Кафедра міжнародних відносин і суспільних наук: розвиток дистанційного навчання під час карантину та розширення можливостей завдяки новітнім технологіям

April 10, 2020

 

Для початку – трохи історії питання, без якої не буде зрозумілої уся значущість того, що робить сьогодні уся освітянська спільнота нашого університету.

Вперше можливість отримувати вищу освіту на відстані була реалізована в 1858 р. у Лондонському університеті, коли кандидатам зі всього світу, незалежно від того, де і яким чином вони здобували освіту, було дозволено складання іспитів для отримання академічних ступенів бакалавра та магістра всіх спеціальностей (окрім медицини). До 1870 р. Лондонський університет мав свої традиції щодо надання допомоги студентам при навчанні, використовуючи можливості пошти. В університеті велися професійні курси та курси з підготовки до вступних іспитів до університету. Саме така підготовка була початковою формою дистанційного навчання.

Наступний етап дистанційної освіти припадає на середину 80-х років ХХ століття, коли починається активне використання інформаційних і комунікаційних технологій, пропонуючи двосторонній зв’язок у найрізноманітніших формах (текст, графіка, звук, анімація) як в синхронному («в один і той же час» – у вигляді відео або аудіо графічних конференцій), так і в асинхронному режимі («не в один і той же час» – з використанням електронної пошти, Інтернету або телеконференцій).

Проте лише з появою World Wide Web комп’ютерні та телекомунікаційні системи почали відігравати суттєву роль у дистанційній освіті. Після широкого впровадження сервісу WWW у 1993 р., дистанційна освіта, заснована на цій технології, отримала велике розповсюдження. Веб-технології забезпечують гіпермедійне подання навчальної інформації, послуги швидкого та зручного зв’язку, а також інтерактивну взаємодію між викладачем та студентом.

 

Пандемія коронавірусу стала справжньою перевіркою для усього державного та управлінського механізму нашої держави. І система освіти в цьому випадку – не виняток. На гуманітарно-педагогічному факультеті НУБіП України, виходячи із рішень ректорату та наказів і розпоряджень ректора –  Станіслава Ніколаєнка, при постійній організуючий ролі деканату та особисто декана – Василя Шинкарука – був запроваджений дистанційний режим навчання, що якісно проходить завдяки задіянню сучасних он-лайн технологій та низки освітніх платформ. Завідувач кафедри міжнародних відносин і суспільних наук Сергій Білан забезпечує вчасну методичну допомогу колегам, а викладачі активно долучилися до нового виду діяльності. Про певні підсумки та досвід вже можна звітувати зараз:     

 

Карантин не зупинив навчальний процес для студентів спеціальності 281 «Публічне управління та адміністрування», котрі навчаються в Навчально-науковому інституті неперервної освіти і туризму нашого університету. Важливе місце в підготовці майбутніх управлінців займає навчальна дисципліна «Соціологія», яка озброїть студентів знанням закономірностей суспільного розвитку та здатністю використовувати їх на благо українського соціуму.

З допомогою навчального порталу НУБІП студенти опрацьовують лекційний матеріал, готують презентації як складові самостійної роботи, обговорюють важливі питання курсу в інтерактивному форматі (Форум), що забезпечує асинхронне текстове спілкування між студентами та викладачем.

  

  

Невдовзі розпочнеться синхронне текстове спілкування в чаті, що потребуватиме одночасного перебування на курсі учасників спілкування, організаційні умови якого будуть забезпечені з допомогою вже створеної групи у Вайбері. Цей формат корисний для швидкого обміну повідомленнями в реальному часі, а обговорення залишається доступним, щоб можна було повернутися до нього і перечитати в разі потреби. 

  

Навчальний портал НУБіП та інші ресурси дистанційного навчання не лише забезпечують інтерактивний навчальний процес, але й дають змогу не послаблюватися відчуттю приналежності до дружньої спільноти Національного університету біоресурсів і природокористування України.

 

Паралельно із цим, під час дистанційного навчання студенти другого курсу спеціальності «Туризм» продовжують вивчення дисципліни «Музеєзнавство» через навчальний портал Еlearn. Вони мають змогу переглянути лекційний матеріал як у текстовому форматі, так і презентаційному; ознайомитися із дотичною інформацією у мережі Інтернет через гіперпосилання, а також готуватися до тестового контролю із першого модуля.

 

Варто відмітити, що активність студенти проявляють не лише у момент фактичного часу аудиторного заняття, але часто й поза ним. Зворотній зв'язок проявляється, зокрема, і через здачу самостійних творчих завдань. Одним із видів роботи під час вивчення дисципліни є відвідування музеїв у місті Києві та виконання відповідних завдань, але наразі зробити це неможливо. Проте, не було би «щастя», та нещастя допомогло, на превеликий жаль. У ситуації, що склалася, з’явилася можливість вийти за рамки Києва й України, оскільки провідні музеї світу запропонували віртуальні екскурсії по своїм залам. Безперечно, це є гарною нагодою скористатися такою пропозицією, але … виконання завдання щодо характеристики експозиційного фонду музеїв залишається у силі. 

А от студенти першого курсу спеціальності «Готельно-ресторанна справа» продовжують дистанційно вивчення дисципліни «Історія української культури». Завдяки навчальному порталу Еlearn вони знайомлять із теоретичним матеріалом та його візуалізацією, мають змогу розширити свої знання з курсу шляхом перегляду додаткового матеріалу з мережі Інтернет, що пропонує ресурс гіперпосилання. Виконують творчі завдання та готуються до підсумкової модульної роботи.

 

Студентам спеціальності «Туризм», що навчаються у дистанційному режимі подобається можливість навчатися у зручному для себе темпі і вдома, за екраном власного комп’ютера, дякуючи інтернет-зв’язку, переглядати відео-лекції, спілкуватися з педагогами й однокурсниками та завантажувати навчальні матеріали. Для викладача – це можливість приділити більше уваги кожному студенту та встигнути опрацювати з групою більший об’єм матеріалу.

Організацію освітнього процесу зі студентами-другокурсниками ННІ неперервної освіти та туризму спеціальності «Туризм» з дисципліни «Туристичне краєзнавство» здійснюється:

а) через систему дистанційного навчання Elearn:

б) для більшої мобільності – створено групи у месенджері Тelegram:

  

в) користуємось електронною поштою:

г) та просторами інтернету для здійснення віртуальних подорожей з метою вивчення туристичних об’єктів краю:

д) продовжує свою діяльність студентський науковий краєзнавчий гурток «Історія України. Історія рідного краю. Історія родини»: студенти активно готують доповіді та тези на конференцію «Туристичними стежинами рідного краю» (29.04.2020 р.);

є) студентам також запропоновано долучитись до участі у роботі науково-практичних конференцій на базі нашого університету, що готуються кафедрою міжнародних відносин і суспільних наук:

Студентська науково-практична інтернет-конференція «Український конституціоналізм: історія та сучасність» (До 310-річчя укладення «Пактів і Конституції прав і вольностей  Війська Запорозького») (16.04.2020р.). Робота відбуватиметься шляхом проведення відеоконференції за допомогою платформи Zoom. Посилання на сторінку відеоконференції учасники отримають за день до її проведення;

ІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Україна – Польща: стратегічне партнерство в системі геополітичних координат», проведення якої заплановано 14-15 травня 2020 року, відбудеться в форматі інтернет-конференції. Вже є перші ластівочки, зокрема студентка 2 курсу спеціальності «Туризм» Дранко Ірина надіслала заявку на участь та тези, де розглядаються питання українсько-польської транскордонної співпраці у сфері туризму.

На XXI ст. кількість установ дистанційної освіти різних типів і рівнів в світі перевищило 1100 і Національний університет біоресурсів і природокористування України серед тих, хто активно і успішно застосовує дистанційну форму навчання в освітній процес. Глобалізація суспільства, стрімкі інформаційні потоки, пандемії актуалізують її сьогодні як ніколи.

Василь Стрілець,
професор кафедри міжнародних відносин і суспільних наук
Людмила Лановюк, Наталія Кравченко, Олександр Севастьянов,
доценти кафедри міжнародних відносин і суспільних наук

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook