Рада аспірантів

Стратегічні напрямки розвитку Ради аспірантів

ВСТУП

Аспірантура (лат. aspirans – той, хто прагне чогось, домагається) – форма підготовки науково-педагогічних і наукових кадрів для закладів вищої освіти (ЗВО) і наукових інститутах (установах). З 2016 року в Україні розпочато прийом в аспірантуру для підготовки докторів філософії .
Закон України «Про вищу освіту» визначає, що:
Третій (освітньо-науковий) рівень вищої освіти відповідає восьмому кваліфікаційному рівню Національної рамки кваліфікацій і передбачає здобуття особою теоретичних знань, умінь, навичок та інших компетентностей, достатніх для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, а також проведення власного наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Особа має право здобувати ступінь доктора філософії під час навчання в аспірантурі (ад’юнктурі).
Особи, які професійно здійснюють наукову, науково-технічну або науково-педагогічну діяльність за основним місцем роботи, мають право здобувати ступінь доктора філософії поза аспірантурою, зокрема під час перебування у творчій відпустці, за умови успішного виконання відповідної освітньо-наукової програми та публічного захисту дисертації у спеціалізованій вченій раді.
Нормативний строк підготовки доктора філософії в аспірантурі (ад’юнктурі) становить чотири роки. Обсяг освітньої складової освітньо-наукової програми підготовки доктора філософії становить 30-60 кредитів ЄКТС .
Відповідно до даних Державної служби статистики України, станом на 1 січня 2020 року в України навчалося 25 245 аспірантів (без урахування аспірантів із зарубіжних країн), у т.ч. 23 023 аспіранти у закладах вищої освіти та 2211 – у наукових установах. За рахунок державного бюджету навчалося 15 902 аспіранти (63%). На денній формі навчалося 15 447 аспірантів (61,2%). Майже третина (33,2%) аспірантів навчалося у закладах м. Києва. Також регіонам-«лідерами» за кількістю аспірантів виступили Харківська (13,8%), Львівська (7,5%), Одеська (6,9%) та Дніпропетровська (5,7%) області . Загалом, аспірантуру мали 417 закладів, у т.ч. 226 закладів вищої освіти та 191 наукова установа.
Відповідно до діючого Переліку галузей знань і спеціальностей (далі – Перелік-2015), за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, станом на початок 2020 року навчалося 24 038 осіб (95,2% від загальної кількості аспірантів), у т.ч. на денній формі 14 799 осіб, на заочній та вечірній – 9 239 осіб. Підготовку аспірантів за Переіком-2015 здійснював 391 заклад, у т.ч. 224 ЗВО та 167 наукових установ. Найбільш популярними галузями знань, за якими здійснюється підготовка аспірантів, є 08 Право, 50 Соціальні та поведінкові науки, 01 Освіта/Педагогіка, 03 Гуманітарні науки, 22 Охорона здоров’я, 07 Управління та адміністрування (див. рис. 1).


Рис.1. Розподіл за галузями знань аспірантів, що навчаються за спеціальностями Переліку-2015
 
Наведена статистика особливо актуальна для НУБіП України, оскільки у закладі здійснюється підготовка здобувачів наукового ступеня доктор філософії за 30 освітньо-науковими програмами в межах 29 спеціальностей. Це вимагає якісно нових підходів до організації роботи з аспірантами: освітньо-наукової, організаційної, інформаційної, консультаційної та ін.
У світлі вищезазначеного виникає необхідність розробки та впровадження Програми розвитку Ради аспірантів Національного університету біоресурсів і природокористування України

І. МІСІЯ РАДИ АСПІРАНТІВ

Рада аспірантів Національного університету біоресурсів і природокористування України (далі – Рада аспірантів) є дорадчим та представницьким органом при Спілці молодих вчених НУБіП України. Рада аспірантів представляє інтереси аспірантів, які навчаються в НУБіП України .
Місія Ради аспірантів – сприяти підготовці фахівців європейського і світового рівня; всебічно підтримувати інтелектуальний та особистісний розвиток молодих науковців, що органічно поєднується з місією Національного університету біоресурсів і природокористування України.

ІІ. МЕТА ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ РАДИ АСПІРАНТІВ

2.1. Основною метою розвитку Ради аспірантів є сприяння професійному росту молодих науковців НУБІП України, об’єднання їх зусиль для розробки актуальних наукових проблем і вирішення пріоритетних наукових завдань, розвиток інноваційної діяльності аспірантів і залучення їх до пропаганди новітніх досягнень науки, її популяризації, а також, представництва, захисту і реалізації прав та інтересів аспірантів.
2.2. Для досягнення зазначеної мети Рада здійснює такі види діяльності:
  • пропаганда новітніх досягнень в освітній галузі серед академічної молоді і залучення її до науково-дослідної та науково-організаційної роботи за актуальними напрямками;
  • проведення заходів і консультацій, спрямованих на надання аспірантам допомоги в дослідницькій та науковій роботі, сприяння зростанню їх знань і професійної майстерності;
  • висунення кандидатур на здобуття (присудження) премій, стипендій та грантів для аспірантів для затвердження на Вченій раді НУБіП України;
  • внесення пропозицій адміністрації НУБіП України про відрядження аспірантів у вітчизняні та закордонні наукові установи, ЗВО, на наукові симпозіуми і конференції різних рівнів з метою підвищення кваліфікації;
  • організація і проведення конференції та семінарів для аспірантів з метою обговорення сучасних досягнень в освітній галузі для поширення зв’язків з науковою молоддю України та світу;
  • організація лекції, майстер-класів, круглих столів, тренінгів для аспірантів із залученням вітчизняних та закордонних вчених;
  • інформування аспірантів про наукові заходи (конференції, семінари, симпозіуми, тренінги тощо) та конкурси (на присудження премій, стипендій, грантів тощо для молодих вчених), що проводяться в НУБіП України та за його межами;
  • співпраця з науковими установами, ЗВО та організаціями, що пов’язані з діяльністю Ради аспірантів;
  • сприяння участі аспірантів у наукових заходах, що проводяться в НУБіП України;
  • організація та проведення конкурсів, виставок робіт, екскурсій для ознайомлення молоді з новітніми досягненнями вітчизняної та зарубіжної науки і техніки;
  • участь у підведенні підсумків результатів наукової роботи аспірантів;
  • допомога молодим науковцям у підготовці до вступу в аспірантуру та складанні кандидатських іспитів;
  • організація залучення аспірантів до роботи зі школярами та студентами ЗВО;
  • організація та проведення культурних і спортивних заходів для аспірантів НУБіП України;
  • створення і підтримка інформаційних ресурсів Ради аспірнатів з метою ознайомлення з власною діяльністю, надання інформаційної та консультаційної підтримки тощо.

ІІІ. СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ РАДИ АСПІРАНТІВ

Стратегічні напрямками розвитку Ради аспірантів орієнтовані у своєму змісті на Програму розвитку Національного університету біоресурсів і природокористування України «Голосіївська ініціатива – 2025» і є наступними:
  • залучення ресурсів для реалізації аспірантами прав на освітньо-наукову діяльність;
  • виконання періодичного аналізу ефективності діяльності Ради аспірантів;
  • постійний аналіз ефективності та систематичний моніторинг проєктів, які сприяють розвитку Ради аспірантів;
  • регулярний збір згенерованих інноваційних ідей для майбутніх проєктів, які задовольнятимуть напрями діяльності Ради аспірантів;
  • розширена діяльність щодо підвищення іміджу Ради аспірантів – «PR»;
  • постійне інформування адміністрації НУБіП України щодо проблем, які вирішує Рада аспірантів;
  • подання на розгляд адміністрації НУБіП України пропозицій щодо:
  • оптимізації якості надання освітніх послуг;
  • оптимізації матеріальних ресурсів та інфраструктури, необхідних для здійснення наукових досліджень.

IV. КРИТЕРІЇ УСПІШНОСТІ ДОСЯГНЕННЯ СТРАТЕГІЧНИХ НАПРЯМКІВ РОЗВИТКУ РАДИ АСПІРАНТІВ

Критеріями успішності досягнення стратегічних напрямків розвитку Ради аспірантів є:
  • зростання авторитетності та впливовості Ради аспірантів;
  • розвиток Ради аспірантів, збільшення кількості членів Ради аспірантів;
  • запровадження сучасних підходів до організації освітньо-наукової, освітньо-просвітницької діяльності, поширення знань у сфері освіти і науки;
  • реалізація проєктів та програм міжнародної академічної мобільності;
  • кількість партнерських недержавних та громадських організацій, що співпрацюють з Радою аспірантів;
  • збільшення кількості та якості послуг, що надаються членам Ради аспірантів.

V. МОНІТОРИНГ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ РАДИ АСПІРАНТІВ

В ході контролю за реалізацією Програми розвитку Ради аспірантів здійснюється періодичний моніторинг реалізації Програми у відповідності до Критеріїв успішності досягнення стратегічних цілей. Готуються відповідні аналітичні звіти щодо результатів моніторингу, а також пропозиції щодо можливого внесення змін до плану заходів з реалізації Програми розвитку Ради аспірантів.

VI. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

В ході реалізації положень Програми розвитку Ради аспірантів напрацьовуються пропозиції з нормативно-правового, інформаційного забезпечення щодо її впровадження, передбачається розробка та здійснення комплексу заходів, які втілюватимуться у практичні дії Радою аспірантів.
Реалізація Програми розвитку Ради аспірантів посилить мотивацію членства в Раді аспірантів, сприятиме зростанню авторитету та впливовості Ради аспірантів, як організації спроможної якісно захищати права та інтереси її членів.

Зворотній зв’язок

Голова Ради аспірантів Національного університету біоресурсів і природокористування України – Сергій Вікторович Михнюк (+380988944963);
Е-mail: [email protected]
 
Повний текст проєкту програми розвитку Ради аспірантів НУБіП України

 

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook