Підготовка висококваліфікованих фахівців спеціальності «Соціальна робота» в умовах сьогодення
Цьогорічний освітній процес відбувався у досить складних умовах, які надиктували нам наші реалії життя. Це і пандемія COVID-19, і повномаштабне вторгнення сусідньої країни агресора. Другий фактор особливо позначився і вніс свої корективи до організації освітнього процесу НУБіП України, в тому числі і до процесу виробничої (переддипломної) практики студентів 4 курсу за спеціальністю «Соціальна робота» (керівник практики – Бондаренко Наталія). Одним із основних завдань цьогорічної практики була безпека всіх учасників освітнього процесу, особливо наших студентів – цвіту нації і нашого майбутнього.
На сьогоднішній день, фах соціального працівника набув колосального значення, а отже і підвищились вимого до кваліфікації фахівця соціальної сфери.
Виробнича практика як елемент навчального процесу проводиться з метою закріплення і розширення знань, отриманих студентами в університеті; набуття необхідних практичних вмінь роботи за фахом, остаточне формування вміння самостійно вести науковий пошук, спрямований на розв’язання реальних завдань і проблем.
Проходження виробничої практики дозволяє студенту оцінити рівень своєї компетентності та визначити необхідність її коригування в процесі навчання у вищому навчальному закладі. Базою практики було обрано навчально-наукову лабораторію «Центр соціально-психологічної реабілітації» – яка є структурним підрозділом кафедри соціальної роботи та реабілітації гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України.
10 червня 2022 року студенти 4 курсу спеціальності «Соціальна робота» звітували про колосальну пророблену ними роботу в ході виробничої практики. Кожному студенту були поставлені індивідуальні завдання з урахуванням теперішніх умов.
Варто зауважити, що навчання за допомогою проходження практики необхідно розглядати як багатогранну діяльність студентів і викладачів, що спрямована на:
- розробку викладачем індивідуальної програми практики, яка передбачає перелік основних питань, які підлягають самостійному вивченню студентом в умовах конкретного підприємства; термінів виконання індивідуальних завдань, а також збір фактичних матеріалів для підготовки курсових і дипломних проектів;
- сприйняття, усвідомлення, переробку і оволодіння студентом інформації, отриманої в процесі навчання і в період проходження практики; бажання спробувати отримані у ВНЗ знання на практиці;
- організацію викладачем самостійної, свідомої, раціональної, результативної діяльності студента з оволодіння навчальною інформацією, її застосування і закріплення на практиці.
Кожен наш вихованець – це фахівець з Великої Літери!! І підтвердженням того є сумлінно виконані індивідуальні завдання, які були поставлені перед ними.
Також хочемо подякувати Київському міському центру соціальних служб, що розташований за адресою вул. Довженко, 2, м. Київ за надану можливість долучити наших студентів до онлайн-зустрічі, в ході якої слухачі мали змогу ознайомитися з методами ігрової діяльності та роботою самого центру.
У підсумку додам, що практика допомагає студенту усвідомити правильність обраного ним шляху. Проходження практики дає найбільш повну картину професійної діяльності. Молода людина виконує свою майбутню роботу, застосовує знання, вчиться діяти «тут і зараз». Прийняття рішень в реальних умовах дозволяє студенту максимально розкрити свої таланти і вміння. Протягом роботи він вчиться взаємодіяти з колективом і керівництвом. Основи субординації і професійного спілкування даються в найбільш зрозумілій і адаптованій формі. Саме в цей момент можна максимально поглибити і розширити свої когнітивні та практичні здобутки.
І на останок процитую нашу студентку Ірину Куценко: «На мою думку, робота соціального працівника не кожному під силу. Але найголовніше те, що у справжнього фахівця своєї справи вона відкриває всі позитивні якості, доброту, віддачу та душевну теплоту. Бачити радісне обличчя та щиру посмішку – це, мабуть, найкраще, що може бути в нашій роботі. Бути відданим своїй справі – значить робити не одну людину, яка має тяжкі життєві обставини, щасливою, а багатьох. Тому соціальна робота є дуже важливою та потрібною».
Наталія Бондаренко,
Старший викладач кафедри соціальної роботи та реабілітації,
Керівник практики студентів 4-го курсу