Розмова про правову охорону комп’ютерних програм завершила першу сесію онлайн-вебінарів просвітницького проєкту кафедри ТІДП «Школа знавців права»

11 December 2021, 17:57

 

11 грудня 2021 р. відбулась остання у цій сесії онлайн-зустріч «Школи знавців права». Цього разу мова йшла про правову охорону комп’ютерних програм засобами права інтелектуальної власності. Спікеркою виступила Олена Чомахашвілі, доцентка кафедри та фахівчиня у сфері права інтелектуальної власності.

 

 

В останнє десятиліття доходи від комп’ютерних ігор зростають надто стрімко (у масштабах її прирівнюють навіть до кіноіндустрії). Чи знали ви про те, що Україна ввійшла до світового рейтингу доходів від комп’ютерних ігор та у 2016 році знаходилася на 43 місці з доходом у 189 млн доларів за призові місця на міжнародних турнірах з комп’ютерних ігор.

 

 

Індустрія українських комп’ютерних ігор має давню і багату історію, співтовариство гейм девелоперів включає в себе як фрілансерів-одинаків, так і великі компанії, відомі у всьому світі. Експерти оцінюють український ринок розробки ігор в десятки, а то й сотні мільйонів доларів. Але більшість геймерів оцінює працю розробників лише за одним критерієм – іграбельності, або, іншими словами, наскільки гра може захопити і не відпускати до самого кінця.

 

Розглянули класифікацію комп’ютерних ігор. Пригодницькі – де дія відбувається в рамках визначеної історії та передбачає детальне дослідження ігрового світу. Пригодницькі ігри менш покладаються на візуальні образи і більшою мірою на переживання сюжету. Нерідко передбачають вирішення головоломок. Екшн – ігри, де гравцеві слід в більшості покладатися на швидкість реакції. Дія гри, як правило, зосереджена на різного роду боях. Гравець повинен встигнути виконати потрібні дії за певний час. Небойові завдання можуть полягати в уникненні пасток, проходженні місць за встановлений час і т. д. Гоночні – цей жанр охоплює всі ігри, в яких участь у перегонах різного роду є основою ігрового процесу. Зазвичай гоночні ігри використовують автомобілі та інші транспортні засоби. Рольові – рольові відеоігри походять від настільних рольових ігор, звідки взяли ігрову механіку. Гравець «грає роль», певного персонажа, який з часом і в міру виконання поставлених завдань розвивається. Стратегічні – в широкому сенсі стратегічним відеоіграми є ті, де запорукою перемоги є розв'язання проблем шляхом попереднього обдумування та планування. У більш вузькому, стратегічні ігри відтворюють збройні конфлікти, де гравець керує арміями чи країнами, що вимагає стратегічного мислення. Симулятори – різною мірою реалістично відтворюють якийсь з аспектів реального життя. Наприклад, існують симулятори побачень чи управління літаком. Навчальні – служать для навчання гравця в якійсь області. Зазвичай призначені для дітей, проте існують і навчальні ігри для дорослих. Спортивні – ігри, які відтворюють реальні (футбол, хокей) чи вигадані (квідич) види спорту.

Також відеоігри розрізняються за тематикою: фентезійні, детективні, жахи. За перспективою: від першої особи, від третьої особи, ізометричні, з видом збоку/згори. Появі відеоігор передували розвиток програмованих комп'ютерів та технологій формування зображення на екранах електронних пристроїв. 

Перенасичення ринку однотипними консолями, що настало згодом, призвело до першого обвалу ринку відеоігор у 1977 році, який завершився у 1978 з виходом гри Space Invaders від Taito, яка отримала велику популярність і призвела до початку так званої «золотої епохи аркадних відеоігор (англ. golden age of arcade video games)» та надихнула багатьох компаній вийти чи повернутися на ринок. Саме успіх цієї гри зумовив появу аркадних ігрових автоматів у таких місцях як ресторани, кінотеатри, магазини, що можна побачити у багатьох американських фільмах того часу

У 2000-ні роки відеоігри ставали все реалістичнішими в плані графіки, розвинулися он-лайн ігри та мережеві режими, що дозволили багатьом гравцям взаємодіяти в реальному часі. Наприкінці десятиліття відбулася інтеграція з ігровими сервісами та соціальними мережами. 

Розглянули Топ-20 найбажаніших прогнозів Samsung Electronicsудинки з автоматичним прибиранням за допомогою роботів; імпланти для спостереження за станом здоров’я і перекладу з будь-якої мови; повітряні таксі і автобуси-безпілотники; 3-D-друк органів; подорожі на ракетах через ближній космос; роботизовані технології в хірургії та лікарській практиці; віртуальні помічники для підтримки здоров’я; чутливі до торкання ігрові костюми для повного занурення у віртуальну реальність; вертикальні ферми на фасадах будівель; готелі в космосі; підводні магістралі; інтерактивний кінематограф, фізична присутність в VR-контенті; доступний фастфуд з комах; землехмарочоси (перевернуті хмарочоси, що заглиблюються під землю); повітряні спортивні матчі на ховербордах в стилі квідичу; вічне життя зі спогадами в хмарному сховище; віртуальні мультисенсорні туристичні поїздки; їжа за індивідуальним планом, розробленим за допомогою імплантованих сенсорів; пряме підключення мозку до інтернету; спрямована через мозок передача телетрансляцій і фільмів за допомогою оптоелектронних пристроїв.

 

Говорили і про судові справи. Компанія Marvel, підрозділ Disney, подала позови до спадкоємців авторів коміксів, щоб не втратити права на персонажів франшизи «Месники» - Залізну людину, Людину-павука, доктора Стренджа, Людину-мураху, Ястреба, Чорну Вдову, Сокола та Тора. Позови подано до судів у Нью-Йорку та Каліфорнії щодо Ларрі Лібера, брата Стена Лі та колишнього співробітника Marvel (https://cutt.ly/wYwIOxa), а також спадкоємців таких художників, як Стів Дітко (https://cutt.ly/WYwOaSL), Джин Колан, Дон Хек, Дон Ріко та Кіт Деттуайлер (https://cutt.ly/NYwPfTq). Згідно з позицією Marvel, викладеної в позові, персонажі із всесвіту "Месників" були створені в ході роботи за договором найму, так що творці та їхні спадкоємці не можуть пред'являти на них авторські права. У разі поразки в суді Marvel доведеться ділитися багатомільйонним прибутком зі спадкоємцями творців коміксів.

 

Засобами права інтелектуальної власності можна захистити такі суттєві елементи та частини комп’ютерної гри: назву гри як торгову марку; назву (якщо це компанія) або ім’я розробника гри як торгову марку; персонажа гри як торгову марку, а також можна зареєструвати авторське право на нього як на мистецький твір; сценарій гри можна зареєструвати як літературний твір; нові функціональні елементи в інтерфейсі гри можна запатентувати; щоб розробникам отримати повний захист майнових прав гри, потрібно окремо пройти процедури захисту і комп’ютерного коду, музики, зображень, дизайну та інших елементів.

 

Тепер учасників чекають проходження фінального тестування та отримання електронних сертифікатів. Побажаємо юним учасникам успіху!

 

Кафедра теорії та історії держави і права

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook