Учнівське лісництво – освітній простір професійної підготовки молоді
27 березня 2024 року на базі комунального закладу «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної ради відбувся обласний семінар для керівників учнівських лісництв, вчителів біології та керівників гуртків еколого-натуралістичного напряму «Організація діяльності учнівських лісництв на базі закладів освіти і лісогосподарських підприємств».
Учнівське лісництво – це добровільне об'єднання шкільної молоді, яке створюються з метою здобуття учнями теоретичних і практичних знань з основ лісівництва, дослідницької роботи, екологічного виховання та організації змістовного дозвілля на базі лісництв лісогосподарських підприємств.
Учнівські лісництва – одна з традиційних і в той же час найдієвіших форм залучення учнівської молоді до охорони природи. Вони виховують у дітей дбайливе ставлення до природи, розширюють і поглиблюють знання у галузі природничих наук, дають практичні уміння та навички ведення роботи у лісовому господарстві. Ці об’єднання відіграють значну роль і як профорієнтаційні осередки. Адже оптимальні умови для навчальних та практичних занять, дослідницької та природоохоронної роботи педагогічним колективам допомагають створювати професійні лісівники.
До участі в роботі семінару з доповіддю на тему «Профорієнтаційна спрямованість навчання учнівської молоді через залучення до роботи в учнівських лісництвах» було запрошено завідувача кафедри лісівництва Наталію Пузріну.
У процесі доповіді було озвучено основні напрями можливих наукових досліджень для учнівських лісництв з урахуванням актуальних тенденцій галузі. Також значна увага була приділена розповіді про Навчально-науковий інститут лісового і садово-паркового господарства Національного університету біоресурсів і природокористування України, який забезпечує організацію безперервного і цілісного навчально-виховного процесу підготовки фахівців для лісового комплексу та садово-паркового господарства за ступеневою системою освіти. Освітня концепція інституту полягає в підготовці нового покоління фахівців різних освітніх ступенів для роботи в державному і недержавному секторах економіки України та в інших країнах на базі новітніх освітянських технологій з використанням передового вітчизняного і зарубіжного досвіду.
Виконуючи теоретичну і практичну програму з основ лісівництва в позаурочний час, учнівське лісництво органічно вписується в шкільний компонент, адже воно є найповнішим природним додатком до шкільної навчально-виховної програми з біології. Учнівське лісництво може сприяти проведенню різних форм природоохоронної роботи в навчальних закладах: створення екологічних стежок, проведення спостережень, екскурсій, експедицій, походів; виконання ботанічних і зоологічних практикумів; участі у різноманітних конкурсах, операціях, акціях тощо.
Заходи щодо спільної роботи та організації діяльності учнівських лісництв на базі закладів освіти і лісогосподарських підприємств сприяють залученню обдарованих учнів до науково-дослідницької, експериментальної, пошукової та винахідницької діяльності, відповідають на потреби старшокласників у професійному самовизначенні та творчій самореалізації, враховуючи їхні інтереси та здібності. Також вони сприяють формуванню, поглибленню та систематизації знань, вмінь та навичок науково-дослідницької роботи учнів. Ці заходи також ознайомлюють учнів з майбутньою пізнавальною діяльністю, допомагають у побудові схеми та проведенні досліджень, виконанні науково-дослідницької роботи, аналізі отриманих результатів та сприяють формуванню та підтримці інтелектуального потенціалу у юних дослідників.
Наталія ПУЗРІНА,
завідувач кафедри лісівництва