Якість практичної підготовки: враження магістра Олександра Подгаєцького про виробничу науково-педагогічну практику
Осінь — особливий період, коли дуже приємно посидіти в тиші та насолодитися спокоєм. Сонечко вже не гріє так сильно, але все ж на вулиці ще й не холодно. Приємно вдихати запахи осіннього лісу, милуватися його красою. А можна просто спостерігати за тим, як повільно, кружляючи під осінню мелодію, спускається на землю черговий яскравий лист. Ось він і завершив свій політ і приземлився на килим з такого ж гарного листячка, ніби доповнюючи цю золотисту ковдру. Можна, але … … ….
Після недовгих літніх канікул і відпочинку починаються заняття в університеті. Студенти поспішають до своїх друзів, ділитися літніми новинами, послухати, як вони провели це літо. Новий навчальний рік поповнює розклад новими дисциплінами, і головною з них є зараз виробнича науково-педагогічна практика, під час якої можна дізнатися не просто багато нової та цікавої інформації, а й істотно поглибити свою професійну компетентність специфікою науково-дослідної роботи.
Виробнича науково-педагогічна практика готує майбутніх спеціалістів до самостійного виконання обов’язків на першій посаді, де вони розпочнуть свою професійну діяльність. А внесок майбутніх фахівців у практичну діяльність установ і закладів відповідної галузі прямо залежить від їхньої підготовленості до роботи, теоретичного кругозору й практичних навичок. Базами виробничих практик є, як правило, установа (підприємство, організація) будь-якої форми власності, яка забезпечує виконання програми практики для здобувачів освіти відповідного кваліфікаційного рівня.
Практика проводиться на підставі договорів на її проведення, а її тривалість може визначатися як на період конкретного виду практики, так і на більш тривалий термін. Виробнича науково-педагогічна практика в нашому університеті проводиться для забезпечення ефективної практичної складової у підготовці фахівців, відповідно до робочого навчального плану та наказу ректора від 08.06.2023 р. № 583 «Про організацію практичного навчання студентів у першому семестрі 2023-2024 навчального року».
У цьому році студенти мали можливість самостійно обрати собі базу науково-педагогічної практики крім тої, яка надається лабораторією нашого університету, а саме: навчально-науково-виробничою лабораторією педагогічних технологій кафедри педагогіки гуманітарно-педагогічного факультету університету, тож, відповідно, базою практики було обрано навіть МОН України.
Але, не будемо поспішати, у всіх справах має бути чітко визначений порядок, а цей порядок передбачає, насамперед, проведення інструктажу з техніки безпеки. Як правило, такий інструктаж вже декілька років проводить справжній фахівець своєї справи, доцент Тетяна Зубок. Звісно, інструктаж з техніки безпеки, особливо в період воєнного стану, є надзвичайно актуальним і важливим! А як його проводить Тетяна Олексіївна – це просто неперевершено! Майже півтори години, на одному подиху, студенти із захопленням ловлять кожне слово чудової фахівчині, яка ділиться найактуальнішими знаннями і досвідом, необхідними кожному студенту, для того щоб не дивлячись на всі, іноді, жахливі події, пов’язані з нападом російських загарбників, з майже щоденними нічними бомбардуваннями чи прильотами рашистських дронів та балістичних ракет, як у Києві, так і у всій Україні, допомогає студентам зрозуміти не просто як вижити, а й допомогти тим, хто з якоїсь причини, опинився в скрутній ситуації або в епіцентрі жахливих подій, і не володіє необхідними знаннями і вміннями про те, як врятуватися самому і допомогти іншим!
Як це важливо, щоб наші студенти були готові жити і діяти, всупереч нашому ворогові, і діяти свідомо і правильно, бо нам треба не просто перемогти, а врятувати якомога більше наших людей, бо попереду – складне завдання з відновлення нашої багатостраждальної але незламної країни. Тому, починаючи з перших хвилин інструктажу, студенти відчувають таку відповідальність, яку раніше ніколи не відчували! Вже декілька років, я як керівник практики, організовую і беру участь заняттях, які проводить Тетяна Олексіївна і не перестаю дивуватися тому, як майстерно вона пояснює студентам складні але дуже необхідні сьогодні речі!
Наступним етапом, є знайомство студентів з базами практики, з робочою програмою практики, метою і завданнями, які студенти мають виконати, переліком матеріалів, які вони мають підготувати і представити на захист, як результат своєї роботи під час науково-педагогічної практики.
Як відомо, мета – це образ бажаного результату. На початку, це всього лише образ, наше уявлення, яке в результаті роботи має перетворитися на реальний, конкретний і всім зрозумілий результат! Отже, метою виробничою науково-педагогічної практики є поглиблення теоретичних знань та набуття практичних умінь проведення самостійного науково-педагогічного дослідження, що включає опрацювання наукових джерел, підготовку та проведення констатувального експерименту, а також підготовку наукової статті та наукових тез за його результатами.
Звичайно, шлях до досягнення мети у кожного свій, але результат має бути досягнуто всіма. Тому керівник практики допомагає студентам зрозуміти індивідуальні завдання, пов’язані з темою магістерської роботи та підготовкою статі і тез, особливості проведення педагогічного експерименту, формування репрезентативної вибірки тощо.
Декілька слів про бази практики. Одним із найважливіших завдань на шляху вдосконалення якості вищої освіти, підготовки фахівців за відповідними напрямками й набуття студентами практичних навичок у сучасних умовах є створення при кафедрах університету навчально-науково-виробничих лабораторій. Навчальні лабораторії є методично-практичним центром організації роботи студентів, складовою навчально-виховного процесу, ефективною формою професійної підготовки майбутніх фахівців. Наприклад, структурним підрозділом кафедри педагогіки є навчально-науково-виробнича лабораторія педагогічних технологій, яка відповідно до положення надає освітні послуги, проводить курси поглибленого вивчення різних педагогічних дисциплін. Тут відбуваються лекції, консультації, співбесіди із студентами, з’ясовуються проблемні питання, надається студентам відповідна допомога. Завідувач лабораторії - кандидатка педагогічних наук доцентка, Леся Миколаївна Маценко, досвідчена вчена і викладач. Робота лабораторії спрямована на створення умов для поглибленого вивчення студентами загальної педагогіки, методики виховної роботи, історії педагогіки, педагогічної майстерності, педагогічної етики, інноваційних педагогічних технологій; залучення до участі в наукових конференціях, семінарах та інших науково-дослідницьких і просвітницьких заходах з педагогічної тематики; сприяння розширенню всеукраїнського студентського співробітництва, особливо це стосується наукової сфери.
Загалом, виробнича науково-практична практика дає студенту можливість остаточно переконатися в правильності вибору майбутньої професії, удосконалити знання і вміння з проведення науково-педагогічних досліджень, експериментальної роботи, що позитивно вплине на рівень його професійної та дослідницької компетентності. Звичайно, особливо важливих і відповідальних завдань студент може й не отримати, але він цілком здатний працювати рядовим виконавцем і брати участь у вирішенні спільного наукового завдання, досліджувати реальні ситуації, самостійно приймати рішення, обґрунтовуючи правильність своїх висновків перед керівником практики і комісією з захисту практики. Крім того, майбутній фахівець навчається субординації, роботі в колективі, отримує навички професійного спілкування, участі у науково-практичних семінарах та конференціях, що надзвичайно важливо у науковій роботі.
Наведемо, думку студента Олександра Подгаєцького, яка якраз розкриває ці важливі аспекти. «З 14 серпня 2023 року я проходжу практику на базі Міністерства освіти і науки. Під час практики я взаємодію з Експертною групою з питань шкільної освіти та Відділом взаємодії з місцевими органами влади Директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України. Мені, як молодому педагогу і майбутньому керівнику, ставлять різні цікаві задачі, здебільшого пов’язані з вивченням законодавства та документації. Протягом першого тижня практики я вивчав питання сертифікації педагогічних працівників, опрацьовував відповідне положення та Закон України “Про освіту”, зокрема статтю 51. Протягом другого тижня практики я здебільшого був залучений до підготовки Серпневої конференції. Серпнева конференція — це потужний захід, який об'єднує освітян зі всіх куточків України!
Я вже мав певний досвід в організації студентських секцій у складі наукових конференцій зі статусом міжнародної, у 2021, 2022 та 2023 роках.
Мій досвід та бажання стати частиною команди організаторів був гідно оцінений, я мав за честь стати координатором волонтерів від Міністерства освіти і науки України на час Серпневої конференції.
На заході функціонувало 7 сцен, на яких відбувалися панельні дискусії:
- Головна сцена
- Дошкілля
- REстарт НУШ
- Коледжі майбутнього
- Диджиталізація
- Відновлення і відбудова
- Зона презентацій
В обговоренні важливих питань освіти брали участь учителі, викладачі, директори шкіл, журналісти, міністри освіти, представники комітету Верховної ради з питань освіти, очільники ОВА, представники громадських та міжнародних організацій: Unicef, Save the Children тощо.
Також були представлені українські освітні портали: На Урок, Освіторія, НУШ, електронний журнал Єдина Школа, програмне забезпечення: MozaBook, AR Book, Вивчаю — не чекаю, Смарт освіта тощо.
В день конференції я мав безліч цікавих зустрічей, зокрема радий знайомству з Міністром освіти і науки України — Оксеном Лісовим, народними депутатами України: Романом Грищуком та Сергієм Колебошиним, телеведучими Марічкою Падалко та Тімуром Мірошниченком. На заході були присутні такі відомі особистості як: Віталій Кім, Лілія Гриневич, Михайло Федоров, Анна Новосад, Сергій Бабак, Мурат Шахін та багато інших.
Протягом третього тижня практики я досліджував питання інституційного аудиту, пов’язані з ним накази МОН та статтю 45 Закону України “Про освіту”, ознайомлювався із Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, готував звіт про науково-педагогічну практику, готував презентацію до її захисту.
Хочу сказати, що науково-педагогічна практика може бути цікавою і корисною! Я дуже вдячний керівнику від бази практики, Тетяні Балашовій, усім головним спеціалістам, державним експертам та іншим фахівцям МОН, з якими мені довелося взаємодіяти під час практики, за цікаві завдання, які я виконував, за довіру та можливість проявити себе у цікавих для мене напрямках діяльності.
Також хочу висловити подяку, доценту Василю Базелюку, керівнику практики від НУБіП України за людяність та готовність допомогти.
Я також безмежно вдячний всім викладачам моєї випускової кафедри педагогіки, за знання і досвід який вони мені передали під час цікавих занять. Не можу не згадати також добрим словом і наш гуманітарно-педагогічний факультет, наш деканат із людським обличчям, gratias tibi professores!»
Звичайно, виробнича науково-педагогічна практика скоро завершиться, відбудеться і залишиться в минулому захист практики, а за ними і захист такої довгоочікуваною магістерської роботи, але залишаться надовго набуті знання і вміння, цінності і досвід, залишаться враження від цікавих подій і зустрічі з непересічними людьми, яскравими особистостями, вони залишать в душах студентів свій відбиток і будуть ще довго нагадувати, що життя можна прожити по-іншому, змістовно, гарно та корисно для себе і для людей, для України.
А осінь …. Вона для всіх різна, правда? Для когось можливо трішки сумна, для когось яскрава і гарна, для когось різнобарвна і весела як веселка. У будь-якому разі - не будемо сумувати. Попереду ціле життя! Бажаю успіхів нашим студентам і нашим викладачам!
Василь Базелюк,
доцент кафедри управління та освітніх технологій