ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ: ЧЛЕНИ НАУКОВОГО ГУРТКА З ПСИХОЛОГІЇ ВІТВОРИЛИ ЕКСПЕРИМЕНТИ Ж. ПІАЖЕ.
Жан Піаже́ (1896-1980 ) — швейцарський психолог і філософ, відомий дослідженнями розвитку психіки. Жан Піаже висунув концепцію когнітивного розвитку психіки, зокрема, він вивчав якісну специфіку дитячого мислення.
Піаже пропонував дітям (4 років і старше) завдання наукового характеру, які отримали назву «завдання Піаже». Ці досліди часто називають також «тестами на збереження рівності» (ваги, довжини, обсягу, числа і т.д.).
Студентка 1 року навчання магістратури, гуманітарно-педагогічного факультету, ПВШ-17001м Ожаревська Діана активно долучілася до роботи наукового гуртка.
Вона провела з дітьми досліди Піаже, зокрема, тест на збереження обсягу рідини, в Миропільському дошкільному навчальному закладі загального розвитку ”Казка” (Житомирська обл., Романівський р-н, смт Миропіль) (вік – 4 роки).
Етапи проведення експериментів Піаже були наступні:
1. Спочатку дитині показують дві склянки з водою або соком, які наповнені до однакової відмітки. Дитину запитують, чи однакова кількість рідини в обох склянках. Важливо, щоб дитина визнала, що «води однаково». Констатація вихідної рівності обов'язкова. Початкове рівність оцінюваної властивості обов'язково супроводжується перцептивних схожістю - рівні води у двох склянках вирівняні.
2. Потім дорослий переливає воду з однієї склянки в склянку іншої форми, більш широкий і низький. Як правило, експериментатор звертає увагу дитини на ці перетворення: «Подивися, що я роблю». Проводиться трансформація, при якій перцептивное схожість порушується, хоча це ніяк не впливає на оцінювану властивість.
3. Після переливання повторюють питання: «Чи однакова кількість рідини у двох склянках?», Причому обов'язково в тій же формі, що і на початку.
Діти у віці до 6-7 років не справляються зі стандартними завданнями на збереження властивостей. Вирішуючи завдання, дошкільнята Миропільського дошкільного навчального закладу продемонстрували специфічні, властиві цьому віку особливості збереження (сталості, інваріантності) різних властивостей об'єкта при його просторовому, перцептивном перетворенні - «феномени Піаже». Це найбільш достовірні факти в дитячій психології, вони можуть бути відтворені у будь-якої дитини-дошкільника. Як правило, дитина говорить, що води в одній зі склянок тепер менше (або більше), тобто у нього відсутнє розуміння збереження властивостей предмета при його перцептивном перетворенні.
Таким чином, Ожеревська Діана відтворила досліди Піаже на прикладі українських дошкільнят валідизувала, таким чином, крос культурний аспект знаменитих експериментів.