Викладачі та студенти гуманітарно-педагогічного факультету опанували сучасну методику створення інтелектуальних карт під час відкритого практичного заняття

November 14, 2016

 На гуманітарно-педагогічному факультеті доцентом кафедри соціальної педагогіки та інформаційних технологій в освіті Олександром Гуменним проведено відкрите практичне заняття на тему «Упорядкування мислення в ході виготовлення ментальної карти».

     Завідувачі кафедр, викладачі гуманітарно-педагогічного факультету та магістри 1-го року навчання спеціальності «Соціальна робота» опановували ефективну та унікальну техніку роботи з інформацією.

 

     Інтелект-карта («карта розумових дій», «ментальна карта», «карта пам’яті», в оригіналі – Mind Map) за визначенням англійського психолога, відомого дослідника із проблем інтелекту, психології навчання і проблем мислення Тоні Б’юзена – це схема, яка візуалізує певну інформацію при її обробці людиною, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою структурно-логічних схем радіальної організації. Карта пам'яті реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. В основі цієї техніки – принцип «радіального мислення», що належить до асоціативних розумових процесів, відправною точкою або точкою дотику яких є центральний об'єкт. За допомогою складених за певними правилами карт можна створювати, візуалізувати, структуризувати і класифікувати ідеї та наочно представляти досить складні концепції і великі обсяги інформації. 

     Інтелектуальні карти охоплюють і допомагають записати, запам’ятати, з’єднати і вивести інформацію візуально. Створюються вони на папері (оригінальний спосіб), або ж за допомогою програмного забезпечення, якого нині існує вже понад 50 видів. Основні елементи карти – ключі (або їх ще називають тригери): слова і малюнки, кожен із яких символізує конкретний спогад, сприяє виникненню нових думок та ідей, а, отже, допомагає повніше використовувати можливості розуму. Тригери радіально розходяться від центральної ідеї за допомогою серії з’єднуючих гілок. Процес побудови карти імітує поведінку нейронів в процесі думання, коли активуються зв’язки між ними. Згадайте, як ви думаєте: не реченнями, а картинками, кольорами і діями. Провідна ідея карт пам’яті полягає у відображенні саме такого «натурального» стилю мислення (http://world-ny.com/mind-mapping-technique/).

 

     Застосування інтелектуальних карт відбувається за трьома основними напрямами (http://world-ny.com/mind-mapping-technique/). 

     Розвиток особистості:

  • Генерація ідей, їх аналіз у пошуках рішення, узгодження і впровадження потенційного рішення.
  • Упорядкування інформації у вигляді логічного ланцюжка подій, ідей і фактів.
  • Опрацювання інформації. Техніка майнд меппінг дозволяє читати швидше, запам’ятовувати більше, краще концентруватися.
  • Стратегічне думання: можливість поглянути на проблематику повністю та враховуючи всі особливості. Складання планів, розуміння своїх цілей, опис напрямків діяльності.
  • Вийти за рамки своїх же власних обмежень (улюблений приклад  Т. Б’юзена: paperclip).

     Навчання:

  • Згадаємо класичне застосування – ведення конспектів. Інтелектуальні карти для цього підходять краще за звичайні нотатки. Їхнє створення займає менше часу, ніж написання великого об’єму тексту, крім цього, таке відображення інформації саме по собі є логічно організованим. Кожна карта пам’яті є унікальною і зберігається в пам’яті як цілісний об’єкт.
  • Створення звітів, статей, оглядів. Інтелектуальна карта допомагає чітко визначити структуру та розставити акценти в потрібних місцях, що значно полегшує написання роботи.
  • Вивчення іноземної мови, використовуючи метод асоціацій.

     Робочий процес:

  • Створення презентацій та проектів ідей, в яких відображено хід думок.
  • Прийняття рішень.
  • Мозкові штурми. Карти пам’яті є потужним інструментом для роботи із асоціаціями. Записуючи, а потім переглядаючи ідеї, знаходяться нові зв’язки між концепціями, які були непоміченими до того. Крім того, сам спосіб малювання карти переводить мозок у режим креативності.
  • Знову планування. Мова йде про зустрічі, розмови.
  • Керування задачами. Передусім, це – постановка і визначення параметрів. А деякі види програмного забезпечення дозволять здійснювати і оперативне керування.
  • Керування проектами. Цей напрямок ще розвивається.

Приклади інтелектуальних (ментальних) карт.

1. Мова художнього твору (http://irunashushka.blogspot.com/2014/01/blog-post_5897.html).



2. Інструкція по створенню ментальних карт із книги Тоні Б’юзена Use Your Head: How to unleash the power of your mind.



3. Самоменеджмент (https://www.thethinkingbusiness.com/)

 

     Отже, проведене на гуманітарно-педагогічному факультеті відкрите заняття показало, що сучасні техніки побудови інтелектуальних карт є засобом повноцінного автономного функціонування особистості у гетерогенному мультикультурному соціальному, професійному та інформаційно-комунікаційному просторі, передбачають оволодіння логічними, творчими та рефлексивними операціями, сприяють самовизначенню, самопізнанню та самореалізації, відкривають можливість особистості безперервного самозростання протягом всього життя у соціальній та професійній сферах, забезпечують оволодінню системними трансдисциплінарними знаннями методології та парадигматики наукового дослідження, вміннями всебічно, критично, економно опрацьовувати найновішу інформацію та мобільно її використовувати.

Леся Вікторова,
в.о. завідувача кафедри соціальної педагогіки
та інформаційних технологій в освіті
 

 
 

 
Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook