Завідувач кафедри педагогіки Руслан Сопівник: «Розробка теоретичних і методичних засад навчання і виховання особистості – вкрай необхідна для виживання людства та збереження української державності»

5 січня 2017 року

     НУБіП України – поліпрофільний дослідницький університет. Сьогодні він є не тільки кузнею сільськогосподарських кадрів, тут вже понад півстоліття у стінах гуманітарно-педагогічного факультету готують майбутніх викладачів для системи природоохоронних і аграрних вишів. Своїми добрими освітянськими традиціями славиться кафедра педагогіки. Тож власне, чим живе її колектив, які досягнення та перспективи має, про це розмова із завідувачем, доктором педагогічних наук, доцентом Русланом Сопівником.

– Коротко розкажіть про кафедру та основні напрями її наукових досліджень.

Кафедра педагогіки бере свій початок ще 1963 року. Саме тоді її заснував доктор педагогічних наук, професор Олександр Пантелеймонович Кондратюк. Із того часу від неї «відбрунькувались» й інші підрозділи нашого факультету. Кафедра була, є і я сподіваюсь залишиться центром підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів за спеціальностями «Науки про освіту» (спеціалізація «Педагогіка вищої школи») і «Професійна освіта» (спеціалізації «Агрономія», «Екологія», «Економіка», «Лісове господарство», «Флористичний дизайн»). Кафедра педагогіки сьогодні – це потужній науково-педагогічний колектив. Свої знання та досвід студентам передають ректор університету член-кореспондент НАПН України доктор педагогічних наук, професор Станіслав Ніколаєнко, ще п’ять докторів наук та троє кандидатів наук, доцентів.

     Сьогодні у полі зору наукових шкіл кафедри педагогіки – питання історії педагогіки, теорії і методики виховання майбутніх фахівців біономічних професій, управління інноваційним розвитком освіти, формування лідерських якостей, професійно-педагогічної спрямованості, культури педагогічної взаємодії студентів та виховання культури користування сучасним кібер-простором, виховання валеологічних цінностей, емоційного інтелекту, краси вчинку, здоров’я збережувального стилю поведінки, військово-патріотичного виховання студентів. Значна увага приділяється розробці наукового і методичного забезпечення для наставників академічних груп. 

– Чим запам’ятався 2016 рік? Що позитивного помітили в університеті?
– Безперечно, – відбудова третього навчального корпусу та впорядкування території університету, створення нових навчальних і наукових лабораторій, якісне оновлення сайту університету, увага з боку ректора до питань виховання особистості. А щодо факультету – укладення договорів про міжнародну співпрацю із закладами-партнерами із Польщі, Греції, Франції, США, ліцензування нових спеціальностей, високими конкурсами на гуманітарні спеціальності, інтенсифікацією та підвищенням якості функціонування курсів вивчення іноземних мов спільно з Центром Кембриджського університету тощо.

– Які основні здобутки Вашого колективу?
– За дорученням декана гуманітарно-педагогічного факультету Василя Шинкарука фахівцями нашої кафедри розроблено проект державного стандарту спеціальності «Професійна освіта» (аграрні науки), підготовлено та подано в МОН України ліцензійну справу однойменної спеціальності за п’ятьма названими раніше спеціалізаціями, розроблені та впроваджуються Концепція виховної роботи НУБіП України та Програма виховання студента «Фахівець, громадянин, патріот».

– Якщо говорити про перспективу, які теми досліджень будуть актуальними?
– Насамперед, ті дослідження, що посилюватимуть національну безпеку України, забезпечуватимуть сталий розвиток суспільства, а також інноваційні розробки, які мають прикладне значення та помітний економічний ефект. Це стосується багато у чому і гуманітарних наук. Американці, наприклад, вирахували, що аморальна, безвідповідальна, непрофесійна поведінка людей призводить до щоденних мільйонних втрат в економіці країни, виражених в доларовому еквіваленті. Запобігти цим втратам можна шляхом формування ціннісного світогляду громадян, що поставлено у пряму залежність від ефективності методик навчання і виховання особистості. Ми бачимо, що проблеми на південному сході, війна, дезінтеграція країни з колосальними жертвами, територіальними, ресурсними втратами інспіровані не тільки і не стільки зовні, а значною мірою зумовлені відсутністю належної ідеологічної, просвітницької, виховної роботи з боку сім’ї, освітніх установ, держави і громадськості. Тому розробку теоретичних і методичних засад навчання і виховання особистості майбутнього фахівця кафедра педагогіки вважає вкрай необхідною для виживання людства та збереження української державності.

     

– Які недоліки у роботі Ви бачите?
– У навчальній роботі не завжди вистачає часу на якісну підготовку до занять і безпосередню роботу зі студентами. У дослідництві – співпраці із зарубіжними колегами, що зумовлено недостатнім володінням фахівцями кафедри іноземними мовами. На жаль, сьогодні у галузі педагогіки в Україні немає наукових журналів, що індексуються у Web of Science та Scopus. Зараз працюємо над вирішенням цих проблем.

– Кого з молодих вчених, аспірантів і студентів Ви відзначили б і чому?
– Найперше, Іллю Васильківського – переможця Всеукраїнської студентської олімпіади з педагогіки, нині аспіранта кафедри, який займається вивченням питань виховання емоційного інтелекту особистості, феномену, який майже не розроблявся українською педагогічною наукою; випускницю кафедри педагогіки, переможницю Всеукраїнської студентської олімпіади, нині кандидата педагогічних наук, стипендіата Кабінету Міністрів України Ольгу Наконечну; здобувачів Надію Колісник та Кристину Мешко, які у 2016 році достроково захистили кандидатські дисертації з теорії і методики професійної освіти і теорії та методики виховання відповідно. Зараз ритмічно і наполегливо працюють над вивченням проблем виховання краси вчинку та здоров’я збережувального стилю поведінки Антоніна Кушнір та Оксана Федорук. Серед студентів, які виявляють справжній інтерес до педагогічних досліджень вирізняються з-поміж інших Христина Калита, Роман Моренчук, Євгеній Слівінський, Ольга Головач, Аліна Павлюк, Наталія Ющенко, Вікторія Граборенко, Оксана Мельник, Настасія Зарубенко, Ірина Ориненко та ін.

– Які плани кафедри на 2017 рік?
– Прагнемо отримати від МОН України ліцензію на підготовку фахівців за спеціальністю «Професійна освіта» і набрати на навчання студентів відповідно до ліцензованого обсягу, забезпечити високий рівень надання освітніх послуг, взяти участь у конкурсі наукових проектів з конкурентною дослідною тематикою (тут маємо ідеї), підготувати переможців студентських олімпіад з педагогіки та конкурсів студентських наукових робіт. Сподіваємось, рік прийдешній стане успішним для нас, принесе українському народу довгоочікуваний мир, буде порою не тільки надій на краще, а й подарує кожному часточку омріяного щастя. З Новим Роком та Різдвом Христовим Вас, дорогі колеги!

Розмовляла Ольга Наконечна 


Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)