План роботи гуртка

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ
ПРОГРАМА СТУДЕНТСЬКОГО НАУКОВОГО ГУРТКА
«Бджільництво»
Навчальний рік: 2025–2026
1. Мета гуртка. Розвиток у студентів науково-дослідницьких компетентностей, поглиблення теоретичних знань та набуття практичних навичок у сфері бджільництва, формування вмінь проводити експерименти, аналізувати результати та презентувати наукові досягнення.
2. Завдання гуртка:
- Ознайомити студентів із сучасними науковими напрямами в бджільництві.
- Навчити методам експериментальних досліджень і збору наукових даних.
- Залучити студентів до наукових робіт кафедри, грантів і проєктів.
- Формувати навички аналізу, обробки та інтерпретації результатів.
- Розвинути здатність до самостійної наукової діяльності.
- Підготувати студентів до участі у конференціях, конкурсах, публікаціях.
3. Організація роботи гуртка
- Тривалість програми: 6 місяців
- Періодичність: 2 рази на тиждень
- Кількість занять: 48
- Тривалість одного заняття: 2 академічні години (90 хв.)
- Форми роботи: лекції-дискусії, практикуми, лабораторні дослідження, виїзди на навчальну пасіку, консультації, наукові звіти, обговорення.
4. Тематичний план роботи гуртка
|
№ |
Тема блоку |
Кількість занять |
Форми роботи |
Зміст |
|
1 |
Організаційно-вступний блок |
2 |
семінар |
Знайомство з учасниками, визначення тем досліджень, ознайомлення з планом гуртка |
|
2 |
Сучасні напрями розвитку бджільництва |
4 |
лекції, дискусії |
Біотехнології, селекція, утримання, продукти бджільництва |
|
3 |
Біологія бджолиної сім’ї як об’єкт дослідження |
6 |
лекції, лабораторні |
Будова, поведінка, ритми розвитку, спостереження за поведінкою |
|
4 |
Методи наукових досліджень у бджільництві |
4 |
практикуми |
Планування експерименту, фіксація показників, біометричні вимірювання |
|
5 |
Селекція та генетика бджіл |
6 |
лекції, досліди |
Методи відбору, оцінка маток, породні особливості |
|
6 |
Медоносна база та продуктивність бджіл |
6 |
польові заняття |
Облік медозбору, картування медоносів, аналіз нектаропродуктивності |
|
7 |
Хвороби бджіл та ветеринарно-санітарні дослідження |
4 |
лекції, лабораторні |
Паразитологічні, мікроскопічні та діагностичні методи |
|
8 |
Продукти бджільництва як об’єкт дослідження |
6 |
лабораторні |
Фізико-хімічний аналіз меду, воску, прополісу, пилку, перги |
|
9 |
Екологічні аспекти бджільництва |
4 |
лекції, спостереження |
Вплив середовища на бджіл, роль у біоценозах, екологічний моніторинг |
|
10 |
Обробка, статистичний аналіз і оформлення результатів |
4 |
семінари |
Використання Excel, R, Statistica, оформлення таблиць, графіків |
|
11 |
Підготовка наукових публікацій та презентацій |
4 |
практикуми |
Структура тез, статей, доповідей, оформлення за вимогами фахових видань |
|
12 |
Підсумковий науковий звіт і конференція гуртка |
2 |
конференція |
Презентація результатів досліджень, обговорення, нагородження |
5. Очікувані результати
Після завершення гуртка студенти повинні:
- знати сучасні методи наукових досліджень у бджільництві;
- уміти планувати, проводити та документувати експерименти;
- аналізувати результати досліджень із використанням статистичних методів;
- оформлювати тези, статті, наукові звіти;
- презентувати результати на конференціях, форумах, конкурсах.
6. Форми підсумкового контролю
- Індивідуальний науковий звіт або курсове дослідження.
- Усна доповідь на підсумковій конференції гуртка.
- Публікація тез у збірнику студентських наукових робіт.
- Рецензія керівника гуртка.
7. Керівництво гуртком
Керівники:
-Войналович Микола Володимирович
-Чесановський Андрій Миколайович
- Консультанти: викладачі кафедри, аспіранти