Кафедра – фундамент університету, а від творчої праці викладацького колективу залежить розвиток вишу

1 лютого 2018 року

     1 лютого в університеті відбулася нарада із завідувачами кафедр. І покликана вона, як зазначив у вступному слові ректор Станіслав Ніколаєнко, з’ясувати те, що стримує наш розвиток. А говорити маємо про це прямо і відверто. Перш, ніж надати слово доповідачам, Станіслав Миколайович зупинився на вступній кампанії, що попереду. Тож, що ми маємо і чого очікувати? Судячи з того, скількох слухачів маємо на підготовчому відділенні, із завданням упоралися тільки два факультети: тваринництва і водних біоресурсів та факультет ветеринарної медицини. Виходить, що багатьох викладачів університетські проблеми зовсім не хвилюють. Однак втратити надбання нашого університету ми не можемо. Тому сьогоднішня розмова, висловив сподівання ректор, сприятиме розвитку вишу. Також ректор представив результати соціологічного опитування делегатів конференції трудового колективу. А вони говорять про таке. 95% оцінюють позитивно зміни, що відбулися в університеті та новий курс його розвитку. Стільки ж опитаних і таку ж оцінку дали матеріально-технічній базі. Більшість підтримують рейтингову оцінку діяльності науково-педагогічних працівників. Позитивно оцінена робота ректорату. А ще – вагомі результати у боротьбі з нестатутними відносинами.

     Потому перший проректор Ігор Ібатуллін доповів про те, як кафедри справляються з виконанням завдання щодо підтвердження статусу національного університету за кожним із критеріїв, а їх 23. З огляду на сказане, ситуація нерівномірна у підрозділах і кожен завідувач зміг побачити недоопрацювання колективу і слабкі місця. Мова йшла і про стан наукової роботи на місцях. І хоча практично вдвічі зросло фінансування науково-дослідних робіт в цілому по університету, суттєву різницю спостерігаємо між кафедрами. За цим показником та рядом інших левову частку покривають всього кілька кафедр. Тому іншим треба активізуватися. Теж саме стосується і публікацій у виданнях, що входять до WoS та Scopus. Їх мають тільки 39% кафедр. Щодо іншого виду наукових видань – монографій, – то до рейтингу будуть зараховуватися ті, що мають експериментальний матеріал. Звичайно, всі праці будуть проходити перевірку на плагіат. Лідируючі позиції наш виш займає за кількістю патентів. Але без їхньої комерціалізації, підкреслив Ігор Ілліч, – це нічого. Є резерви і для збільшення числа переможців студентських наукових конкурсів та підвищення ефективності підготовки наукових кадрів.

     Про конкурентоспроможність наших випускників і те, що для цього слід зробити кафедрам, а також про індикатори, що формують і визначають рейтинг нашого вишу та що для його підняття мають робити кафедри, виходячи з показників, з якими завершили минулий рік, доповів проректор з навчальної і виховної роботи Сергій Кваша. Детальна інформація про це передана у підрозділи.

     А проректор з науково-педагогічної роботи, міжнародної діяльності і розвитку Вадим Ткачук проінформував про міжнародну діяльність кожної із кафедр. Мова йшла про проведені міжнародні заходи, стажування студентів і викладачів, отримання міжнародних грантів, представництво в іноземних організаціях, кількість іноземних студентів. За словами проректора, 28 кафедр взагалі не беруть у міжнародній діяльності університету і тільки кожна шоста – учасник міжнародних грантів. Серед напрямів, на які слід звернути особливу увагу, – зростання кількості іноземних студентів, поліпшення мовних компетенцій як студентів, так і викладачів, резюмував Вадим Ткачук. Щодо госпрозрахункової діяльності, то слід переглянути плани надходжень на поточний рік із тим, щоб не допустити заниження.

     Особливу увагу на необхідність енергозбереження і завдання в зв’язку з цим кафедр звернув проректор навчально-науково-виробничих питань і адміністративно-господарської діяльності Валерій Іщенко. Ощадливо використовувати енергоносії – завдання кожного працівника, підкреслив він.

     Після доповідей усі завідувачі мали можливість долучитися до обговорення актуальних питань функціонування кафедр. Так, Віктор Маурер розповів на прикладі очолюваного ним підрозділу, як ефективно готувати майбутніх лісівників. Аби студенти володіли технологіями майбутнього, кафедра практикує виїзні заняття на передові підприємства.

     Досвідом щодо підготовки ІТ-шників поділилася також Белла Голуб. Вона виокремила два шляхи. Перший – це дати студенту такий фундамент, на якому він зміг би навчатися впродовж життя. А другий – навчати студентів на реальних проектах, як це роблять викладачі її кафедри.

     Володимир Копілевич порушив питання мотивації студента до навчання. На його думку, крім бажання самого студента, це залежить від професіоналізму викладача, від його можливості забезпечити якісну підготовку, створення належних умов в аудиторії чи лабораторії (що цілком під силу колективу кафедри), лабораторні і практичні роботи, проведені на високому рівні, проблемні лекції, сучасне і якісне навчально-методичне забезпечення. Щодо останнього, то ефективними тут, крім якісних підручників, є електронні навчальні курси, хоча як сам зізнається, раніше скептично ставився до них. Однак досвід показав, що вони дисциплінують і викладача, і студента. Також професор торкнувся болючого питання освітніх стандартів.

     Валерій Войтюк поділився баченням і перспективами запровадження дуальної системи підготовки на інженерних факультетах. А ще він переконаний, що міжкафедральні проекти збільшать шанси на перемогу в конкурсах науково-дослідних робіт.

     Олег Мельник на прикладі своєї кафедри розповів, як за допомогою потужної наукової роботи і матеріально-технічної бази можна залучати абітурієнта на навчання. А ще зазначив, що на кафедрі обов’язковою є вимога піврічного стажування в інших вишах та установах для аспірантів.

     Світлана Амеліна закцентувала на питаннях іншомовної підготовки та виказала стурбованість невеликою кількістю слухачів на курсах іноземних мов гуманітарно-педагогічного факультету. Також зазначила про заходи, що плануються фахівцями філологічних кафедр з метою вивчення іноземних мов та висловила сподівання на співпрацю з колегами.

     Надія Давиденко зосередила увагу на наборі студентів. Для того, аби ця робота була успішною, треба проводити якісну профорієнтацію та якісно готувати тих, хто вже прийшов до нас на навчання, підкреслила вона.

     А Володимир Боголюбов зауважив на необхідності вивчення студентами різних спеціальностей екології з метою формування екологічної компетентності, тим паче, що останню законодавчі документи визначають пріоритетною.

 

     Радник ректора Денис Рудень представив присутнім можливості університетського офіційного сайту з точки зору залучення на навчання студентів. І говорив він переконливо – цифрами. Упродовж року відвідуваність офіційного сайту зросла у 3,5 рази, маємо 7,6 мільйонів читачів, підготовлено і опубліковано майже 14 тисяч матеріалів, більше 30 тисяч відвідувань англомовної версії. Як результат – 55% абітурієнтів приймають остаточне рішення про вступ до університету на основі інформації з офіційного сайту. Але ця цифра може бути значно більшою, якщо усі випускові кафедри створять якісні веб сторінки спеціальностей.

     Підсумовуючи сьогоднішню нараду, ректор Станіслав Ніколаєнко виокремив такі завдання для завідувачів та колективу. Передусім, – організовано розпочати навчальний рік. Запізнення, неявка або непроведення занять – недопустимі. Наступне – проведення профорієнтації та олімпіади для випускників шкіл. Зміцнення матеріально-технічної бази, в тому числі із залученням роботодавців, – це ще одне завдання. Крім того, комісії на факультетах мають зробити все можливе для дебюрократизації освітнього процесу. І останнє – це наведення порядку і гідне святкування 120-ї річниці університету. Також ректор наголосив на подоланні бюрократії, радикальне зменшення паперотворчості та товаристському ставленні один до одного керівників підрозділів, викладачів і співробітників.

    Квінтесенцією наради, як наголосив ректор, є те, що кожен без виключення повинен реалізувати озвучене сьогодні, підкреслювати унікальність нашого університету та відображати його специфіку у програмах підготовки майбутніх фахівців. Адже кафедра – наріжний камінь вишу, фундамент університетського храму. І саме від творчої праці її колективу залежить дуже багато!

Ольга Наконечна


Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)