Навчальна (ознайомча з фаху) практика як складова професійної підготовки майбутніх соціальних працівників

July 2, 2018

«НАВЧАЙМО ОДИН ОДНОГО І БУДЕМО БАГАТІ!»

Ці слова Сократа стали у практичній діяльності цього навчального року 
 
 
для студентів спеціальності «Соціальна робота» тим гаслом, що закликає і 
 
 
 
веде дорогами пізнання майбутньої  професії поетапно, починаючи з найменшої вікової категорії, долаючи навчальні теоретичні і практичні бар’єри, аж до навчання з дорослими клієнтами, що чекають на першокурсників кожного наступного року навчання на гуманітарно-педагогічному факультеті. 
 
Навчальній (ознайомчій з фаху) практиці відводиться місце ключового компонента у змісті підготовки майбутнього фахівця соціальної сфери, оскільки саме їй завдячують майбутні соціальні педагоги/соціальні працівники тими загальними і конкретними знаннями, інтелектуальними вміннями та навичками, якими мусять володіти висококваліфіковані фахівці цього профілю. Практика студентів передбачає неперервність та послідовність її проведення на основі певного обсягу теоретичних знань, практичних вмінь та навичок. Вона має здійснюватися в умовах, максимально наближених до майбутньої професійної діяльності: в соціальних службах для молоді, освітніх і соціальних установах,  
позашкільних установах різного профілю, службах у справах неповнолітніх, реабілітаційних центрах, управліннях соціального захисту населення тощо.   
 
Дуже важливо, щоб здобуваючи професійну підготовку впродовж навчання, майбутні соціальні педагоги/соціальні працівники мали можливість практикуватися на базах якомога більшої кількості таких освітніх і соціальних установ, де їхня майбутня праця на посаді соціального педагога/соціального працівника вкрай необхідна. 
 
В Україні зростають вимоги до удосконалення практичної підготовки фахівців у закладах вищої освіти. Одним із напрямків у вирішенні цієї проблеми є впровадження у навчальний процес системи поетапної практичної підготовки студентів з наступним нарощуванням рівня професійних знань та практичних навичок. Першочергового вирішення потребує уточнення методологічних позицій при моделюванні професійної діяльності фахівця із соціальної роботи у громадсько-суспільній, виробничій, невиробничій, природоохоронній, побутовій та інших соціальних сферах 
 
життєдіяльності людини. Незаперечним є той факт, що соціальний педагог/соціальний працівник повинен бути неперевершеним педагогом і психологом, вміти працювати з різними групами осіб, які потребують соціальної допомоги, підтримки, соціального захисту. І перш за все з дітьми різного віку.
 
Саме тому навчальна (ознайомча з фаху) практика студентів-першокурсників гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України проходила з 11 до 22 червня в Новосілківському закладі дошкільної освіти «Яблучко» Києво-Святошинського району. 
 
Метою зазначеної практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами та засобами праці в галузі їх майбутньої професійної діяльності, формування у них професійних умінь і навичок необхідних для виконання конкретних професійних завдань у реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати у практичній діяльності.
 
 
Досягнення мети практики передбачало виконання таких професійних функцій: комунікативної, організаторської, діагностичної, прогностичної, посередницької, охоронно-захисної, попереджувально-профілактичної, соціально-терапевтичної, корекційно-реабілітаційної та ін.
 
Виконання вищезазначених функцій пов’язано з вирішенням майбутнім фахівцем наступних завдань: дослідження проблеми організації соціально-педагогічної роботи у зазначеному закладі, підготовки та проведення соціально-педагогічних заходів, вивчення соціальних проблем, підготовки та проведення ігор, тренінгів на соціально-педагогічну тематику, свят, занять з дітьми за інтересами тощо.
 
Особливої уваги і підтримки потребують діти  дошкільного віку. Тому група студентів першого курсу проходила навчальну практику у ЗДО «Яблучко», який  розташований в селі Новосілки Києво-Святошинського району. Цей заклад заснований ще у 1965 році. Тут панує доброзичлива атмосфера, створена завдяки старанням його завідувача Джемесюк Алли Миколаївни. Вона – досвідчений педагог, користується повагою і дітей, і батьків, а віднині – і студентів гуманітарно-педагогічного факультету. 
 
Здивуванню студентів не було меж, адже садок займає досить велику територію з мальовничими куточками, клумбами, неймовірною ялиновою алеєю. Тут є чудові ігрові майданчики із різноманітними спорудами, де дітимають змогу проводити різні види діяльності: граючись, навчатися;  
відпочивати, спілкуватися, пізнавати навколишній світ, оздоровлюватися, вчитися любити свою малу Батьківщину. Студентам були раді і зустріли дуже гостинно. Методист-вихователь Красуля Ольга Миколаївна ознайомила їх з історією  навчального закладу, його структурою, режимом дня, кадровим потенціалом, програмою та завданнями практики. Тут навіть назви груп підібрані в гармонії з природою: «Квіточка», «Ромашка», «Сонечко», «Соняшник», «Ведмежата», «Зайчата»… Кожна група в дошкільному закладі – це комфорт і затишок, неповторний куточок іграшок і природи, чарівний світ книги і навчальна база, де кожен малюк може вибрати собі заняття до вподоби, а студент – здобути практичні знання.
 
Сьогодні ЗДО «Яблучко» відвідує 182 дитини. З дітьми працює 12 вихователів, які проводять кваліфіковану виховну і соціальну роботу, сприяють всебічному гармонійному розвитку дитини, передають свій безцінний досвід студентам. Педколектив ЗДО впроваджує у практику своєї роботи особистісно-орієнтовану технологію шляхом диференціації навчально-виховного процесу з урахуванням нахилів, здібностей, інтересів та потреб 
кожного вихованця. У ЗДО діти мають змогу відвідувати різні розвивальні гуртки. Тут функціонує хореографічна студія народного танцю (Михайлевський Б. Л.), гурток з вивченню англійської мови «Весела англійська» (Ліфер І. В.), група дитячого шейпінгу (Бренгауз А. С.), творча лабораторія «Творимо дива» (Парандій О. М.). 
ЗДО «Яблучко» пишається своєю Світлицею – українською хатою-музеєм, де зберігаються старожитності: меблі, посуд, вишиванки… Тут вчать як треба любити свою культуру і мистецтво, свою історію, збирати, примножувати, зберігати етнографічну спадщину. Тут плекають любов дітей до української вишивки, рушника, вишитої подушки, українського костюма і сорочки, писанки… Невипадково щороку у травні проводиться «День у Пирогово», куди діти старшої групи разом з батьками та вихователями виїжджають на цілий день, щоб насолодитися прикладами українського побуту і культури.
 
Педагогічні працівники пліч-о-пліч із студентами формували у дітей культурно-гігієнічні навички, основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки, сприяли розумовому, психічному і фізичному розвитку дітей. Особливого значення надавали створенню предметно-ігрового середовища, яке дає змогу кожній дитині знайти собі справу до душі, з урахуванням своїх інтересів.
 
Тож створення психологічного комфорту для дітей, оптимальних умов для повноцінного розвитку їх особистостей, творчого мислення, фантазії, уяви, пізнавальних здібностей стало постійною турботою колективу та студентів. Кожний студент-першокурсник міг бачити, як вихователь проявляє свою майстерність, неповторний індивідуальний стиль роботи. 
 
Колектив дитячого садка працює над створенням такого навчального середовища, завдяки якому дитина вільно розвивалася б відповідно до своїх здібностей, вибору, бажань. Студенти-практиканти мали можливість разом з вихователями, соціальним педагогом, психологом, вихователем-методистом апробувати спадщину видатних педагогів минулого та інноваційні педагогічні технології сьогодення.
 
Дитячий садок для  дітей – це рідний дім. Тут їх люблять, плекають, навчають і виховують так, щоб діти любили свій садок, своє місто, свою Україну.
Усі студенти працювали у різних групах: проводили корекційно-розвивальні, дидактичні та спортивні ігри, підготували та поставили (музичний керівник Кузьменчук В. О.) для дітей повчальну виставу морально-етичного змісту «Країна Невмиванія», яка містила у собі пізнавальні та повчальні оздоровчі аспекти.  
 
Навчальна (ознайомча з фаху) практика торкалася також проблем удосконалення управління освітою сільського району в сучасних умовах. Актуальність цієї проблеми полягає в тому, що сільська освіта в умовах соціально-економічних перетворень життя села переживає значні труднощі. У селі не вистачає кваліфікованих робітників, а ефективність педагогічного процесу залежить саме від рівня обізнаності педагогів. Проте варто сказати, що ЗДО «Яблучко» ця проблема оминула, тут достатньо кваліфікованих фахівців, які організовують педагогічно-виховну і соціальну роботу, спрямовану на всебічний гармонійний розвиток дітей, вміють ділитися педагогічним досвідом та збагачувати студентів практичними соціально-педагогічними вміннями та навичками.
Тут дійсно створені найсприятливіші умови, максимально наближені до домашніх, для організації життя і розвитку дітей. Тут кожна дитина оточена турботою, увагою, ласкою і любов’ю, підібраний кваліфікований персонал, який власними зусиллями створив невимушену атмосферу родини у ЗДО.  Професіоналізм вихователів, соціального педагога, психолога, головним чином, полягає у здатності запобігати психологічному дискомфорту. Тож виховні зусилля педагогів здебільшого спрямовані на організацію цікавого дозвілля. 
 
Що ж до підсумків практики, то студенти раділи здобутому досвіду, своїм талантам, відкритим в них дітьми, дивувалися дружній атмосфері і згуртованості маленьких вихованців, захоплювалися досвідом і доброзичливістю вихователів та керівників – завідувача Джемесюк Алли Миколаївни, методиста – випускниці нашого факультету Красулі Ольги Миколаївни, соціального педагога і психолога Козоріз Оксани Сергіївни . І казали – до зустрічі… 
 
Більшість із них хотіли б наступні практики проходити саме у цьому ЗДО. Ось деякі висловлювання наших студентів з їх анкет:
 
  • мені сподобалося відношення вихователів до дітей і навпаки;
  • мені здається, що змінювати тут нічого не варто;
  • змінила б книги у групі;
  • колектив закладу повністю віддає себе роботі;
  • відчувається взаємна повага; вихователі дуже освічені;
  • все чудово! 
  • було б краще нічого не міняти;
  • я б, напевно, тут нічого не міняла б;
  • вражена майстерністю керівництва і чуйністю вихователів…;
  • сподобалася методика роботи на свіжому повітрі, продумана ігрова та розважальна діяльність;
  • тут панує гарна атмосфера та повага до людини;
  • побажаю бути такими ж дбайливими і відданими своїй справі;
  • сподобалося, що до всіх дітей ставляться з однаковою увагою, не ділять їх…;
  • діти навчені, готові до будь-якої творчої праці;
  • вихователі дійсно майстри своєї справи;
  • тут не бояться експериментувати;
  • це чудове місце для проходження практики;
  • практика проходила з чудовим настроєм;
  • цей садочок є зразковим, тут працюють кмітливі, творчі і комунікабельні вихователі; діти дуже виховані; тут роблять чудові речі; я запам’ятаю цю практику на все життя;
  • наша казка «Країна Невмиванія» всім прийшлася до серця, особливо – дітям;
  • був вражений і захоплений нянею моєї групи «Сонечко» Марією Василівною; 
  • вражена від привітності та дружелюбності педагогічного колективу;
  • тут неймовірно красиво!
  • ЗДО «Яблучко» – найкращий садочок, який я тільки бачила! 
 
 
Керівник практики від НУБіП України висловлює щиру подяку творчому колективові Новосілківського закладу дошкільної освіти «Яблучко» за надання можливості успішного проходження навчальної (ознайомчої з фаху) практики майбутнім соціальним працівникам – невдовзі випускникам НУБіП України.
 
Хочеться додати відгук про практику наших студентів завідувача закладу дошкільної освіти «Яблучко» Джемесюк Алли Миколаївни.
 
«Ось уже десять років поспіль заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Яблучко», що розташований в мальовничому с. Новосілки Києво-Святошинського району приймає в себе студентів-практикантів 1 курсу Національного університету біоресурсів і природокористування України гуманітарно-педагогічного факультету за спеціальністю «Соціальна педагогіка» і «Соціальна робота».
 
Студенти розпочали своє практичне  пізнання професії під мудрим керівництвом свого викладача – кандидата педагогічних наук, доцента Ковальчук Т. І. Прийшовши на практику, вони знали, куди йдуть, що їм потрібно робити, які цілі ставить їхня практика. Не в одного з них під рукою був навчальний посібник свого керівника. Наш заклад пишається тим, що у методичному кабінеті має два навчальні посібники останніх двох років видання Ковальчук Т. І., Наконечної О. В. про практичну підготовку студентів в освітніх і соціальних установах.
 
Підковані теоретично, студенти-першокурсники боязко вступили у світ Дитинства. Адже перед ними постали такі цікаві дитячі очі, незрозумілі дитячі душі та веселі характери, завоювати прихильність яких дуже важко, бо дитину не обманеш, вона чітко розуміє і бачить, хто перед нею стоїть.
 
Період практики протікав цікаво і невпинно. Це були спільні ігри з дітьми, задушевні бесіди, екскурсії, свята, в ході яких кожен майбутній фахівець соціальної сфери зумів проявити себе з найкращої сторони. Читаючи анкети студентів, відмітила, що кожен з них невипадково прийшов у майбутню професію. На запитання «Чому Ви обрали саме цю професію?» майже всі відповіли, що люблять працювати з дітьми та з дорослими людьми.
І дитячий садочок став тим першим плацдармом в боротьбі за свою професію. Жоден зі студентів не злякався Дитини, а сам намагався знайти ключик, що відмикає дитячу душу.
 
Найбільш приємним для всіх моментом стало театралізоване дійство «Країна Невмиванія» під керівництвом музичного керівника Кузьменчук В. О. Всі практиканти перетворилися на артистів. Одягнувши костюми казкових героїв, вони розвеселяли всіх дітей. Діти відповідали щирими усмішками та аплодисментами. Всі були щасливі!!!
 
Навчальна (ознайомча з фаху) практика сприяла формуванню у студентів певних практичних вмінь процесу соціалізації, основ їхньої комунікативної культури, допомогла переконатися, що професія вибрана ними безпомилково.
 
Аналізуючи результати практики, слід відмітити її двохсторонню результативність. Педагоги закладу, спілкуючись зі студентами, також вчилися бути відкритішими, чуйнішими, щирішими, мудрішими!  І результати анкетування слухали з гордістю, бо студенти писали, що їм сподобався дружній педагогічний колектив ЗДО «Яблучко».
«Навчаймо один одного і будемо багаті!», – говорив Сократ.
    Дякую Національному університету біоресурсів і природокористування України,
гуманітарно-педагогічному факультету, деканові Шинкаруку В.Д.,
завідувачу кафедри соціальної роботи та інформаційних технологій в освіті Вікторовій Л.В.
та керівнику практики Ковальчук Т.І. за мудре збагачення!
Завідувач ЗДО А.М. Джемесюк»
 
Тамара Ковальчук, 
доцент кафедри соціальної роботи 
та інформаційних технологій в освіті, 
керівник навчальної (ознайомчої з фаху) 
практики студентів-першокурсників 
спеціальності 231 «Соціальна робота»
 

 

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook