Кафедра транспортних технологій та засобів у АПК

Історія створення кафедри

Виникнення потреби у створенні кафедри транспортних технологій та засобів у АПК на механіко-технологічному факультеті НУБіП України почалося з ідеї відкриття транспортних спеціальностей. На початку 2000 років вітчизняна науково-педагогічна громадськість дійшла висновку, що в Україні близько 40% автомобілів залучені у перевезенні сільськогосподарських вантажів і це спричинює відкриття спеціальностей по управлінню транспортом в аграрних ЗВО.
Одним з перших вишів де були відкриті транспортні спеціальності став Подільський державний університет (м. Кам’янець-Подільський). Тут вони були відкриті за ініціативи декана інженерно-технічного факультету професора Івана Бендери. Саме Іван Миколайович порадив своєму другу і колезі Ярославу Михайловичу, який в ті роки (2001 – 2021) був деканом механіко-технологічного факультету НУБіП, відкрити спеціальності напряму підготовки «Транспортні технології» у себе на факультеті.
За сприяння і всебічної підтримки директора Технічного ННІ НУБіП Д. Войтюка, Я. Михайлович підготував усю необхідну документацію й вони разом поїхали до міністерства Освіти і науки. Але справа виявилась досить складною. Однією з вимог міністерства було - узгодження навчальних планів нових транспортних спеціальностей на засіданні навчально-методичної комісії з напряму «Транспорт і транспортна інфраструктура». Комісія складалась в основному з науково-педагогічних працівників транспортних вишів, зокрема київського Національного транспортного університету (НТУ).
Вбачаючи у майбутніх транспортних спеціальностях НУБіП своїх потенційних конкурентів, фахівці-транспортники з НТУ категорично відмовились погоджувати означені навчальні плани. Зокрема, перший проректор НТУ професор М. Дмітрієв постійно зауважував: «Підготовка в аграрному університеті фахівців-транспортників, це все одно, що розпочати готувати агрономів у транспортному університеті з відкриттям кафедри плугів та культиваторів». Не дивлячись на такий сильний супротив, нашим професорам Д. Войтюку та Я. Михайловичу таки вдалося здійснити погодження згаданих навчальних планів і в решті решт на механіко-технологічному факультеті НУБіП були офіційно відкриті дві спеціальності напряму підготовки «Транспортні технології»:
1. Основи регулювання дорожнього руху (ОРДР).
2. Основи перевезень і управління на транспорті (ОПУТ).
Для забезпечення професійної підготовки фахівців ОС «Бакалавр» з означених спеціальностей і була відкрита кафедра транспортних технологій та засобів у АПК згідно наказу ректора НУБіП № 442 від 30.07.2007 року.
Отже, по праву засновниками цієї кафедри є пофесор Михайлович Ярослав Миколайович (рис. 1а) завдяки своїй тривалій титанічній праці, пофесор Войтюк Дмитро Григорович (рис. 1б) завдяки організації підтримки на всіх рівнях і перший завідувач кафедри доктор технічних наук, професор Фришев Сергій Георгієвич (рис. 1в).

Рис.1. Засновники кафедри транспортних технологій та засобів у АПК

Основу колективу кафедри склали науково-педагогічні працівники з кафедри експлуатації МТП (нині ЕТІМ) та кафедри виробничого навчання у складі якої була автошкола і курси трактористів-машиністів (нині реорганізована по інших підрозділах НУБіП і як окрема структурна одиниця не існує).
З перших днів роботи на чолі нової кафедри С. Фришев створив здорову робочу атмосферу в колективі та чуйне і одночасно вимогливе відношення до навчальної роботи студентів. У досить стислий термін було створено методичне забезпечення навчального процесу. Почали проводитись на факультетському рівні студентські й викладацькі науково-практичні конференції з транспортних технологій.
Будучи доброзичливою, інтелігентною і толерантною людиною Сергій Георгійович власним прикладом поширював розвиток цих важливих рис у колективі кафедри де надійно запанувала атмосфера взаємоповаги, взаємопідтримки і взаємодопомоги.
Результатом цієї плідної роботи став значний потік вступників на транспортні спеціальності. Кожного року набиралося дві групи першокурсників після школи і одна після коледжу. Лабораторні і практичні роботи для студентів розроблялись і планувались таким чином, щоб вони обов’язково були пов’язані з виробничими умовами транспортної галузі (рис. 2).

Рис. 2. Визначення основних техніко-експлуатаційних показників автомобіля


Після С. Фришева кафедру очолювали к.т.н., доцент С. Козупиця (2012 – 2017) та кандидат наук з державного управління П. Овчар (2017 – 2019). З 2020 року на чолі кафедри став доктор технічних наук В. Братішко. В’ячеслав В’ячеславович відзначився підвищенням рівня комп’ютерних технологій і створив передумови нового етапу розвитку кафедри на цій основі. З 2021 року по нинішній час кафедру очолює доцент Л. Савченко. Лілія Анатоліївна підтримує і розвиває здорову робочу атмосферу у колективі створену С. Фришевим і продовжує роботу з підвищення рівня комп’ютерних технологій, що започаткував В. Братішко. У 2018 році за ініціативи доктора економічних наук, професора О. Загурського, кафедра започаткувала проведення Міжнародної науково-практичної конференції «Автомобільний транспорт та інфраструктура».
Розвивається належним чином і студентська наука. На кафедрі організовано два студентські наукові гуртки: «Транспортні технології» (керівник доцент О. Дьомін) і «Моделювання транспортних процесів і систем» (керівник професор В. Мацюк). Основні результати наукових досліджень доповідаються на щорічній загально університетській конференції «Фестиваль студентської науки». Кращі доповіді рекомендуються до виступів на міжнародній конференції «Автомобільний транспорт та інфраструктура», а також до участі у всеукраїнських та міжнародних конкурсах наукових студентських робіт. Зокрема призерами таких заходів вже встигли побувати студенти гуртка «Транспортні технології»:
• Татаренко Дмитро – ІІ місце у фіналі «Фестивалю студентської науки НУБіП» у 2016 році (рис.4);
• Корчак Юрій – ІІ місце у Міжнародному конкурсі студентських наукових робіт з напряму Транспортні технології (м. Кременчук) у 2020 році (рис.3).



Рис. 3. Витяг з таблиці результатів Міжнародного конкурсу студентських наукових робіт з напряму Транспортні технології за 2020 рік



Рис. 4. Керівник гуртка доцент О. Дьомін і призер «Фестивалю студентської науки НУБіП» студент ІІІ курсу Татаренко Дмитро

У 2021 році кафедра пройшла складну процедуру акредитації спеціальності для ОС «Магістр» експертами НАЗЯВО. Цю складну і тривалу компанію очолив і з честю довів до забезпечення позитивного результату професор кафедри, доктор економічних наук Загурський Олег Миколайович.
У 2022 році силами власного колективу на кафедрі обладнано дві науково-дослідних лабораторії, оснащених комп’ютерами із сучасним програмним забезпеченням для імітаційного моделювання транспортних потоків (PTV VISSIM), розроблення та оптимізації вантажних і пасажирських (PTV Vision VISUM) перевезень. Використовується також програмне забезпечення PTV Vision Traffic Suite (Visum, Vissim, Vistro) academic licence, AnyLogic academic licence, JSolutions (Автотранспорт, Склад, СRM системи). Безпосередньо очолював ремонт і обладнання лабораторій доцент С. Бондарєв.
Також на кафедрі ведеться потужна наукова робота для якої є всі передумови, адже нинішній склад кафедри, це 3 доктори і 5 кандидатів наук з яких 2 професори і 6 доцентів (рис. 5).

Рис. 5. Колектив кафедри транспортних технологій та засобів у АПК зразка 2022 року

Зокрема, наукова робота проводиться з наступних напрямів:
• моделювання транспортних потоків за допомогою імітаційного моделювання із використанням PTV VISSIM;
• теорія ризиків, інституціональний аналіз, оптимізація транспортних процесів, інформаційні та цифрові технології в транспортних системах, ланцюги постачань АПК;
• теорія транспортних процесів та систем;
• оптимізація логістичних процесів засобами імітаційного моделювання;
• технології транспортного виробництва на залізниці;
• модальні (мульти, інтер, сінхрно ті ін.) перевезення. Взаємодія видів транспорту;
• підвищення ефективності оперативного управління пасажирськими та міжнародними перевезеннями вантажів на автомобільному транспорті;
• ефективність транспортного забезпечення технологічних процесів в сільському господарстві;
• теоретичні основи професійної підготовки бакалаврів за спеціальністю «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)».
Крім цього викладачі кафедри беруть активну участь у спортивних заходах різних рівнів:
• першість НУБіП з волейболу серед викладачів (доценти С. Бондарєв і О. Дьомін);
• першість НУБіП з перетягування канату (доцент С. Бондарєв і асистент М. Ігнатьєв) (рис. 5);
• першість НУБіП з тенісу настільного (доцент О. Дьомін,) (рис. 6);
• фінал Всеукраїнської спартакіади «Здоров’я» 2015 року у м. Львів (доцент О. Дьомін, доцент С. Козупиця) (рис. 7).



Рис. 5. Першість НУБіП з перетягування канату за 2018 рік
(С. Бондарєв 2-й з ліва, М. Ігнатьєв 2-й з права)


Рис. 6. Першість НУБіП з тенісу настільного за 2019 рік
(доцент О. Дьомін з ліва 1-й стіл)



Рис. 7. Команда НУБіП – переможці Всеукраїнської спартакіади «Здоров’я» - 2015 (О. Дьомін ліворуч)

Всі навчальні, наукові та політичні події, що відбуваються на кафедрі адекватно подіям в Україні, відображаються на кафедральному сайті доцентом В. Опалко. Зокрема, після початку активної російської воєнної агресії, Вікторія Григорівна організувала обмін досвідом, щодо різних педагогічних підходів для відновлення працездатності студентів та зниження їх негативного нервового напруження під час навчання. Цей цінний узагальнений колективний досвід В. Опалко докладно описала у своїй статті «Зараз наш фронт – це навчання!», розміщеній на сайті кафедри.
Колектив кафедри бере активну участь у співпраці з іншими профільними навчальними закладами та освітніми установами. Зокрема 6 жовтня 2022 року у ВСП «Фаховий коледж інформаційних технологій та землевпорядкування Національного авіаційного університету» (ФКІТЗ НАУ) доценти О. Дьомін і І. Колосок брали участь у Всеукраїнському круглому столі «Оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти: теорія, методика, практика» (рис. 8). Цей захід було організовано спільно з лабораторією науково-методичного супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах Інституту професійно-технічної освіти (ІПТО) Національної академії педагогічних наук (НАПН) України.

Рис. 8. Обговорення результатів круглого столу між колегами з НУБіП, ФКІТЗ та ІПТО (О. Дьомін – ліворуч, І. Колосок – праворуч)

Одним з перспективних напрямів розвитку кафедри є плідна робота з партнерами – провідними представниками вітчизняної транспортної галузі. Цю роботу досить ефективно організовує завідувачка кафедри Л. Савченко. В результаті багаторічної тісної співпраці, партнерами кафедри та базами виробничої практики є:
• Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (Міністерство інфраструктури України),
• компанія jSolutions,
• науково-виробнича компанія "Українська вагова компанія",
• компанія ZAMMLER GROUP (ЗАММЛЕР) ,
• компанія Hegelmann Group.

Історію створення кафедри транспортних технологій та засобів у АПК підготував доктор педагогічних наук Олександр Дьомін

 

 

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook