і всього світу, ефективне навчання буде забезпечено.


Андрій Білоус,
завідувач кафедри таксації лісу
та лісового менеджменту

 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook