У студентів 1 курсу пройшла виховна година на тему «Методика вивчення особистості і колективу»

29 жовтня 2016 року

     Міжособистісні стосунки є єдиним каналом, по якому, перефразовуючи великого вітчизняного педагога К.Д. Ушинського, здійснюється «вплив особи вихователя на молоду душу», вони становлять «ту виховну силу, яку не можна замінити ні докорами, ні моральними сентенціями, ні системою покарань і заохочень». Одначе, усі вище названі способи впливу – це теж елементи педагогічного спілкування.  

     У кожній академічній групі існують незафіксовані системи особистих взаємин між студентами. Це вже результат усвідомленого вибору з боку студента як самостійного індивіда. Паралельно формальній ієрархії у свідомості кожного виникає ієрархія, яка ґрунтується на особистому ставленні до оточення: деякі одногрупники викликають більшу симпатію, деякі меншу, є такі, що не викликають ніяких почуттів і такі, що викликають до себе негативне ставлення. Часом на деяких студентів майже не впливає психологічний клімат групи, причину слід шукати у сфері їх взаємин.

     Колектив групи має для кожного студента неоднакову цінність, бо залежить від статусу студента в групі, поваги його з боку товаришів та викладачів. Якщо ці головні соціальні потреби особи не задовольняються в основному колективі, людина шукає іншу групу, де його домагання на високе емоційне благополуччя знаходять більше розуміння.

     Соціально-психологічні методи дослідження допоможуть наставнику не лише зрозуміти внутрішньоколективну взаємодію між студентами в групі, а й усвідомити свою роль у її формуванні. Один з таких методів було використано при проведенні виховної години 28 жовтня 2016 року у студентів 1 курсу наставником, старшим викладачем кафедри цивільного та господарського права, кандидатом юридичних наук, Канарик Ю.С.

     Метод соціометрії застосовується під час дослідження емоційно-психологічних взаємин в організації. Соціометрична методика має на меті вивчення групової диференціації. Використання соціометрії дозволяє проводити вимір авторитету формального і неформального лідерів для перегрупування людей в командах так, щоб знизити напруженість у колективі, що виникає через взаємної неприязні деяких членів групи. Соціометрична методика проводиться груповим методом, її проведення не вимагає великих тимчасових витрат. Вона дуже корисна в прикладних дослідженнях, особливо в роботах по вдосконаленню відносин у ко¬лективі. Але вона не є радикальним способом вирішення внутрішньогрупових проблем, причини яких слід шукати не в симпатіях і антипатіях членів групи, а в більш глибоких джерелах.

   Студентам було запропоновано пройти соціометричне тестування. Соціометричний тест – це один з методів вивчення структури міжособистісних взаємин у студентській групі, описаний Д. Морено. Автор вважав, що всі проблеми в суспільстві можна вирішити, якщо підібрати людей на робочих місцях, у сім’ях, в інших малих соціальних групах, в тому числі і в студентській, врахувавши їхні симпатії.

     

     Після обробки результатів дослідження наставнику вдалося виявити симпатії та антипатії студентів один до одного, а також виділити за соціограмою категорії студентів: 1 категорія – соціометричні „зірки” – це студенти, які отримали 6 і більше виборів; 2 категорія – ті, кому віддають перевагу – отримали 4-5 виборів; 3 категорія – прийнятні – отримали 1-3 вибори; 4 категорія – відторгнуті (аутсайдери) – не отримали жодного вибору.

    Проте, поруч із позитивними сторонами соціометрії, є і негативні. Адже метод дає лише «фотографію» взаємин між студентами, не пояснюючи мотиви їх виборів. Тому соціометрію треба поєднувати з іншими методами вивчення особистості і колективу.

Наставник 1 групи 1 курсу,
старший викладач кафедри цивільного та
господарського права, к.ю.н.
Канарик Юлія

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015