Системний діалог з роботодавцями, як основа формування конкурентоспроможних фахівців садово-паркового господарства

19 січня 2022 року
Киів, НУБіП України

Для періодичного моніторингу та вдосконалення освітніх програм спеціальності 206 «Садово-паркове господарство» до інтерв’ювання запросили Сергія Крутя, заступника директора з економічних питань комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Шевченківського району, яке входить до складу Київського комунального об’єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста „Київзеленбуд”.

Доброго дня. Для початку розкажіть в кількох словах про себе та свою роботу.
Народився в с.м.т. Баранівка Житомирської області. Після закінчення школи вступив до Національного аграрного університету в м. Києві на лісогосподарський факультет, який закінчив у 2001 році, отримавши диплом з відзнакою та здобувши кваліфікацію магістра лісового господарства. З 2010 року працюю у комунальному підприємстві по утриманню зелених насаджень Шевченківського району м. Києва – спочатку озеленювачем, згодом займав посади провідного інженера садово-паркового господарства та заступника директора.

До моїх посадових обов’язків входять питання планово-економічної, фінансової та юридичні аспекти діяльності КП УЗН Шевченківського району, організація закупівель переговори з постачальниками та ін.
Чому обрали напрям підготовки «Лісове і садово-паркове господарство»?
Як відомо, Житомирщина має найбільшу площу лісів. Саме тому однією з престижних професій там завжди була професія лісівника. Любов та ставлення до природи, до лісу, до рідного краю спонукали мене обрати даний фах. Навчаючись у Національному аграрному університеті (нині НУБіП України), я отримав безцінні знання, які дозволили мені почуватись конкурентним на ринку праці.
Чи Ви підтримуєте зв’язки з однокурсниками?
Так, звісно. У нас дуже дружна студентська лісівнича родина і за 5 років навчання нас об’єднала спільна справа та справжня дружба. В процесі своєї діяльності, я постійно комунікую зі своїми однокурсниками, багато з яких тепер є моїми колегами. Значна кількість випускників нашого курсу сьогодні є досить успішними людьми не лише у сфері лісового та садово-паркового господарства, а й у інших галузях, і не в останню чергу – завдяки знанням і навичкам, набутим під час навчання.
Як давно співпрацюєте з університетом?
Наша співпраця, по суті, і не переривалася, адже після закінчення магістратури я продовжив навчання в аспірантурі. Подальша трудова діяльність також пов’язана з університетом, де я працював асистентом на кафедрі лісового менеджменту. Після мого переходу на роботу до КП УЗН Шевченківського району регулярно співпрацюємо у вирішенні науково-практичних питань та виробничого стажування студентів, впровадженні результатів наукової роботи. Наразі, наша співпраця є досить тісною, оскільки я є членом ради роботодавців ННІ лісового і садово-паркового господарства.
Нині Ваша діяльність, в основному, пов’язана з садово-парковим господарством. Які Ваші бачення щодо розвитку даної спеціальності?
На мою думку, спеціальність «Садово-паркове господарство» є досить перспективною. Але на вибір абітурієнтом фаху впливають різні фактори, зокрема, престижність, мода, швидкий заробіток та легкість отримання диплому. За останні роки людство переглянуло своє ставлення до навколишнього середовища – лісів та міських зелених насаджень, які є запорукою чистого повітря та гарного самопочуття. Саме тому людям потрібно зрозуміти, що доки будуть зростати рослини – доти буде забезпечено повноцінне життя людини. Згідно зі статистичними даними щодо світового рейтингу якості повітря у містах QIAir, наша столиця періодично входить в десятку найбільш забруднених міст світу, а щодо комфортності проживання займає лише 12 місце серед міст України. Покращити цю ситуацію можна системним та раціональним підходом до екології міста, збільшення кількості і покращення якості зелених насаджень.
Що для Вас є запорукою якісної підготовки фахівця спеціальності «Садово-паркове господарство»?
Я з упевненістю можу сказати, що професійні знання й уміння, здобуті в стінах НУБіП України, дають змогу кожному фахівцеві максимально реалізувати свій інтелектуальний та творчий потенціал у сфері лісового і садово-паркового господарства. На сьогоднішній день фактично нормованих дисциплін залишається мінімум, фахова і спеціальна підготовка та дисципліни за вибором становлять більше 85%. Нині студенти мають можливість вибирати дисципліни вибіркового блоку навчального плану. Проте, розвинути творчі здібності, належно не організовуючи своєї самостійної навчально-пошукової діяльності, нереально. Матеріальна ж база науково-дослідної роботи у ННІ ЛіСПГ НУБіП, напевно, найкраща в Україні, що сприяє здобуттю нових знань та впровадженню їх у навчальний процес. Вагомою перевагою студентів НУБіП є розташування їх навчального закладу у найбільшому місті України, з найбільшою кількістю парків, скверів, широкими можливостями з упровадження передового світового досвіду озеленення.
Ще однією важливою умовою є формування у студентів потреби постійно поповнювати й оновлювати здобуті знання для забезпечення неперервної системи освіти, що безумовно є запорукою ефективного пристосування до швидкоплинних змін на ринку праці.
Чи працюють у Вас на підприємстві випускники НУБіП України? Як Ви можете їх охарактеризувати.
Так,звісно. Наша зустріч – черговий доказ того, що НУБіП України піклується про майбутнє працевлаштування своїх студентів. В цілому, випускники на високому рівні володіють сучасними технологіями проектування, мають навички практичної роботи, добре орієнтуються у різноманітті видів рослин та їх культиварів, професійно-орієнтовані на досягнення результатів.

Які програмні результати навчання є найбільш затребуваними у практичній діяльності фахівця?
Почну з того, що всі фахівці садово-паркового господарства повинні мати знання видового та формового різноманіття деревних, квіткових і трав’яних рослин; оцінювати економічну ефективність пропонованих рішень; пропонувати та організовувати еколого-біологічні та технологічні заходи зі створення та утримання об'єктів садово-паркового господарства, природних і культурних ландшафтів; планувати і організовувати роботи з інженерної підготовки території, здійснювати ефективне управління об'єктами зеленого господарства, природними і культурними ландшафтами з урахуванням технологічних, правових, економічних, екологічних та інших аспектів; організовувати роботу колективу виконавців проектів; розробляти проекти об’єктів озеленення, садово-паркового господарства та ландшафтної архітектури, реставрації та реконструкції об’єктів озеленення, культурної спадщини; проектувати зимові сади в інтер’єрах офісних і житлових будівель, озеленення покрівель; презентувати результати виконаних досліджень в галузі садово-паркового господарства.
На Вашу думку, чи є доцільним залучати зовнішніх стейк-холдерів до формування освітньої програми?
Досвід розвинутих країн показує, що тісна співпраця закладів вищої освіти та підприємств, залучення роботодавців до формування освітніх програм, проведення практик, до викладацької діяльності, залучення студентів до вирішення актуальних виробничих завдань є неодмінною передумовою якісної освіти і сприяє адаптації студентів до виробничих умов, робить їх мобільнішими на ринку праці.
Розкажіть про Вашу участь у формуванні та моніторингу освітньої програми за спеціальністю «Садово-паркове господарство» у НУБіП України.
Як на мене, співпраця з роботодавцями повинна проводитися на постійній основі. Адже, в обговоренні та дискусії народжується істина. Особисто приймаю активну участь у роботі ради роботодавців, оскільки ми зацікавлені у висококваліфікованих фахівцях, які здатні самостійно приймати оптимальні рішення. Щороку перед оновленням освітньої програми Голова ради роботодавців знайомить із проектом освітньої програми та оновленими навчальними планами. У ході засідання дискутуємо з приводу внесення змін та коректив. Так, наприклад, у минулому році для ОС «Бакалавр» було запропоновано підсилити практичну складову дисципліни «Ландшафтна архітектура» та у вибіркову складову включити дисципліну «Скетчинг», що дозволить підсилити дизайнерську складову освітньої програми. У весняному засіданні 2021 року спробували дещо переформатувати вибіркову складову для щосеместрової вибірки. Таким чином, ми постійно вносимо пропозиції щодо змін в освітні програми, роблячи їх більш конкурентоспроможними на ринку праці.


Ваші побажання студентам – майбутнім фахівцям СПГ.
З огляду на теперішній інформаційний простір, можна стверджувати, що деякі пересічні українці непогано розбираються в політиці, релігії, освіті, а також вважають себе ще й «експертами» у галузі лісового і садово-паркового господарства. І лише професійні знання дають розуміння феноменальної складності даної спеціальності. Не всі випускники будуть працювати за фахом. Бути фахівцем садово-паркового господарства – це абсолютно особливий талант, для розвитку якого можуть виявитися безсилими і блискучі знання, і сильна воля. Але уміння здобувати нові знання, саморозвиватися, і звичка докладати надзусилля стануть у нагоді в будь-якій справі.

Ніколи не вагайтесь! Спробуйте працювати в ботанічному саду, флористами, ландшафтними дизайнерами, спробуйте себе у ролі науковця, спробуйте знайти себе в будь-якій сфері. ННІ лісового і садово-паркового господарства – це те місце, яке не просто робить з вас майбутніх фахівців лісового чи садово-паркового господарства, а це лісівнича родина, яка робить з вас різнобічно розвинену особистість, яка спроможна на все. Нехай університетські роки запам’ятаються вам на все життя, нехай вони стануть для вас фундаментом майбутнього, спробуйте забрати з собою все, що тільки можливо: цікаві розповіді і важливі лекції, спогади про виступи та проблемні питання на практичних заняттях, поїздки на практику до Дзвінкового та настанови викладачів. Нехай знання, які ви здобуваєте у стінах ННІ ЛіСПГ НУБіП України будуть сприяти вашому кар’єрному зростанню, матеріальному благополуччю та принесуть успіх на вашому професійному та життєвому шляху! І пам’ятайте , що кожен час потребує своїх творців, лідерів та героїв. Будьте ними!

Розмову вели:
Галина Домашовець, заступник директора ННІ ЛіСПГ;
Олена Колесніченко, Сергій Ковалевський, Олеся Піхало

гаранти освітніх програм спеціальності 206 «Садово-паркове господарство».

 

 

 

Регіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook