Критичне мислення - найпотрібніша навичка майбутнього: гуманітарії готуються до ТЗНК

Одним із найголовніших трендів сучасної освіти є критичне мислення. Науковці наголошують, що без нього неможливо виховання мислячої, самостійної та творчої особистості. Такий спосіб мислення дає багато переваг, серед яких глибоке розуміння власних цінностей та потреб, можливість швидко приймати важливі рішення, здатність протистояти інформаційному тиску (який на сьогодні досить потужний), виділяти потрібне, а також критичне мислення вимагає толерантного ставлення до інших думок.
Саме тому, з ініціативи декана гуманітарно-педагогічного факультету Інни Савицької та за підтримки всіх завідувачів кафедр й гарантів освітніх програм для всіх спеціальностей гуманітарно-педагогічного факультету 4 курсу було введено курс «Критичне мислення». Автор курсу доцент кафедри філософії та міжнародної комунікації Ірина Матвієнко на парах зі студентами займається формуванням навичок критичного мислення (порівняння, аналіз та оцінка інформації з будь-яких джерел; бачення проблеми та постановка запитання; висування гіпотези; здійснення свідомого вибору та його обґрунтовування) й готує студентів до складання Тесту загальної навчальної компетентності.
Важливість вивчення дисципліни «Критичне мислення» сьогодні постала досить гостро, маніпуляції з мислення та пропаганда впливають на наше сприйняття та психологічний стан. Є безліч призначень критичного мислення, проте виокремимо основні: аналіз ситуації, протидія маніпуляціям, оцінювання правдивості і достовірності, робити правильні висновки, розвивати комунікативні навички та інші. Молодим людям потрібно вміти користуватися власним мисленням, щоб знайти свій життєвий шлях та професійно розвиватися в незалежності від спеціальності, яку вони обрали: чи то журналісти, чи міжнародники, педагоги, соціальні працівники, психологи чи філологи. Сама суть критичного мислення полягає у тому, щоб вміти сумніватися, шукати альтернативи, оцінювати ситуації з різних боків.
Студенти гуманітарно-педагогічного факультету на практичних заняттях займаються розв’язанням різного рівня задач та завдань, які вимагають від них певного рівня знань та зусиль для того щоб підготуватися до ТЗНК.
Вирішуючи завдання з критичного мислення, аналізуючи інформацію у вигляді текстів, студенти вчаться акцентувати увагу на головному, а також бачити альтернативні шляхи пошуку вирішення проблеми. Навчаються виокремлювати головну тезу тексту, базові (фундаментальні) поняття на яких вибудовуються інформація, а також навчаються знаходити суперечності та порівнювати думки надаючи їм оцінку певного рівня.
Розв’язуючи завдання з логічного мислення студентам необхідно продемонструвати знання законів логіки, теорії умовиводів, особливо коли це стосується запитань для яких важливо показати причинно-наслідкові зв’язки, коли ми маємо певні засновки і нам необхідно чітко встановити висновки.
Завдання, які перевіряють рівень аналітичного мислення вимагають від студентів базових знань з математики, аналітики та комбінаторики, вирішуючи завдання на парах ми знаходимо ті умови які мають достовірний характер, а далі вибудовуємо систему розв’язання даних задач.
Звичайно, варто зауважити, що тест загальної навчальної компетентності не є легким, але при постійній системній підготовці він дає можливість кожному студенту сформувати та визначити алгоритм дій при розв’язанні тесту, що є неодмінною умовою успішного складання ТЗНК.
Олена Лаута, Ірина Матвієнко,
доценти кафедри філософії та міжнародної комунікації