Студенти спеціальності «Водні біоресурси та аквакультура» ‒ «Теоретичні навички навчання закріплюємо в польових умовах»
Студенти спеціальності «Водні біоресурси та аквакультура» ‒ «Теоретичні навички навчання закріплюємо в польових умовах»
14 вересня 2023 року
Очне навчання студентів в закладі освіти розширює можливості живого спілкування й отримання глибших теоретичних знань, набуття практичних навичок, отримання корисних порад. Це також спілкування на актуальні теми з одногрупниками та викладачами. Очне навчання сприяє професійному та особистісному розвитку, що є запорукою якісної освіти й допомагає закріпити вивчений матеріал.
Осінній семестр на факультеті тваринництва та водних біоресурсів спеціальності 207 «Водні біоресурси та аквакультура» розпочався з впровадження очного навчання, що дуже позитивно впливає і на навчальний процес, і змінює підхід студентів до навчання.
Практичні заняття, особливо проведені в польових умовах, відзначаються інтеграцією теоретичних знань і практичних умінь студентів. Кожен студент в таких умовах розвиває свій творчий підхід, самостійність, глибше розуміння матеріалу, вміння до планування своїх подальших дій для досягнення найкращого результату.
Для студентів другого курсу спеціальності 207 «Водні біоресурси та аквакультура» НУБіП України освітній процес розпочався з вивчення фахових дисциплін, які допоможуть оволодіти базовими знаннями з життєдіяльності водних організмів у водоймах різного типу, які лежать в основі підготовки фахівців даної спеціальності.
Частина лабораторних роботи з дисципліни «Гідробіологія» для студентів 2 курсу проводяться в польових умовах під керівництвом доцентів кафедри гідробіології та іхтіології Меланії Хижняк і Наталії Рудик-Леуської, досліджуючи населення Горіхуватського озера, що знаходиться на території Національного природного парку «Голосіївський». Попередньо студенти знайшли інформацію з інтернет-ресурсів щодо морфометричних параметрів водойми (площа, довжина, ширина, глибина, загальна форма), джерел водопостачання та джерел забруднення) й провели відбір гідробіологічних проб для дослідження населення водойми.
Гідробіологічні проби відбирали згідно загальновизнаних методик. Для репрезентативного відображення складу планктону й бентосу водойми студенти умовно поділили її на розрізи – вершину, середину і водовипуск та визначили кількість й умовне місцезнаходження станцій відбору проб.
Гідробіологічні дослідження водойм відіграють важливу роль в наукових дослідженнях та охороні довкілля. Основною метою гідробіологічних досліджень є вивчення біорізноманіття й кількісних показників населення водойм для розуміння функціонування водних екосистем. Гідробіологічні дослідження дозволяють оцінити екологічний стан водних систем, їх продуктивність та визначити стійкість до змін. Це має важливе значення для управління та збереження водних ресурсів, а також для прогнозування впливу людської діяльності на водні екосистеми, що часто є згубною. Зокрема, моніторингові гідробіологічні дослідження дозволяють:
- виявити різноманіття життя в водних екосистемах, дізнатися про взаємодію різних видів що живуть у водоймі (конкуренцію за їжу, територію, симбіози тощо), що важливо для збереження різноманіття видів та оцінки здоров’я водних систем;
- визначити біологічну продуктивність водних екосистем;
- оцінити якість води за організмами-індикаторами, що дозволить прийняти певні заходи для запобігання, зниження й усунення забруднення;
- визначити вплив забруднень на населення водойм.
У глобальному масштабі гідробіологічні дослідження виявляють вплив змін клімату на населення водних екосистеми й можуть вказувати на зміни у популяціях водних організмів.
Лабораторне заняття розпочалося з загальної морфометричної характеристики Горіхуватського ставу, визначити прозорість води та температуру. Завзяті майбутні спеціалісти самостійно за допомогою диску Секкі вимірили прозорість води. Вона залежить від каламутності, кольору води та ступеню розвитку планктонних організмів.
Відбір проб планктону і бентосу особливо сподобався студентам. Використання гідробіологічних приладів в умовах водойми – планктонної сітки, батометра, дночерпака, вміле зачерпування води дало змогу закріпити знання та надало навичок користування цими приладами у процесі відбирання проб. А відбір проб донного населення вимагає не лише вправного користування дночерпачем, а й доброї фізичної підготовки.
Проведена лабораторна робота в польових умовах дала студентам величезну палітру емоцій й ще більшого заохочення вивчення фахових дисциплін. Віримо, що наполегливість у навчанні зробить зі студентів справжніх професіоналів своєї справи.
Низький уклін, велика шана й щира подяка нашим героїчним воїнам – Захисникам і Захисницям за можливість вчитися й здобувати фах навіть у такий нелегкий для нашої рідної України час.
Михайло САВЧУК,
студент 2 курсу 1 групи
спеціальності «Водні біоресурси та аквакультура»