Карантин - не привід обмежувати корисне та дружнє спілкування справжніх ЛІДЕРІВ (ВІДЕО)

24 березня 2020 року

     Для студентів 4-го курсу  бакалаврату факультету аграрного менеджменту карантин став дуже серйозним випробуванням на самоорганізацію та витримку, адже у цей час їм потрібно:

• вивчати дисципліни у дистанційному режимі, оскільки за кілька тижнів вони повинні здавати останню сесію;
• повторювати вивчене за попередні роки - попереду комплексний кваліфікаційний  іспит - фінальний  етап їх бакалаврської підготовки;
• завершувати свої  дипломні роботи, адже до їх захисту теж залишилось зовсім не довго;
• готуватися до ЄВІ з англійської мови – попереду вступ до магістратури.
Все це вимагає від кожної молодої людини відкинути зайве, максимально корисно організувати свій простір і час та зосередитись на найважливіших, наразі, справах.
З ініціативи деканату факультету аграрного менеджменту, у межах організації програми дистанційного навчання кафедрою менеджменту ім. проф. Й.С. Завадського 23 березня був запланований online-семінар  з дисципліни Лідерство на тему: «Особистісні аспекти лідерства». Він міг стати ще одним клопотом для студентів 4-го курсу спеціальностей «Менеджмент» і «Маркетинг», адже питання ускладнювалось незвичною формою комунікації - групове обговорення через використання програми ZOOM, яка від більшості учасників  вимагала освоєння нового програмного забезпечення та нових прийомів групової роботи. 
 
 
 
Все ж вирішальним чинником щодо участі став інтерес студентів до заявленої теми, адже Лідерство – це дисципліна, що студенти самостійно обирали минулого року для вивчення, а питання управління емоціями, формування корисних звичок та гармонійного і позитивного ставлення до власного життя та оточуючих, для кожного учасника, особливо у сучасних умовах, є дуже актуальним.
 
 
За задумом організаторів, кожен учасник мав поділитись з колегами своїми враженнями від перегляду тематичного навчального відео, підкріпивши їх інформацією, отриманою при  опрацюванні відповідної літератури.  То ж розмова вийшла вкрай цікава та насичена, адже, хоча й всі учасники  перед семінаром працювали переважно з тими ж самими матеріалами, всі звернули увагу на особливі  моменти, по своєму інтерпретували отриману інформацію  та, в окремих випадках, навіть, висловлювали критичну оцінку деяким думкам експертів.
 
  
 
 
Так, у межах першого пункту плану семінару: актуальність для лідера, переживання та інтерпретації  емоцій  - обґрунтовувала Анжеліка Кошева, яка крім базового матеріалу додатково ознайомилася з книгою Деніела Гоулмена «Емоційний інтелект». Вона  висловила переконання, що бути лідером означає вміти працювати з власними емоціями а також розуміти емоції послідовників. Безпосередній аналіз навчального відео https://www.youtube.com/watch?v=hlNbKyu8N2g з відповідними акцентами зробила Тетяна Васильчук, яка підкреслила важливість розуміння процесу переживання і осмислення емоцій людиною,  наголосила на необхідності розмежовувати ці стадії та підібрати ефективні способи їх проходження. В обговоренні взяли участь інші студентки: Вікторія Горб підкреслила тезу, що безпосередньо  емоціями управляти не можливо, а варто зосереджуватись на роботі з установками, які виникають  після емоцій; Анна Кравчук висловила думку, що проблемою є наявність у суспільстві великої кількості стереотипів, що ще з дитинства обмежують вияв та спонукають до придушення емоцій людиною, що серйозно шкодить її здоров’ю. Виходячи з цього, лідер не повинен боятись виявляти свої емоції та не забороняти їх вияв послідовникам.  Важливість для лідера: вміння розпізнавати емоції, наявного досвіду пережитих раніше емоцій та позитивного ставлення до них визначила в обговоренні А. Кошева. Серйозність ставлення до емоцій у сучасному бізнесі підтвердила Іванна Гриценко, яка, під час проходження практики у компанії МХП, спостерігала, як працює система моніторингу емоційного стану працівників та аналіз, на цій основі, ефективності дій керівництва щодо розподілу обов’язків, формування змісту роботи працівників, ставлення до них керівництва та колег. Підсумок зробила Дарина Манзевита, яка окрім всього підкреслила необхідність доведення лідером вміння працювати з емоціями до рівня звички, чим забезпечила плавний перехід до наступного питання. 
 
 
  
 
Обґрунтовуючи актуальність питання регулювання лідером власних звичок та звичок послідовників, Валерія Степанська у своєму виступі вказала на те, що кожна людина – це, по суті, набір звичок, а тому лідер  – це людина з комплексом корисних, бажаних, прийнятних у суспільстві звичок. До розмови знову долучилася Дарина Манзевита, яка опираючись на матеріали книги «Сила звички. Чому ми дiємо так, а не iнакше в життi та бiзнесi» Чарлза Дахiгга, зазначила, що більше 40 % дій, які людина здійснює, є результатом не усвідомлених рішень, а звичок, і тому, враховуючи важливість наслідків дій керівника та необхідність регулювання дій послідовників, ігнорувати явище звичок  лідер просто не має права. Відео на тему: «Змінюй себе через свої звички» https://www.youtube.com/watch?v=FzIktKVPNls коментували відразу дві студентки Вікторія Горб та Гриценко Іванна. Вікторія сконцентрувала увагу на структурі  звичок та на важливості, при їх формуванні або зміні у кращу сторону, дотримуватися 3-х ключових порад: 1) діяти відповідно до теорії маленьких кроків, 2) шукати внутрішню позитивну мотивацію при закріплення корисної (бажаної) поведінки та 3) штучно обмежити можливості для здійснення шкідливої (небажаної) поведінки. Іванна детальніше пояснила механізм раціоналізації, що не дозволяє змінити у поведінці дуже багато одночасно, адже мозок  схильний до найпростіших алгоритмів дій, які для нього є вже звичними. Інша думка полягала у тому, що завищені бажання при зміні звичок, крім того, що не дозволять забезпечити бажаний результат, призводять до зниження самооцінки людини. Значення звичок для лідера підкреслив також Тимофій Сидоренко. Він, опираючись на знання отримані від прочитання книги Девіда Райха «Хто ми такі?», зауважив про суттєвий зв’язок наших сучасних поширених звичок з природніми рефлексами, що ґрунтуються на давніх корисних звичках, які забезпечували виживання нашого виду. Багато таких алгоритмів дій з часом частково або повністю  втратили свою актуальність і іноді шкодять людині, а тому нині нам часто потрібно докладати чимало зусиль для формування корисних звичок. Посилаючись на працю Луіса Ферранте Правила мафії, Тимофій  обгрунтував, що звички лідера відіграють важливу роль для його послідовників, адже він для них є провідником, прикладом для наслідування і це сприяє закріпленню схожих звичок у всій команді. Що стосується конкретних корисних звичок, то особливо важливим було визначено: 1)прокидатися рано і складати план дій на день (це звучало переконливо із вуст студента, який проживаючи далеко від університету, за чотири роки навчання  ні разу не запізнився на заняття, навіть на 1-шу пару); 2) нести відповідальність за свої вчинки; 3) вести здоровий спосіб життя тощо.
 Підводячи підсумки із питання корисних звичок, учасники семінару висловили окремі рекомендації для своїх колег, які теж перебувають на карантині: не відлежуватись у ліжку; раціонально харчуватись; займатись фізкультурою вдома; складну роботу (наприклад завершення бакалаврської роботи), здійснювати покроково, у супроводі приємних речей, що  не заважатимуть робочому процесу, мобілізуючи при цьому волю і дотримуючись дисципліни. А Дарина Чорна у коментарях, опираючись на власний досвід, порадила своїм колегам для формування та підтримки корисних звичок користуватись сторонньою допомогою: рідних або друзів (через виховання спільних звичок разом) або навіть спеціалізованих програм чи мобільних додатків (наприклад програма FABULOUS https://play.google.com/store/apps/details?id=co.thefabulous.app&hl=uk
 
 
    
 
Наступне питання  порядку денного стосувалося забезпечення здорового і щасливого життя людини, яка є або прагне бути лідером. Валерія Степанська обґрунтовуючи актуальність даного питання, зазначила, що внутрішня гармонія є ключем до конструктивних відносин між людьми (в тому числі лідера і послідовників), а порушення життєвого балансу призводить до розбалансування відносин і зниження лідерського потенціалу.  Уважно переглянувши навчальне відео https://www.youtube.com/watch?v=jkSRHcjvPpM, по цій темі доповіли Маргарита Пелех та Павло Кобизський. Маргарита зазначила, що основними перешкодами на шляху до щастя людини, є відсутність важливої цілі та відчуття повинності, що супроводжує по життю і в роботі. Існування в гармонії з собою, формування оточення з людей, які розділяють ваші цінності, і не зловживання зобов’язаннями, які змушують Вас вступати в конфлікт з собою, – все це рецепт щасливого життя. Що стосується взаємодії лідера з послідовниками і колегами стосовно постановки їм завдань і цілей, то  важливо формулювати їх у термінах, що відображають цінний для них зміст та бажання їх досягати. Це убезпечить виникнення відчуття повинності і збільшить продуктивність діяльності. Павло акцентував увагу на таких аспектах: 1) лідер  має формувати цілий комплекс узгоджених, послідовних та зростаючих за своєю важливістю і складністю цілей, що постійно спонукатимуть його та послідовників до продуктивних дій; 2) саме задоволення отримуватиметься, більшою мірою, від процесу досягнення цілей, а не від самого результату; 3) гармонійне збалансоване життя лідера буде прикладом для наслідування послідовниками; 4) чесність по відношенню до інших та до себе є запорукою досягнення щастя, адже обманути можна лише себе. Що  стосується формування відповідного оточення у лідера, то це можна робити не скільки замінюючи конкретних людей, а через активний вплив на них. Кожна людина може розвиватись і лідер здатний допомогти послідовникам зі свого оточення здобувати гармонію та сприяти один одному в цьому.
 
  
 
Гумор - це соціальний клей, яким лідер може ефективно налагоджувати зв’язки з послідовниками. Достовірність цієї тези, після перегляду навчального відео https://www.youtube.com/watch?v=UM26nGD_7pM доводили  Дарина Гончарук, Анна Кравчук та Вікторія Сирит. Дарина розкрила актуальне питання важливості гумору, як чинника, що дозволяє лідеру сформувати сприятливу емоційну атмосферу у колективі, забезпечує формування довіри між учасниками взаємодії. Впевненість у собі, на думку спікерки, впливає на здатність керівника жартувати. Анна у своєму виступі підкреслила важливість гумору, не лише з позиції його впливу на оточуючих, а, в першу чергу, на самого жартівника, адже гумор у напруженій ситуації дозволяє людині подивитися на зазначену проблему з іншої позиції, зменшує її критичність, сприяє пошуку нових способів вирішення проблеми, а отже, і розвитку людини. Проблемою для активізації власного почуття гумору є комплекси, яких потрібно позбуватись через регулярну практику жартів у різних життєвих ситуаціях. Вікторія, узагальнивши зібрану і почуту інформацію, зазначила що жарти дозволяють зменшити напругу у складних робочих ситуаціях: під час залагодження конфліктів або висловлення критики своїм колегам. У книзі Майкла Маркуардта «Правильные вопросы: как лидеры находят оптимальные решения, задавая нужные вопросы» керівнику рекомендовано, перед постановкою складного критичного питання підлеглому, пожартувати. Доповідач зазначила, що культура жартів, яку можна створити в організації, запобігатиме вигоранню, підвищуватиме стресостійкість її членів і, навіть, в окремих випадках, дозволить вказувати на проблеми в роботі у доступній для розуміння, без зайвого травматичного досвіду, формі. Жарти лідера щодо себе, своїх слабкостей, як не парадоксально, у більшості випадках, розкриває та підкреслює, в очах послідовників, його силу.
 Всього у семінарі взяли участь більше 20-ти учасників. Частина студентів потоку також  висловлювали бажання участі, але з об’єктивних причин не змогли долучитися. Тож для всіх, зацікавлених та відсутніх на цьому занятті студентів, перегляд запису відео семінару дозволить отримати та закріпити знання з обговореної теми (посилання на відеозапис семінару).
Для всіх учасників семінару приємним було не лише почути наукові виступи, а й побачити один одного. Це суттєво підбадьорило  їх у не простий період карантину. Домовились про подібні зустрічі за 1-2 тижні, де відбудеться аналогічний обмін думками за підсумками прочитаної літератури з лідерства.
 
 
Учасниці і учасники семінару довели, що вони вже сформовані лідери, які постійно працюють над розвитком  свого лідерського потенціалу і пізнають нові закономірності та принципи лідерства.
 
Відеозапис семінару можна переглянути на YouTube
 

Олександр Новак,
викладач дисципліни «Лідерство»,
доцент кафедри менеджменту ім. проф. Й.С. Завадського

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook