Нові кроки у розширенні міжнародного співробітництва екологів НУБіП – проєкт GO TES був обраний в рамках конкурсу ERASMUS-EDU-2025-EMJM-DESIGN
Липнева пора для екологів НУБІП ознаменувалася «жнивами» на полі міжнародної освітньої співпраці: надійшли позитивні результати за проєктом GO TES в рамках конкурсу ERASMUS-EDU-2025-EMJM-DESIGN.
Багато найгостріших сучасних викликів у Європі і в цілому у світі мають комплексний характер, охоплюючи технонаукові, екологічні та соціальні аспекти. Саме тому виникла ідея створити Європейську спільну магістерську програму TES — Technoscience, Environment and Society (Технонаука, Навколишнє середовище та Суспільство), яка передбачає трансдисциплінарний підхід й інтеграцію цих вимірів замість їх розділення в умовах динамічних глобальних змін.
Ініціатива GO TES реалізується консорціумом із шести університетів з різних куточків Європи: Бранденбурзьким технічним університетом Котбус-Зенфтенберг (“BTU”, Німеччина) – координатор проєкту, Політехнічним університетом О-де-Франс (“UPHF”, Франція), Карлстадським університетом (“KAU”, Швеція), Університетом Пелопоннесу (“UoP”, Греція), Політехнічним інститомт Візеу, (“IPV”, Португалія) та Національним університетом біоресурсів і природокористування України (НУБіП, Україна).
Кожен партнер вносить унікальний внесок у розвиток знань в ключових галузях технонауки, довкілля та суспільства, доповнюючи програму гендерною чутливістю та елементами мистецької креативності. Зокрема, роль НУБіП, як партнера, полягає у моніторингу навколишнього середовища та проведенні лабораторних і практичних робіт для формування пропозиції природоорієнтованих рішень для сільського господарства й біорізноманіття в умовах швидкої зміни екосистем під впливом як природних, так і антропічних факторів.
Такий міждисциплінарний та інклюзивний підхід покликаний забезпечити студентам цілісну освіту, що готує їх діяти з відповідальністю, рефлексією, та далекоглядністю у відповідь на актуальні соціотехнічні та екологічні виклики.
Мета GO TES – розробити методологічне ядро, яке реалізує заявлену взаємодію між теорією та практикою шляхом розвитку експериментальних методів, включаючи феноменологічні (філософські), експериментальні, творчі та художні стратегії. Вони відіграють центральну роль у розвитку специфічних для TES навичок та компетенцій здобувачів.
Використовуючи локальні екосистеми університетів, студенти опановуватимуть екологічні гуманітарні науки, наукову дипломатію та екологічну безпеку, інтерсекційність і практичну епістемологію, що сприятиме розробці нових підходів до подолання сучасної соціально-технічної та екологічної кризи.
Проект GO TES передбачає створення каталогу інноваційних дидактичних інструментів для експериментального навчання, розробку пілотної осінньої школи, яка об’єднає усіх партнерів в одному кампусі, а також формування баз даних місцевих екосистем, пов’язаних із дослідницькими умовами та культурними індустріями. Крім того, буде консолідована ефективна команда з чіткою комунікаційною структурою для виконання адміністративних завдань.
Отже, дана міжнародна спільна магістерська програма з технонауки, довкілля та суспільства (Master TES) є інноваційним академічним починанням консорціуму європейських університетів й першим кроком впровадження трансдисциплінарних підходів в освіту для забезпечення вирішення актуальних проблем сьогодення.
Марина ЛАДИКА,
доцент кафедри екології агросфери та
екологічного контролю
Олена НАУМОВСЬКА,
завідувач кафедри екології
агросфери та екологічного контролю