Вчена рада: підсумки вступної кампанії 2025 року, якість освітньо-наукового процесу на гуманітарно-педагогічному факультеті та наукова дискусія щодо консолідації земель

23 вересня 2025 року відбулося засідання вченої ради Національного університету біоресурсів і природокористування України.
За традицією перед початком розгляду питань порядку денного ректор Вадим ТКАЧУК та голова вченої ради Станіслав НІКОЛАЄНКО вручили нагороди та відзнаки колегам. Почесну грамоту Міністерства освіти і науки України — Ірині МАЙДАНЮК, атестат старшого дослідника — Дмитру ГОЛЯЦІ, дипломи докторів філософії — Івану БАЛЮ, Оксані ОПАНАСЕНКО, Вячеславу ЧОБОТАРЮ, Наталії ЩУР, Сергію ЗАМІДРІ, Олександру КАНІЩЕВУ, Наталії ОВДІЙ, Євгенії ШЕВЦОВІЙ, Анастасії ГАЦЬ, Людмилі КУЛАКОВІЙ, Юрію КУШНІРУ, Олександру БАБИНУ, Андрію ДЕРІЮ. За сприяння та допомогу українському війську підрозділ розвідки відзначив подяками проректора з науково-педагогічної роботи та цифрової трансформації Олену ГЛАЗУНОВУ та декана факультету харчових технологій та управління якістю продукції АПК Ларису БАЛЬ-ПРИЛИПКО. Приємністю і гордістю університету є здобутки наших здобувачів вищої освіти. Так, студентка факультету тваринництва та водних біоресурсів Сніжана ЖИГАЙЛО у міжнародних, європейських змаганнях з веслування на човнах «Дракон» здобула 10 медалей, за цей її внесок подякою відзначив Київський міський голова Віталій КЛИЧКО.
Ректор Вадим ТКАЧУК представив короткий звіт про діяльність у вересні. Фактично завершилася вступна кампанія, яка цьогоріч була вкрай непростою, як з точки зору технічної організації, так і такою, що пройшла в умовах війни, повітряних тривог, складної фінансово-економічної та демографічної ситуації. Міністерство освіти і науки України затвердило новий склад наглядової ради університету, яку рекомендувала вчена рада. Очолив її наш відомий випускник Віктор БОЙКО, його заступником став Юрій ДЕМЦЮРА. З 01 жовтня до виконання своїх обов’язків приступають керівники факультетів та ННІ, яких підтримали колективи підрозділів. Делегація університету на чолі з ректором взяла участь в роботі щорічного Форуму UQAF-2025. Університет продовжує взятий курс на живе навчання, до освітнього процесу приступили бакалаври та магістри. Здійснюється постійний моніторинг його якості. Понад 200 студентів зараховані на навчання в партнерському Міжнародному біотехнологічному університетів в м. Ліньї. У науковій роботі важливий етап підготовки та подання проектів для участі в конкурсі на бюджетне фінансування. Триває системна робота у виховній, спортивній, патріотичній сфері. Ефективну господарську діяльність продовжують навчально-дослідні господарства та Боярська лісова дослідна станція. На завершення виступу ректор Вадим ТКАЧУК озвучив ряд спільних завдань. Перше — якість освітнього процесу, недопущення освітніх втрат, контроль за дисципліною. Друге — профорієнтаційна робота. Третє — активна грантова діяльність. Четверте — трудова дисципліна.
Наукову доповідь за темою «Консолідація земель як драйвер конкурентоспроможності агросектору: уроки ЄС та багатоцільова стратегія для України» представив завідувач кафедри землевпорядного проектування, доктор економічних наук, професор, член-кореспондент НААН Андрій МАРТИН. Він навів результати дослідження питання в Європейському Союзі та аналіз ситуації в Україні та закцентував на висновку, що наявна консолідація землі, збереження порівняно великих площ земель для обробітку робить сільськогосподарське виробництво стійкішим до різних викликів, зокрема війни. Науковці університету долучаються до популяризації європейського досвіду, експертної підтримки законодавчих змін, діяльності міжнародної мережі та запровадили освітню траєкторію в межах магістерської освітньої програми «Геодезія та землеустрій». Участь в дискусії взяли голова вченої ради Станіслав НІКОЛАЄНКО, ректор Вадим ТКАЧУК, проректор з науково-педагогічної роботи та розвитку Сергій КВАША, декани Анатолій ОСТАПЧУК та Анатолій ДІБРОВА, професори Микола ІЛЬЧУК, Віталій ЛИСЕНКО, Семен ТАНЧИК, Микола ДОЛЯ.
Про результати вступної кампанії 2025 р. та заходи з посилення профорієнтаційної роботи у 2025-2026 н.р. доповіла проректор з науково-педагогічної роботи та цифрової трансформації Олена ГЛАЗУНОВА. Вона зазначила, що, незважаючи на війну в країні, зменшення загальної кількості вступників, зменшення обсягів державного замовлення на підготовку фахівців за широким конкурсом, складання абітурієнтами НМТ з чотирьох предметів в одному тестуванні, неврахуванні при розрахунку конкурсного балу результатів попередньо здобутої освіти та участі у Всеукраїнських олімпіадах, запровадження ускладнених формул розрахунку конкурсного балу, встановлення пріоритетності для заяв на конкурсні пропозиції за кошти фізичних осіб, запровадження індикативної вартості навчання для кон’юнктурних спеціальностей та інших викликів, — вступна кампанія в університеті пройшла на достатньо високому рівні. За кількістю поданих заяв та місць державного замовлення посів 15 місце в рейтингу кращих закладів вищої освіти держави та 7-те місце серед ЗВО м. Києва. Кількість заяв, допущених до участі у конкурсі - 12753 (10912 на базі ПЗСО та 1841 на базі НРК5), що на 3% більше порівняно з 2024 роком. За результатами вступної кампанії до базового закладу університету (м. Київ) на програми підготовки бакалаврів і магістрів прийнято 4900 осіб. На програми підготовки бакалаврів (магістрів ветеринарного спрямування) денної і заочної форм здобуття освіти прийнято 3302 осіб, у т.ч. 1392 за кошти державного замовлення 1910 осіб на умовах контракту. На освітній ступінь «Магістр» вступило 1598 осіб, в тому числі 745 за державним замовленням та 853 на умовах контракту. Певний внесок в результати вступної кампанії зробили консультаційно- підготовчі курси НУБіП України — 123 стали студентами університету, а 104 з них зараховані на місця державного замовлення. За підсумками вступної кампанії 2025 року до відокремлених структурних підрозділів НУБіП України зараховано 4066 осіб. З 9 відокремлених структурних підрозділів до базового закладу вступило 373 випускники коледжів. Найбільше студентів вступило з Боярського фахового коледжу, Ірпінського, Рівненського, Немішаївського.
Водночас поряд з позитивними показниками вступної кампанії залишаються деякі виклики. Зокрема, з метою спрощення процесів та забезпечення рівного доступу до освіти потребують зміни правила прийому. І такі пропозиції сформовані. Маємо залучати вступників з високим конкурсним балом. Низькою є мотивація випускників коледжів до продовження здобуття освіти та вступу на ОС «Бакалавр». Перегляду та посилення потребує профорієнтаційна робота — створення базових профільних ліцеїв, шкіл та практична реалізація договорів про співробітництво з ліцеями та школами, залучення школярів до участі в наукових гуртках, олімпіадах з профільних дисциплін та інших заходах під патронатом університету тощо.
Вчена рада розглянула та схвалила рішення щодо означеного питання. В ньому передбачається проведення глибокого аналізу вступної кампанії в ННІ та на факультетах, проведення аналізу потреб ринку праці та внесення пропозицій з відкриття міждисциплінарних освітніх програм, зокрема на стику технічних і технологічних спеціальностей зі спеціальностями економічного та управлінського блоку. Навчальному відділу спільно з деканами факультетів та директорами ННІ забезпечити якісну підготовку студентів IV курсу бакалаврату для підготовки до магістерського тесту навчальної компетентності, ЄВІ та ЄФВВ і подальшого вступу на ОС «Магістр». Навчальному відділу спільно з деканами гуманітарно-педагогічного, агробіологічного факультету, факультету ветеринарної медицини, директором ННІ енергетики, автоматики та енергозбереження організувати проведення додаткових вирівнювальних курсів з математики, фізики, хімії, біології, іноземної мови для студентів першого курсу. Додається нова концепція підготовчих курсів — до 01 грудня мають бути розроблені ресурси для асинхронного навчання слухачів за відповідними сертифікатними програми. На новому офіційному сайті університету будуть створені електронні ресурси для вступників. Найбільш амбітні завдання покладені на Центр розвитку кар’єри, Центр виховної роботи та Центр стратегічних комунікацій.
Їхнім командам потрібно зосередити профорієнтаційну роботу на організації профорієнтаційних заходів на базі територіальних громад та зустрічі в університеті у форматі відкритих дверей для представників громад. Має бути продовжена практика співпраці зі школами Києва та області через заходи для школярів на базі університету (уроки, конкурси, змагання), тематичні лекції та заходи на виїзді, екскурсії та знайомства з факультетами, а також співпраці з науково-дослідними інститутами та інститутами післядипломної освіти у проектах з професійної орієнтації, зокрема, «Стань студентом на 1 день», «Конкурс стартап проектів», регіональному експерименті із запровадження стандартів профільної освіти в загальноосвітніх закладах. Також буде продовжена популяризації університету, зокрема розміщення банерної реклами про університет на ресурсах osvita.ua, іміджевих публікацій в ЗМІ, реклама в соціальних мережах. Окремий напрям — створення та реалізація стратегії просування університету в соціальних мережах та Інтернет-просторі, що демонструватиме кар’єрні перспективи для абітурієнтів, залучаючи історіями успіху випускників, співпрацею університету з відомими компаніями — партнерами, можливостями для працевлаштування та стажування. Завданням є проведення мотиваційних заходів для вступу до університету молоді з високим конкурсним балом, зокрема, робота з обдарованими дітьми: підготовка до міських, обласних, всеукраїнських олімпіад, конкурсів; надання консультацій та керівництво учнівськими науковими роботами для участі в конкурсах МАН. На завершення виступу проректор з науково-педагогічної роботи та цифрової трансформації Олена ГЛАЗУНОВА зазначила, що реклама ефективна тоді, коли забезпечена якість освітнього процесу, коли студент радить обрати саме наш університет для навчання. Це підтверджує нещодавнє опитування першокурсників, 70% яких вказали рекомендацію друзів, родичів, знайомих як вирішальний фактор при виборі закладу вищої освіти.
Про якість підготовки фахівців, проведення наукових досліджень, розвиток матеріально-технічної бази та виконання рішення Вченої ради університету від 27 жовтня 2021 року науково-педагогічним колективом гуманітарно-педагогічного факультету доповіла декан Інна САВИЦЬКА. Розпочала свій виступ з головного — сьогодні на фронті захищають Україну від російського агресора викладачі факультету Сергій ДУДКО, Богдан ОПАЛЬЧУК, аспірант Василь ГОНТАР, наші студенти. На жаль, повернулися на щиті магістр Антон СИДОРОВ, студенти Леонід ГРИЩЕНКО, Вадим ВИННИЧУК та Ілля КИРИЛЬЧЕНКО. Пам’ять про них і шана їхнього подвигу відбивається в щоденній копіткій роботі академічної спільноти факультету. Декан зупинилася на структурі факультету, чисельності науково-педагогічних працівників та студентів. Підрозділ є найбільшим, крім того майже 82% студентів навчаються за кошти фізичних та юридичних осіб. За останні п’ять років вчена рада, деканат, завідуючі кафедрами приділяли велику увагу підвищенню якості освітнього процесу, збільшенню освітніх програм, успішно пройдені 18 акредитацій. А цього року вперше акредитується магістерська програма «Фізична культура і спорт», ОНП «Психологія».
Кафедри фізичної культури і спорту та культурології факультету активно долучаються до всіх культурно-масових, виховних, спортивних, патріотичних заходів в університеті, їх вихованцями, переможцями різних конкурсів і змагань міжнародного рівнів є студенти всіх факультетів та спеціальностей нашого університету. За останній роки викладачі спрямовували свої зусилля і на організацію заходів з підтримання ментального здоров'я студентів, викладачів, співробітників університету.
Належну увагу приділено викладанню іноземних мов — практикується проведення інтенсивних курсів для студентів і викладачів, використання в навчальному процесі цікавих інноваційних методик, запроваджений диференційований підхід, покращена якість та рівень володіння іноземною мовою як студентів, так і професорсько-викладацького складу для забезпечення інтеграції в міжнародний освітній та науковий простір.
Упродовж 2021-2025 років активно оновлювалася матеріально-технічна база: відкриті «Центр соціально-психологічної реабілітації», інформаційно-комунікаційних технологій в освіті, Центр розвитку психології особистості, міжкультурної комунікації тощо. Цього року до Дня університету облаштовано і відкрито унікальну, першу серед вітчизняних закладів вищої освіти інклюзивну «Лабораторію цифрових технологій в соціальній роботі».
Науковці гуманітарно-педагогічного факультету виконували дослідження з 16 науково-дослідних тем, з-поміж них 4 держбюджетних, 1 міжнародна та 11 ініціативних на загальну суму 1, 9 млн грн. Факультет є учасником міжнародного проєкт Erasmus+, який виконують у консорціумі із 11 європейськими закладами вищої освіти «INSIGHT: Інклюзивні методи навчання у вищій освіті», бере участь в проекті Вишеградської четвірки «Терапія за допомогою тварин для відновлення після посттравматичних стресових розладів жертв війни на деокупованих територіях» і виконує проєкт «Міжкультурна комунікація в соціальних практиках як фактор формування цивілізаційної ідентичності громадян України в повоєнний період». Цього року було подано 9 заявок на конкурс Жана Моне – один з них — проєкт EU Ukraine Negotiating Diplomacy in Agrarian Sphere отримав грантову підтримку. Діє 8 угод про співпрацю з закордонними університетами, зокрема, з Поморським університетом в Слупську (Польща), з Університетом Редінг (Велика Британія) та ін. Значна увага приділялася побуту в студентських гуртожитках. Починаючи з 2023 р. понад 600 студентів проживають в гуртожитках № 3 і №6. За цей період було проведено в 116 кімнатах капітальний та косметичний ремонт, відремонтовано дах, кухні. Критичним питанням для факультету залишається недостатній авдиторний фонд. Всього університету є добудова нового спортивного комплексу.
На завершення декан Інна САВИЦЬКА зазначила, що в умовах війни гуманітарні науки — це життєво необхідна складова університетської освіти, це простір стратегічного мислення, це духовний тил нації. Історія, філософія, культурологія, мова допомагають нам осмислювати минуле, формувати розуміння історичної правди та власної національної ідентичності. У часи війни гуманітарна складова є критично важливою для згуртованості та стійкості суспільства, адже вона допомагає не лише перемогти, а й зберегти людяність, культуру, ідентичність — усе те, заради чого ця боротьба триває.
У співдоповіді виступила проректор з науково-педагогічної роботи та цифрової трансформації Олена ГЛАЗУНОВА. Вона закцентувала на важливості місії факультету в університеті, якісному кадровому забезпеченні, освітніх втратах, активній роботі в соціальних мережах, результатах опитування студентів. В обговоренні також взяли участь начальник науково-дослідної частини Володимир ОТЧЕНАШКО, декани факультетів тваринництва та водних біоресурсів Руслан КОНОНЕНКО, харчових технологій та управління якістю продукції АПК Лариса БАЛЬ-ПРИЛИПКО. Вчена рада прийняла відповідне рішення, в якому відображені загальні завдання для академічної спільноти факультету. Обговорити та сформувати план реалізації — таке завдання для вченої ради факультету.
Вчена рада затвердила пропозиції навчально-методичної ради, які озвучила проректор з науково-педагогічної роботи і цифрової трансформації Олена ГЛАЗУНОВА. Зокрема, Положення про магістерські роботи, друк навчально-методичної літератури.
Проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Оксана ТОНХА представила рекомендації координаційної ради. Вчена рада висунула претендентів на здобуття іменних стипендій, атестувала стипендіатів Кабінету Міністрів України, рекомендувала до друку монографії та наукову періодику, затвердила Політику відкритої науки в НУБіП України. Проректор озвучила результати відбору наукових проектів молодих вчених для участі в конкурсі на державне фінансування.
Відповідальний секретар приймальної комісії Олексій СОЛОМКА представив зміни до правил прийому щодо уточнення термінів вступу, які одноголосно схвалила вчена рада.
За пропозицією деканатів та дирекцій, які озвучила проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Оксана ТОНХА, вчена рада розподілила державне замовлення на підготовку аспірантів в межах галузей знань. Також вчена рада надала дозвіл на вступ до докторантури та призначила наукових консультантів нашим колегам.
Погоджені зміни в структурі механіко-технологічного факультету — кафедру технічного сервісу та інженерного менеджменту передано до факультету конструювання і дизайну.
Також в складі гуманітарно-педагогічного факультету створено Центр творчої самореалізації особистості.
Вчена рада розглянула й інші питання життєдіяльності університету.