Відновлюємо навчання, керуємо своїм життям, працюємо на своє майбутнє: підсумки першого навчального тижня гуманітаріїв
З тижня, що минає, студенти повернулися до навчання. Нові обставини, нові виклики. Але й вимушена пауза не може тривати вічно. А молодь повинна навчатися, незважаючи ні на що...
Підсумки першого навчального тижня на гуманітарно-педагогічному факультеті було підведено на черговому засіданні старостату і наставників академічних груп.
Розпочавши засідання, декан факультету Інна Савицька зазначила, що зважаючи на дворічну пандемію COVID-19 учасники освітнього процесу вже адаптовувалися до дистанційного формату, однак зараз довелось долати нові труднощі: облаштування робочого місця у нових, часто непридатних для цього умовах, розподіляти увагу між змістом навчання та зовнішнім середовищем з метою не пропустити сигнал тривоги, зорганізувати свою психічну діяльність для сприймання й обробки інформації, не пов’язаної з новинами із гарячих точок країни. Перший тиждень навчання показав, що попри всі складнощі та виклики, всі академічні групи приступили до навчання. Звісно, що не у всіх студентів є можливість відвідувати пари навіть в онлайновому режимі, але куратори, викладачі, деканат завжди знаходяться на зв’язку, завжди готові надати допомогу, вирішити проблемні запитання.
Декан наголосила, що до студентів потрібно ставитися максимально толерантно, оскільки чимало з них займаються волонтерством, допомагають військовим. Але, й студенти мають відповідально ставитись до навчання, розуміючі складність ситуації та виклики майбутнього.
Висловили узагальнені думки колективів кафедр факультету і завідувачі кафедр.
Ірина Мартинюк, в.о.завідувача кафедри психології: Попри труднощі, спричинені війною, викладачі кафедри психології проводять за розкладом навчальні заняття. Більш як половина студентів знаходять можливість доєднуватись до дистанційних занять, а також працювати самостійно за відкритими інтернет-джерелами. При цьому вони зауважують, що зустрічі з викладачами та одногрупниками у цей час є важливими для них, бо дають можливість «поспілкуватись», «поділитись переживаннями», «відволіктись від тривожних думок». Зміст дисциплін, які викладає кафедра психології, дає можливість також упроваджувати техніки психологічної допомоги під час занять. Зокрема, застосована вправа «Після війни» на практичних із магістрантами, бакалаврами дала можливість спрямувати увагу студентів на позитивне бачення свого майбутнього, пошук сенсу тих подій, що відбуваються у їхньому житті, аналіз своїх ресурсів, що допомагають долати стреси й труднощі і допомагатимуть надалі.
Однак, не повинно виникати хвилювання у тих здобувачів вищої освіти, хто зараз не має можливості брати участь у навчальних заняттях. Після перемоги колектив кафедри психології забезпечить можливість усім студентам опанувати навчальні дисципліни в повні. Головне зараз – разом дійти до перемоги України!
Ірина Сопівник, завідувач кафедри соціальної роботи: В умовах війни зростає актуальність підготовки соціальних працівників, оскільки так і чи інакше, кожен громадянин країни, не за своєю волею, стає об’єктом (ті, хто потребують допомоги) або суб’єктом соціальної роботи (ті, хто можуть надати допомогу). Важливо, що, по-перше, здобувачі вищої освіти, мають можливість поспілкуватися під час онлайн занять із викладачами та одногрупниками, відволіктися від потоку новин про війну, що позитивно впливає на їх психоемоційний стан; по-друге, мають можливість продовжити навчання і здобувати фах, і як ми бачимо, більш усвідомлено виконувати навчальні завдання; по-третє, відновлення навчання формує у здобувачів відчуття затребуваності. Науково-педагогічні працівники кафедри соціальної роботи та реабілітації, враховуючи сучасні обставини навчання, реалізують принцип опори на позитив, принцип мажорного тону (за А.С. Макаренком). З цією метою викладачі на заняттях організовують веселі вікторини, жартують, наводять позитивні приклади, і в цілому створюють атмосферу сприятливого психологічного клімату, оптимізму, віри у перемогу та щасливе майбутнє. Так і буде. Слава Україні!
Наталія Костриця, завідувач кафедри журналістики та мовної комунікації: Дистанційне навчання під час війни – це можливість повернутися до звичного життя, відчути, що ми всі разом, хоча знаходимося в різних регіонах України та за її межами, але маємо незламний дух, силу і віру в перемогу. Форма освітнього процесу залежить від безпекової ситуації у кожному регіоні, територіальній громаді окремо, тому кожен з учасників освітнього процесу обирає оптимальний формат навчання. Адже багато наших студентів перебувають у гарячих точках на перетині найскладніших напрямків бойових дій. Дехто зі студентів-журналістів з перших днів війни долучився до територіальної оборони, ставши на захист своєї Батьківщини.
Нині всі чітко усвідомлюють, що інформація є потужною зброєю у війні з агресором. І це неабияк спонукає та мотивує майбутніх журналістів до навчання та опанування фахом. Так, Савенко О.М. один з перших, хто до початку дистанційного навчання, розпочав роботу зі студентами щодо аналізу інформаційних потоків під час розгортання воєнних дій. Викладачі кафедри долучилися до освітнього процесу згідно з затвердженим графіком. Наставники академічних груп перебувають на постійному зв’язку зі студентами та надають консультації, підтримку, допомогу у будь-який час.
Руслан Сопівник, завідувач кафедри педагогіки: Протягом першого тижня дистанційно працювала більшість студентів. Ті, здобувачі, які з технічних причин не мають доступу до швидкісного інтернету отримують завдання для самостійної роботи та можуть переглянути відеозапис лекції, яка розміщена на хмарних сервісах. Студенти відзначають доцільність відновлення освітнього процесу та наголошують на необхідності здобуття освіти, продовження професійного розвитку, хоча б часткового повернення до звичного режиму життєдіяльності. Викладачі на заняттях обговорили багато актуальних питань, але найголовніше – студенти живі і здорові, вони на зв’язку, хоч і перебувають у різних умовах: хтось виїхав, хтось під обстрілами, хтось допомагає волонтерам, навіть є студенти, які захищають нашу Незалежність у лавах Збройних Сил України. З такими захисниками ми нічого не боїмося! Перемога буде наша!
Світлана Амеліна, завідувач кафедр іноземної філології і перекладу: 14 березня 2022 року відбулась подія, якої з нетерпінням чекали і викладачі, й студенти – відновлення занять. Усі науково-педагогічні працівники кафедри хоч і перебувають у різних місцях під кутом зору географії, проте зібрались у віртуальному просторі й розпочали звичну роботу, яку люблять і до якої прагнули. Звісно, шкода, що не всі студенти змогли приєднатись онлайн, адже вони перебувають у різних умовах, а дехто безпосередньо бере участь у діяльності територіальної оборони чи надає волонтерську допомогу. Проте, залишаючись на зв’язку з викладачами, такі студенти отримують індивідуальні завдання, звертаються за консультаціями. Тому всі ми не просто сповнені надією, а впевнені в тому, що успішно продовжимо й завершимо весняний семестр. Навчання продовжується! Життя триває!
Василь Стрілець, в.о. завідувача кафедри міжнародних відносин і суспільних наук: До навчання повернулася більша частина студентів спеціальності "Міжнародні відносини", навіть ті, що через воєнні дії були змушені покинути свої домівки. Викладачі кафедри міжнародних відносин і суспільних наук прагнуть передати знання та навички в найбільш оптимальних варіантах, зокрема за допомогою асинхронного навчання та з використанням навчальної платформи Elearn.
Валентина Культенко, в.о.завідувача кафедри філософії і міжнародної комунікації: Кафедра відновили проведення пар на різних онлайн платформах. Викладачі нашої кафедри розуміють всю відповідальність, яка зараз покладена на освітян, які мають сіяти не лише зерно науки для студентів нашого університету, але і стати для них підтримкою та опорою в сприйнятті тієї складної ситуації в якій зараз перебуває молодь України, і не лише молодь. З іншого боку, студенти, які змогли все ж відвідувати пари попри об’єктивні труднощі – бажають навчатися, вони розуміють наскільки важливим є освіта, особливо зараз, коли перед Україною постали такі серйозні виклики, і майбутнє вимагатиме від сьогоднішніх студентів розбудовувати та розвивати нашу країну вже завтра. Україна як держава змінилася, і для неї життєво необхідними є висококваліфіковані спеціалісти, які мислять масштабно, критично та логічно, володіють знаннями та вміють їх застосовувати на практиці.
Війна змінила наш світогляд, ми – викладачі стали іншими – мудрішими, студенти стали дорослішими. Тож маємо надію, що найближчим часом запанує мир на наші Богом даній землі, настане перемога, і ми ще з більшою завзятістю будемо працювати та навчати студентів, адже саме вони наше майбутнє. Прагнемо до миру, тому працюємо на повну, заради нашого факультету, університету та України.
Інна Грабовська, завідувач кафедри англійської мови для технічних та агробіологічних спеціальностей: Навчання спілкуванню англійською мовою у дистанційному режимі тематично й ситуативно зумовлено. Принцип ситуативності є основним засобом реалізації комунікативного підходу як організації процесу навчання фахової англійської мови, максимально наближеного до реального процесу спілкування. Студенти технічних та агробіологічних спеціальностей активно користуються онлайн платформами, співзаснованими програмою Erasmus+ та рекомендованими фахівцями предметно-мовного інтегрованого навчання (Content-Language Intergrated Learning) для вивчення фахової термінології, зокрема: 1) універсальним словником Multidict, який одночасно містить різноманітні двомовні та тлумачні словники; 2) онлайн словником Wordlink, який надає автоматичну прив’язку слів онлайн документів, які потрібно перекласти, до програми Multidict і відповідно словників різного типу; 3) онлайн ресурсом Clilstore, який включає різноманітні завдання з фахової англійської мови, що розраховані на різні рівні володіння мовою.
Отже, перший тиждень відновленого навчання завершено, далі буде непросто, але легше, адже і студенти, і викладачі зрозуміли, що разом ми можемо справитись з будь-яким викликом. Працюємо, навчаємось, крокуємо разом до перемоги! Мирного неба над головою! Усе – Україна!
Світлана Харченко,
заступник декана гуманітарно-педагогічного факультету