Завершилась навчальна практика у магістрів спеціальності «Соціальна робота»: традиційне і нове
У період з 15 по 26 серпня у здобувачів двох магістерських програм – класичної «Соціальна робота» та інноваційної «Соціально-психологічна реабілітація» – відповідно до навчальних планів, відбулись соціально-психологічна та реабілітаційна навчальні практики (керівник Альона Альтанова).
З метою якомога ближчого ознайомлення студентів випускних груп з їхньою майбутньою професійною діяльністю, кафедра уклала угоди з різнопрофільними установами.
Серед них освітні заклади, що готують бакалаврів соціальної роботи, благодійні фонди, Товариство Червоного Хреста України, Київський міський Центр гендерної рівності, запобігання та протидії насильству, інклюзивно-ресурсні центри тощо.
Крім того, для закріплення професійних навичок майбутніх соціальних працівників, гостинно відкрили свої двері два відносно нові, але вже потужно працюючі центри НУБіП України.
Це, насамперед, Центр соціально-психологічної реабілітації кафедри соціальної роботи та реабілітації та Центр соціально-психологічної служби НУБіП України, що працює на базі кафедри психології.
Наприклад, на базі Центру соціально-психологічної реабілітації відбувся майстер-клас старшого викладача кафедри соціальної роботи Руслани Білик з організації ігротеки для дітей від 6 років; магістри розповідали бакалаврам про методи соціально-психологічної реабілітації, запрошували викладачів на сеанси ароматерапії, пісочної терапії та арттерапії.
Магістри допомагали приймальній комісії правильно поінформувати абітурієнтів, активно запрошували їх на навчання та проводили навіть міні-соцопитування.
Студенти відвідали цикл занять викладачів кафедри в очному форматі.
Особливо цінним було спостереження практичних занять, організованих у вигляді тренінгів, майстер-класів, занять, проведених в екокласі з постановкою, наприклад, міні-вистав за сюжетом загальновідомих казок (метод казкотерапії), чи інтерактивних занять з активізацією роботи малих груп під час розв’язання проблемних кейсів з волонтерства.
Проте, головне під час практики не так спостерігати за іншими, як самому зробити! Тому кожний студент, який був закріплений за лабораторіями і центрами НУБіП, провів по1-2 заняття або позааудиторні заходи.
Магістри мали змогу відвідати реабілітаційний центр та провести заняття з лікувальної фізкультури для дітей 4-6 років з порушенням постави та психофізичними порушеннями. Відвідали тренінг із тактичної домедичної допомоги, проведений на гуманітарно-педагогічному факультеті.
Взяли участь у тренінгу під егідою ООН з теми «Підвищення потенціалу надавачів соціальних послуг постраждалим від домашнього насильства та насильства за ознакою статі.
Форми організації практики передбачали міждисциплінарну інтеграцію.
Разом із бакалаврами магістри відвідали кафедру бджільництва та конярства НУБіП України, провели екскурсію на пасіку та стайню, «поспілкувались» для душі з тваринами та розповіли про користь та позитивний вплив на здоров`я людини та її відновлення після хвороб і стресів таких засобів природотерапії, як апі- та іпо-терапія.
Слід окремо відмітити розвиток волонтерських вмінь та навичок волонтерського менеджменту під час практики. Магістри організовували в освітніх закладах благодійні акції «Допоможи ЗСУ!» та передавали виручені кошти на підтримку армії.
Шукаючи вихід з проблемних ситуацій, щоб вчасно доставити адресну гуманітарну допомогу, магістрам доводилось в короткі терміни знаходити, завантажувати та відправляти транспортні засоби з необхідними речами та продуктами для наших захисників, медиків, постраждалих родин, дітям у модульному містечку в м. Буча.
Надаючи гуманітарну допомогу, потрібно було використовувати знання та навички психологічної підтримки, створення комфортної атмосфери для тих, хто міг втратити свій дім.
Особливістю організації практики в цьому році було те, що окремі студенти у зв’язку з війною перебували за кордоном. Проте вони виконували там власні соціологічні дослідження щодо організації умов проживання біженців з України та інших країн у країнах Європейського Союзу, вивчали організацію соціального, медичного обслуговування, побуту та дозвілля в таборах для біженців, наприклад, в Німеччині.
Можна сказати, що такий гнучкий підхід до організації практики змішаного формату дозволив перетворити мінуси на плюси. За яких би ще обставин у студентів з’явилась нагода вивчати соціальну сферу за кордоном?
Різноманіття баз практики та форм роботи дозволили забезпечити індивідуальний підхід та найвибагливіші вимоги магістрів щодо обраного ними напрямку професійного розвитку.
Навчальна практика надала можливість навчитися кваліфіковано надавати той чи інший вид соціальної допомоги, поглибити отримані у НУБіП знання та бажання їх поповнювати, а також подарувала впевненість, що весь здобутий досвід буде гарантовано корисним у фаховій діяльності.
старший викладач кафедри соціальної роботи та реабілітації, керівник навчальної практики магістрів