Світова етика науки

Наука для дорослих

15 вересня 2025 року у рамках ХХVI-го Міжнародного “Тижня освіти дорослих” в Україні на запрошення Секретаріату ЮНЕСКО  професор кафедри психології НУБіП, голова Бюро ЮНЕСКО “Освіта дорослих України”, доктор психологічних наук Сергій Болтівець долучився до Публічних засідань етичних комітетів ЮНЕСКО у штаб-квартирі ЮНЕСКО в Парижі - 14-ї звичайної сесії Міжурядового комітету з біоетики (IGBC), 32-ї звичайної сесії Міжнародного комітету з біоетики (IBC) та 14-ї звичайної сесії Всесвітньої комісії з етики наукових знань і технологій (COMEST).


 

 Міжурядовий комітет з біоетики (IGBC) представив два основні дослідження з етичних питань, пов'язаних з застосуванням результатів  синтетичної біології, етичних та правозахисних міркувань щодо сприяння психічному здоров'ю та благополуччю дітей та підлітків у цифровому середовищі.

Всесвітня комісія з етики наукових знань і технологій (COMEST) представила здобутки з етики квантових обчислень та етики дослідження та використання космосу. 

Всіх, хто працює в сфері біоетики і сприяє ширенню цих знань серед дорослих, привітала Генеральний  директор ЮНЕСКО Одрі Азуле.

Космічна етика


 

Відзначено, що етика освоєння космосу передбачає трансферичне розуміння космосу в усіх культурах світу, а не тільки в західній його версії. Етика досліджень і їх застосування включає попередження конфліктів між учасниками цього освоєння, питання власності, екологічного захисту і розуміння цих питань широкою громадськістю світу. До космічної етики належить питання про те, хто в світі ухвалює остаточні рішення і тим самим керує космічним простором з таких питань, які вже зараз постали перед людством: 

  • збільшення світіння нічного неба;

  • космічне сміття;

  • розроблення космічних надр;

  • мирне освоєння і попередження мілітаризації космосу, захист планети і життя мешканців інших космічних об’єктів. 

Космос є спільним глобальним благом, яке має служити всім мешканцям планети. 

Новітнім проєктом ЮНЕСКО є розроблена “Шкала космічної етики”(“SpacEthics Scale”) як спосіб визначати, наскільки згубним є те чи інше діяння з точки зору космічної етики. Зокрема, пропонується створення міжнародної ради з керівництва освоєнням космосу, довгостроковим впливом на довкілля; для здійснення рівномірного розподілу космічних ресурсів між країнами, які проводять дослідження космосу і тими, які не мають такої можливості; для спияння мирному використанню космосу, зміцнення міжнародного партнерства, для обов’язкового звітування про вплив космічних польотів на екологію та суспільство. 

В ході засідання представник Кот-д’Івуару повідомив про створення в його країні космічної агенції, яка потребує допомоги ЮНЕСКО. Представниця Китаю повідомила, що програма досліджень космосу її країною триває вже 30 років і за цей час проведено більше тисячі наукових експериментів, а китайська космічна станція діє на орбіті з 2022 року.

На засіданні Китай було відзначено як одну з найбільш активних країн в космосі і висловлено привітання успіхам Китаю. Запропоновано реєструвати сліди людства у космосі шляхом заснування глобального реєстру космічних місій, в тому числі й електромагнітних акцій. На думку Китаю, глобальна реєстрація може суперечити національному законодавству  країн світу і тому варто здійснювати реєстрацію у глобальному реєстрі добровільно. 

Квантова етика


 

Утвердження етичних аспектів квантових обчислень є свідченням того, що у 2025 році відбувається квантова революція, оскільки технології не є нейтральними, коли вони використовуються людиною, а квантові технології можуть бути й шкідливими. Водночас технології є загальним добром і мають бути доступні для всіх. Квантові комп’ютери потребують низьких температур і їх використання  потребує розуміння квантових принципів, квантової освіченості, щоб не стати інструментом привілейованих приватних груп, з яких буде виключено всіх інших, що створить геополітичний дисбаланс. Слід передбачити, що розуміння людиною окремих квантових процесів може бути неповним і тому вже на стадії розроблення слід передбачати запобігання можливій шкоді. Слід попередити помилки, які людство вже зробило у випадку соціальних мереж і гонитві озброєнь. Суспільство повинно знати, до чого можуть призвести квантові технології, щоб не трапилось так, як нині з штучним інтелектом. 

Психічне здоров’я дітей і підлітків у цифровому середовищі


 

 Доповідь експертів ЮНЕСКО охоплює дітей і підлітків у віці до 18 років і відзначає, що діти і підлітки у цифровому середовищі більш вразливі, ніж дорослі. Водночас є діти більш стійкі, а є менше. Впливи цифрового середовища на дітей і підлітків  можуть бути позитивними і негативними, однак ці впливи, здобуті в соціальних мережах, зберігаються потім протягом усього наступного життя. Цифрове середовище може бути джерелом цькування, а може бути й джерелом антистресу й творчості. Ігри допомагають у боротьбі з депресією і тривожними розладами. 

Основні проблеми:

  1. Цифрові проблеми дітей і підлітків є проблемати охорони здоров’я. 

  2.  Важливе резулювання часу, який діти і підлітки проводять біля екранів моніторів. 

  3. Існує цифровий розрив у глобальних і національних можливостях. 

  4. Дівчата більше страждають від меншого доступу до цифрового середовища.

  5. Основою етичних міркувань має бути визнання невід’ємної цінності дитинства самого по собі.

  6. Основним правом дітей і підлітків є право на психічне здоров’я і свободу свого психічного розвитку. 

Охорона психічного здоров’я дітей і підлітків є обов’язком усіх, хто бере участь у творенні й використанні цифрового середовища. Молодь є різноманітною і неоднорідною. Багато хто з молоді потребує особливої підтримки і тому розробники цифрового середовища повинні враховувати ці особливі потреби, звертатись до вчених для попередження можливих ускладнень, які можуть виникнути, залучати дітей до вироблення етичних правил, зокрема, визначення обсягів часу, який вони проводять у цифровому світі. Дорослі, зокрема батьки й учителі, мають бути не менш освічені в цифровому світі, ніж їхні діти.

Етичні принципи:

  1. Заохочення найкращих інтересів дитини.

  2. Транспарентність наукових даних.

  3. Цифрова освіченість дорослих.

  4. Подолання розриву в розумінні цифрового світу між дорослими і дітьми.

  5. Допомога батькам у використанні цифрового середовища для виховання.

  6. Цифрове середовище дітей і підлітків - це справа всього нашого села. 

    Представниця Вересуели висловила думку про визнання важливості часу дітей і підлітків поза цифровим середовищем. Психологічні і соціальні ризики полягають також у тому, що генеративний штучний інтелект створює синтетичну інформацію, яка може спотворювати картину світу. Цифрова інклюзивність є важливим принципом, якого слід дотримуватись, особливо в ставленні до інвалідів з когнітивними патологіями. 

    Представник Сінгапуру висловив думку про те, що потрібне підвищення цифрової обізнаності батьків і осіб, які  доглядають за дітьми. Для обмеження часу перебування дітей біля екранів державні органи мають регулювати використання цифрових платформ, забезпечуючи здорове цифрове середовище. Дітям, які стали жертвами негативного цифрового середовища, слід надати можливість подавати скарги до судів. 

 Представник Кот -д’Івуару повідомив, що в Африці є цифровий розрив, який полягає в тому, що діти і батьки живуть у різних світах: цифровому і реальному. І тому важливі рекомендації ЮНЕСКО, які можуть бути імплементовані державними оргами і освітніми закладами. 

Етика синтетичної біології


 

  Синтетична біологія, біоінженерія рухаються далі, ніж читання і редагування ґеному. Ґеномом нині займаються не тільки біологи, але й інженери, програмісти, фахівці з штучного інтелекту, які створюють генеративний штучний інтелект. Інженерні принципи застосовуються щодо ДНК, а це - вплив на мутації, перебіг захворювання і створення нових ліків. Зараз ліки ми одержуємо завдяки хімічній промисловості, а віднині можемо створювати мікрофабрики у бактеріях. Покращення нашої роботи з ґеномом дозволить створити живу клітину, можливо, вже через 10-15 років. Потрібна освіченість широких верств громадськості і для цього ми вже проводимо конкурс з ґенної інженерії, яка використовує синтетичну біологію у Франції, щоб заохотити мододь брати в ньому участь. 

Синтетична біологія - це дизайн і побудова нових біологічних систем, створення нових органічних молекул і клітин. Це - нова терапія, зміна перебігу захворювань, нові вакцини, зміни клімату шляхом зміни вмісту вуглецю, біовідновлення навколишнього середовища, створення синтетичних і дзеркальних клітин. Сфера застосування і ризики включають відновлення балансу кишківника пробіотиками, створення вірусних коктейлів,очищення морів від пластику - створена бактерія, яка розкладає і поїдає пластик. Потрібне ознайомлення громадськості з етикою синтетичної біології. Зокрема, це ризики непередбачуваних наслідків, доступності синтетичної біології, її подвійне використання у військових цілях також, у створенні біозброї. Ризиків багато і багато перспектив, має бути баланс. А для цього має бути відкрито інформацію для громадськості і залучено її до участі у створенні і застосуванні етичних норм. Потрібна освіта дорослих в галузі синтетичної біологіїї, адже ми ми створюємо організми, яких раніше не існувало. Це нові форми життя, які будуть взаємодіяти з нинішніми і майбутніми мешканцями Землі. Але є технології, які розвивати не слід. Синтетична біологія є посяганням на код життя, що змінює природу. Однак і без втручання людини зникають види. Від людини потрібна скромність і повага до життя у використанні синтетичної біології. Це стосується як людини, так і тварин, сільського господарства. Потрібно враховувати взаємозв’язки між людиною й іншими формами життя а також майбутніми поколіннями. Справедливість поширення знань є природним правом людини і його треба забезпечувати. На жаль, громадськість поняття не має про те, що відбувається. Тому вчені мають працювати з громадськістю шляхом відкритого поширення наукової інформації. Громаняни мають залучатись до роботи державних органів, інститутів, які працюють у сфері синтетичної біології.

Представниця Венесуели: “Існують труднощі ідеологічного характеру”.

Представник Китаю: “Потрібна реєстрація програм, але глобальний реєстр може суперечити національному законодавству”.

         Представник Франції: “Я пам’ятаю, як у 2013 році представники естетичної біології рвались до цієї зали у маскувальних костюмах, щоб зірвати засідання. В результаті французька обсерваторія була призупинена до цього часу, але  треба рухатись вперед” (Його зупиняє головуюча) “Я спантеличився, але тепер буду спантеличуватись мовчки сам із собою, бо мене зупиняють і не дають висловити мою думку навіть представнику держави, а що вже казати про громадськість”(Замовкає).

  Представник Кот-д’Івуару: “Етика повинна викладатись усім дорослим”

Резюме головуючої ЮНЕСКО: “Реєстри клінічних випробувань вже є, але потрібний глобальний огляд того, що відбувається у наукових дослідженнях”.

Учасники подають пропозиції до рекомендацій засідання. 

Доктор психологічних наук, професор, голова Бюро ЮНЕСКО “Освіта дорослих України” Сергій БОЛТІВЕЦЬ