Зміни, продиктовані часом (відбулася конференція трудового колективу НУБіП України)
27 червня пройшла конференція трудового колективу Національного університету біоресурсів і природокористування України.
Відкрив конференцію, яка зібрала майже 240 делегатів, голова профспілкового комітету співробітників університету Іван Гаврилюк.
Основним питанням порядку денного було внесення змін і доповнень до Статуту Національного університету біоресурсів і природокористування України, які і представив увазі делегатів перший проректор Володимир Курило.
Коментуючи запропоновані зміни, в.о. ректора Станіслав Ніколаєнко наголосив, що всі принципові питання відстоювані колективом будуть враховані в новій редакції Закону України «Про вищу освіту». Тож немає різниці, кому підпорядковуватися: Кабінету Міністрів України чи Міністерству освіти і науки. Важливо лише те, як університет працює, чи є він привабливим для абітурієнтів та його здобутки.
До обговорення цього важливого питання долучився і запрошений гість конференції — міністр освіти і науки України Сергій Квіт. Так, Сергій Миронович сказав, що Національний університет «Києво-Могилянська академія», ректором якої він свого часу був, першим добився права прямого підпорядкування Кабінету Міністрів України та окремого рядка в бюджеті. Потім до цього числа увійшли ще три університети, серед яких і НУБіП України. На той час це було потрібно. Але зараз ситуація змінилася, і, згідно нової редакції Закону «Про вищу освіту», окремого фінансування не матиме жоден з вишів країни. Крім того, цей закон передбачає автономію університетів, натомість держава вимагатиме належну якість підготовки фахівців і результати роботи. Тому для українських освітян конче необхідно пролобіювати його вже зараз, наголосив міністр.
Ще одне питання, на якому спинився високий гість — це автономія вищого навчального закладу. Дуже важливо подбати про сильне студентське самоврядування з власним бюджетом і вчену раду вишу як сильний орган, що вимогливо ставиться до керівника. Саме вони спільно здійснюватимуть контроль і зможуть сказати при потребі вагоме слово. Все це захистить від появи нових феодалів-ректорів, зазначив міністр.
Сергій Квіт висловив свою підтримку зібранню і закликав колектив скористатися своїм правом прийняти основні принципи і положення, внести зміни, які не заборонені законом, але які необхідні вищу. Після подання до Міністерства освіти і науки документ буде доопрацьований спільно з його юристами.
На завершення свого виступу очільник міністерства наголосив, що НУБіП України є надзвичайно важливим для держави вишем. Українська наука загалом дуже постраждала, але дослідження вчених нашого університету носять інноваційний характер, тому університет і надалі повинен залишатися передовим. Та додав, що з прийняттям нового закону кількість університетів зменшиться і держзамовлення отримають тільки головні з них (і це абсолютно логічно). Серед яких — і НУБіП України. Також зазначив, що уряд, міністерство очікують від національного дослідницького університету рішучих кроків по підвищенню якості підготовки фахівців, розвитку біотехнологій, практичної реалізації кроків по розвитку вітчизняного агропромислового сектору. З боку ж очолюваного міністерства Сергій Квіт пообіцяв колективу всіляку підтримку.
Від імені Студентської організації університету, яка восени цього року відзначатиме своє 20-річчя, Ольга Кухар звернулася до керівника міністерства з пропозицією провести на базі НУБіП України студентський конгрес. Міністр підтримав цю ініціативу молоді.
Також активну участь у обговоренні взяли: доктор економічних наук Андрій Мартин, доктор педагогічних наук Руслан Сопівник, член-кореспондент Національної академії аграрних наук України, заслужений працівник освіти України Дмитро Войтюк, член-кореспондент НААН України, заслужений діяч науки і техніки України Валентин Яблонський, доктор філологічних наук, професор Сидір Кіраль.
Після обговорення змін до Статуту університету в.о. ректора Станіслав Ніколаєнко звернувся до колективу. Він сказав, що, звісно, обговорити і врахувати всі пропозиції негайно неможливо. Але керівництво працюватиме над ними і надалі. Керівник університету задекларував п’ять стратегічних пріоритетів для колективу НУБіПу. Серед них: поєднання освітнього і наукового процесів, оновлення матеріально-технічної бази, турбота про викладачів і студентів, самоврядність і автономність, а також високий дух моральності і патріотизму в університеті.
Ніколаєнко також зазначив, що виступає за демократизацію, щоб виключити з життя колективу негативні явища та принципово поставитися один до одного, взяти все найкраще зі вже зробленого, визначити стратегію та рухатися вперед, взявши на себе відповідальність за alma mater. Статут, як і будь який документ, не має меж вдосконалення. Наше ж завдання зробити так, щоб він працював. Змінений Статут не заважатиме колективу працювати — навпаки. Сьогодні новий час, що потребує від нас більшої мобільності. А підпорядкування міністерству дозволить вирішувати більшість питань життєдіяльності набагато швидше, ніж при узгодженні їх в Кабміні.
Питань і проблем — безліч, причому з багатьох напрямків. Зараз пріоритети — міжнародні програми та активізація наукових досліджень, причому і за міжнародними грантами, і в рамках державних програм. А це потребує великої роботи, кадрів, грошей і підтримки з боку адміністрації університету, продовжив в.о. ректора.
Ще одна біда — стан матеріально-технічної бази. Університет протягом трьох років не мав підтримки з боку держави. Особливо постраждали навчально-дослідні господарства. Але адміністрація з Києва не може керувати їх директорами: університет повинен лише надавати науковий та інноваційний супровід.
Зараз найактуальнішим для університету є питання виконання держзамовлення. Маємо набрати на навчання шість тисяч осіб. Воно має лише один шлях вирішення — активна профорієнтаційна робота, до якої повинен долучатися кожен член колективу.
В скрутний для країни час, коли в Україні фактично йде війна, непросто стоїть і питання фінансування. Як би там не було, але зарплатню отримують всі і вчасно. Та є й інші статті витрат. Лише на відновлення 3-го корпусу необхідно негайно 60 мільйонів гривень.
Конференція зібралася напередодні великого свята — Дня Конституції. І кожен із нас повинен зробити все від нього залежне аби випускники НУБіП України вміли відстоювати свої конституційні права, а разом з ними — і свою рідну державу…
Делегати схвалили запропоновані демократичні зміни до Статуту Національного університету біоресурсів і природокористування України та постановили клопотати перед державними органами про їх погодження.
ЗМІНИ,
що вносяться до Статуту
Національного університету біоресурсів і природокористування України
1. У розділі I:
1) у пункті 1 абзац другий викласти в такій редакції:
Університет перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України;
2) у пункту 4 підпункту 1 абзац вісім викласти в такій редакції:
«підготовка, видання, виготовлення і реалізація навчальної, наукової, навчально-методичної літератури та іншої видавничої продукції»;
3) пункт 4 доповнити підпунктом 5 такого змісту:
«5) міжнародна діяльність:
провадження міжнародної діяльності у сфері науки й освіти відповідно до законодавства України, посилення інтеграції університету в світовий освітній і науковий простір;
участь у реалізації міжнародних проектів і програм, науково-практичних конференціях, семінарах та виставках;
створення спільних з іноземними партнерами наукових, науково-навчальних, науково-освітніх центрів, інститутів, інших об'єднань для виконання освітніх і науково-дослідницьких програм з видачею студентам, аспірантам та докторантам відповідних документів про освіту.»;
4) пункт 7 доповнити підпунктом 31 такого змісту:
«31) здійснювати упорядкування мисливських угідь та розробляти проекти організації та розвитку мисливських господарств.».
2. У розділі X:
1) у пункті 60:
абзац перший викласти в такій редакції:
«Ректор Університету діє в межах своєї компетенції відповідно до чинного законодавства України та цього Статуту і несе відповідальність за результати роботи Університету».
після абзацу першого доповнити новими абзацами такого змісту:
«Конкурс на заміщення посади ректора Університету оголошується Міністерством освіти і науки України кожні сім років. Міністерство освіти і науки України приймає пропозиції щодо претендентів на посаду ректора Університету і вносить кандидатури претендентів, які відповідають вимогам Закону України «Про вищу освіту», до вищого колегіального органу громадського самоврядування (конференції трудового колективу) Університету для голосування.
Вищий колегіальний орган громадського самоврядування шляхом таємного голосування обирає і рекомендує Міністерству освіти і науки України кандидатури претендентів на посаду ректора Університету, які набрали не менше ніж 30 відсотків голосів від статутного складу вищого колегіального органу громадського самоврядування Університету. Кожен член виборного органу може голосувати лише за одну кандидатуру. Міністерство освіти і науки України зобов'язане призначити одну з рекомендованих кандидатур строком до семи років на умовах контракту.
У разі, якщо жоден з претендентів на посаду ректора Університету не набрав у першому турі потрібної кількості голосів (30 відсотків від статутного складу вищого колегіального органу громадського самоврядування Університету), проводиться другий тур виборів. До голосування у другому турі допускається не більше двох кандидатів з числа тих, хто набрав у першому турі найбільшу кількість голосів. Якщо у другому турі виборів жоден з кандидатів на посаду ректора не набрав 30 відсотків голосів від статутного складу вищого колегіального органу громадського самоврядування, конкурс оголошується повторно.
Якщо в результаті повторного конкурсу жоден з кандидатів не набрав 30 відсотків голосів від статутного складу вищого колегіального органу громадського самоврядування, Міністерство освіти і науки України до проведення нових виборів призначає на умовах контракту виконуючого обов'язки ректора Університету на строк не більше ніж два роки.
Якщо вищим колегіальним органом громадського самоврядування Університету подана Міністерству освіти і науки України на затвердження одна кандидатура, яка набрала більше 30 відсотків голосів виборців, Міністерство освіти і науки України може не призначити рекомендовану кандидатуру, у зв'язку з чим він подає вищому колегіальному органу громадського самоврядування Університету мотивоване заперечення (в тому числі у разі порушення визначеної Законом «Про вищу освіту» процедури проведення конкурсу). Вищий колегіальний орган громадського самоврядування Університету розглядає заперечення Міністерства освіти і науки України і виносить своє рішення. У іншому випадку відбувається повторне висунення кандидатур на посаду ректора Університету. Якщо вищий колегіальний орган громадського самоврядування при повторному голосуванні підтверджує двома третинами голосів від свого статутного складу своє рішення щодо рекомендованої Міністерству освіти і науки України кандидатури ректора Університету, Міністерство освіти і науки України зобов'язане призначити цю кандидатуру на посаду ректора Університету.
Ректор Університету може бути звільнений з посади Міністерством освіти і науки України на підставах, визначених трудовим законодавством, а також за порушення статуту Університету та умов контракту. Ректор Університету може бути звільнений з посади у зв'язку із прийняттям рішення про його відкликання органом, який його обрав на посаду. Клопотання про відкликання ректора може бути внесено до вищого колегіального органу громадського самоврядування Університету не менше як половиною статутного складу Вченої ради Університету. Рішення про відкликання ректора Університету приймається двома третинами голосів за присутності не менше як двох третин статутного складу вищого колегіального органу громадського самоврядування Університету».
2) доповнити Статут пунктом 62¹ такого змісту:
«Органом громадського самоврядування навчально-наукового інституту (факультету) є конференція трудового колективу навчально-наукового інституту (факультету), включаючи виборних представників з числа осіб, які навчаються у вищому навчальному закладі.
В органі громадського самоврядування навчально-наукового інституту (факультету) повинні бути представлені всі категорії працівників навчально-наукового інституту (факультету) та виборні представники з числа осіб, які навчаються у навчально-наукового інституту (на факультеті) . При цьому не менш як 75 відсотків загальної чисельності делегатів (членів) виборного органу повинні становити науково-педагогічні працівники навчально-наукового інституту (факультету) і не менш як 15 відсотків - виборні представники з числа студентів, які обираються студентами шляхом прямих таємних виборів.
Орган громадського самоврядування навчально-наукового інституту (факультету) скликається не рідше ніж один раз на рік.
Орган громадського самоврядування навчально-наукового інституту (факультету):
дає оцінку діяльності керівника навчально-наукового інституту (факультету);
затверджує річний звіт про діяльність навчально-наукового інституту (факультету) ;
вносить пропозиції ректору Університету про відкликання з посади керівника навчально-наукового інституту (факультету);
обирає виборних представників до вченої ради навчально-наукового інституту (факультету);
обирає кандидатури до вищого колегіального органу громадського самоврядування Університету;
обирає кандидатури до вченої радиУніверситету».
3) у пункті 65:
підпункт 8 виключити,
у зв’язку з цим підпункти 9, 10, 11, 12 вважати пунктами 8,9,10,11.