Станіслав Ніколаєнко: не зупиняємо освітній процес!

22 квітня 2020 року
Навчання на карантині – ось про що наша сьогоднішня розмова з ректором Національного університету біоресурсів і природокористування України Станіславом Ніколаєнком.

  • Станіславе Миколайовичу, як живе колектив, чи сильно «обрізали» його бюджет змінами до законодавства у зв’язку з карантином?

     – Нині в нас дуже відповідальна пора. Готуємося до проведення сесії, захистів дипломних робіт в онлайн режимі.
     Ясно, що кінець навчального року ми проведемо дистанційно, а практичні і лабораторні, напевно, перенесемо на осінь.
     Щодо «обрізання» бюджету, то воно буде поки що стосуватися зменшення поточних витрат, але не вплине на розмір заробітної плати, стипендії.
     Я щоденно на роботі, постійно в дистанційному режимі контактую з проректорами, деканами, директорами, міністерством, адміністраціями, місцевою владою. Проводимо ректорати, наради.

  • Які заходи в НУБіП України забезпечили організацію дистанційного навчання?

     – Відповідно до рішення Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року, листа Міністерства освіти і науки України № 1/9-154 від 11.03.2020 в ЗВО України було введено карантин. В Університеті, на виконання цих законодавчих актів, було видано накази ректора від 11.03.2020 р. №247 «Про заходи у НУБіП України у зв’язку з оголошенням карантину», від 03.04.2020 р. №№280 і 280/1 «Про запровадження дистанційної (надомної) роботи на період карантину», згідно з яким Університет перейшов на дистанційну форму навчання.

    Дистанційне навчання на сьогодні є сукупністю сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання інформаційно-комунікаційних технологій від тих, хто навчає, до тих, хто навчається. Основними принципами дистанційного навчання є інтерактивна взаємодія у процесі роботи, надання студентам можливості самостійного освоєння досліджуваного матеріалу, а також консультаційний супровід у процесі дослідницької діяльності. Дистанційне навчання дає змогу навчатися на відстані. Основну роль у здійсненні дистанційного навчання відіграють сучасні інформаційні технології.

     Для нормативного забезпечення процесу дистанційного навчання, у зв’язку з можливою ймовірністю продовження карантину та з метою забезпечення виконання графіка освітнього процесу в університеті на сьогодні розроблено та введено в дію такі документи:

  • «Тимчасовий порядок проведення практичного навчання у весняному семестрі 2019-2020 навчального року студентів НУБіП України в умовах карантину»;
  • «Тимчасовий порядок проведення літньої екзаменаційної сесії 2019-2020 навчального року у студентів НУБіП України в умовах карантину»;
  • «Тимчасовий порядок дистанційної роботи екзаменаційних комісій в НУБіП України в 2019-2020 н.р. в умовах карантину».

     З цими документами можна детальніше ознайомитись на сайті університету https://nubip.edu.ua/node/12654. Отже, організаційно НУБіП України готовий до завершення виконання графіка освітнього процесу у весняному семестрі 2019-2020 навчального року в умовах карантину.

  • Які основні навчально-методичні засоби забезпечують роботу університету в умовах карантину?

     – Для забезпечення дистанційної форми навчання університеті функціонує навчальний портал НУБіП України elearn.nubip.edu.ua (на базі CLMS Moodle), який містить 2923 електронних навчальних курсів дисциплін (ЕНК), з яких атестовано 1312 ЕНК та 1611 ЕНК – на етапі завершення формування та підготовки до атестації. В електронних навчальних курсах дисциплін до кожної теми модуля розроблені теоретичні ресурси, презентації, уроки, завдання та методичні рекомендації, відеоінструкції для виконання лабораторних робіт, а також ресурси для модульного контролю знань та підсумкової атестації.
     Поряд з цим, для онлайн-комунікації використовуються платформи Cisco Webex Meetings, (університет отримав 400 аккаунтів в межах корпоративного доступу), Zoom (з певними обмеженнями щодо тривалості заняття), Google Hangout MeetingsZoomDiscordMicrosoft Teams (університет має корпоративний аккаунт), Microsoft Skype for Business та Teams (університет має корпоративний акаунт).

  • Які методи та технології переважно використовують викладачі для проведення дистанційних занять зі студентами?

     – В університеті більше як 90 % дисциплін забезпечені електронними навчальними курсами на базі платформи Elearn, які дають можливість повноцінно проводити переважну кількість навчальних занять, самостійну роботу студентів та контрольні заходи. Саме цей ресурс забезпечив основу проведення дистанційного навчання.
     У дистанційному навчанні важливо налагодити візуальний контакт між викладачем та студентом, що забезпечує чітку подальшу організацію освітнього процесу. Проте, в перший тиждень карантину частина викладачів не мали встановленого програмного забезпечення для дистанційного навчання, бракувало досвіду з його використання. Зараз ситуація виправлена.

     Використовуються записи лекцій з подальшим розміщенням їх на YouTube каналі. Активно використовуються електронні платформи SkypeCisco Webex Meteengs та Zoom.us. Для студентів, які мають низьку якість Інтернет-зв’язку, встановлено інші канали комунікації (через особисту електронну пошту, різного роду месенджерах ViberTelegramWhatApp тощо). Для надсилання завдань-відповідей використовується електронна пошта та різноманітні файлообмінники (DropboxFEX.NET). А факультет інформаційних технологій університету для організації командної проектної роботи студентів використовує, окрім вже зазначених, такі сервіси, як JiraTrelloMS TeamsGitHub.

  • Чи має університет інші джерела електронних навчальних ресурсів, які інформаційно доповнюють навчальний портал НУБіП України?

     – Важливим джерелом доступної інформації для студентів та викладачів на сьогодні, як і впродовж багатьох віків історії людства, залишається бібліотека. В НУБіП України активно розвивається, так звана, цифрова бібліотека. Її електронні ресурси, що зараз доступні в онлайн режимі, стали у нагоді для всіх учасникам освітнього процесу.
     Насамперед, слід нагадати, що цифрова бібліотека НУБіП України, що була створена у листопаді 2019 р., на сьогодні містить 790 повнотекстових документів, серед них 150 підручників та навчальних посібників, 117 монографій, 420 авторефератів дисертацій, 98 оцифрованих рідкісних та цінних видань з фондів бібліотеки (1795-1932 рр.). До речі, авторами навчальних та наукових видань цифрової бібліотеки є науково-педагогічні працівники нашого університету.
     Розуміючи на сьогодні вважливість дистанційної освіти та забезпечення віддаленого доступу до навчальних ресурсів, наша бібліотека запровадила нову послугу – електронну доставку документів, нову сервісну послугу, що дозволяє студентам та викладачам НУБіП України отримати електронні копії документів з нашої електронної бібліотеки, в якій 6560 повнотекстових документів, що доступні лише з локальної мережі університету.

  • Скільки студентів денної форми на сьогодні постійно задіяні в процесі дистанційного навчання?

     – На сьогодні в університеті за денною формою навчається майже 9 тис. студентів. За даними факультетів та ННІ в середньому по університету активно долучилися до процесу дистанційного навчання близько 82 % студентів. Отже, на сьогодні не задіяними в процесі дистанційного навчання залишаються приблизно 1500 студентів.

  • Які основні причини завадили таким студентам приймати активну участь у процесі дистанційного навчання?

     – Зважаючи на те, що майже половина наших студентів на сьогодні перебувають вдома – в сільській місцевості, основною причиною, яка унеможливлює їх доручення до активного процесу дистанційного навчання, залишається низька якість Інтернету або його відсутність. Через низьку швидкість Інтернету студенти не мають можливість брати участь у відеоконференціях (онлайн-лекціях), користуватися інформаційним порталом, електронною бібліотекою тощо. Також важливою причиною є відсутність веб-камер, що обмежує спілкування з НПП. З такими студентами викладачі працюють індивідуально через електронну пошту і месенджери.
     Хоча бувають і «веселі» історії. Один юнак, студент ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження заявив, що не має можливості дистанційно навчатися, немає інтернету, зв’язку в селі у бабусі… Ми зателефонували батькам і виявилося, що хлопчина працює в Києві таксистом…

  • Розкажіть, як в умовах карантину в університеті забезпечуються постійні комунікації ректорату, директорів і деканів, завідувачів кафедр та інших учасників організації та забезпечення освітнього процесу.

     – Як уже зазначалося, для онлайн-комунікації використовуються платформи Cisco Webex. Ця платформа надзвичайно зручна у користуванні. Вона надає можливість організовувати та проводити дистанційні зустрічі будь-якого формату та з використанням будь-яких засобів комунікації (комп’ютер, ноутбук, телефон, планшет). Окрім того, ця платформа дає можливість демонструвати в процесі проведення зустрічей презентації чи інші необхідні для роботи документи. Тому, всі засідання ректорату, деканатів та директоратів, кафедр і відокремлених підрозділів університету, спілкування зі старостами груп студентів на сьогодні в університеті проводяться з використанням цієї онлайн-комунікації.

  • Чи має університет досвід спілкування онлайн із зовнішніми структурами?

     – На сьогодні університет вже отримав досвід проведення дистанційного процесу акредитації Національного агентства забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО). Так, на факультеті інформаційних технологій університету в режимі онлайн з 9 по 11 квітня пройшла акредитація освітньої програми підготовки бакалаврів за спеціальністю «Комп’ютерні науки». Проведення акредитаційної експертизи проходило з використанням технічних засобів відеозв’язку без фізичної присутності експертів в університеті. Експертна комісія в онлайн режимі ознайомилась з матеріально-технічною базою, кадровим потенціалом (у т.ч з використанням ЄДЕБО) факультету інформаційних технологій, навчально-методичним забезпеченням, процедурами організації освітнього процесу та управлінської діяльності, а також провели 9 зустрічей зі стейкхолдерами та управлінським персоналом. Усі заплановані зустрічі відбулися успішно, а цифрова комунікація дала можливість експертам отримати відповіді на всі питання щодо організації навчання студентів бакалаврату за освітньою програмою «Комп’ютерні науки».

  • Як завершиться робота підготовчого відділення НУБіП України та чи проведемо другий тур університетської олімпіади?

     – Консультаційно-підготовчі курси НУБіП денної форми навчання працюють з 2015 року, а з 2017 року запроваджена дистанційна форма навчання. Навчальні матеріали для підготовки до здачі ЗНО з восьми загальноосвітніх предметів розташовані на платформі pv.nubip.edu.ua.
     Наприкінці 2019 року за ініціативи керівника центру дистанційних технологій навчання нашого університету Максима Мокрієва платформу було оновлено для того, щоб вона стала більш сучасною і зручною у використанні.
     На сьогодні на підготовчому відділенні навчається 257 слухачів, з них – 165 – за денною та 92 – за дистанційною формами навчання. Для слухачів курсів створено групи у Вайбері, де можна оперативно отримувати інформацію і ставити запитання щодо вивчення дисциплін. Також створені окремі Telegram-групи з предметів, до яких долучені і викладачі. На час карантину слухачів денної форми долучили до платформи дистанційної освіти, вони мають доступ до лекцій, презентацій, отримують завдання для самостійного опрацювання.
     Ми обов’язково проведемо другий тур олімпіади для вступу в університет, маємо близько 900 учасників. У середині травня плануємо це зробити онлайн. Дамо змогу абітурієнтам отримати додаткові бали.

  • Дякуємо за грунтовні відповіді!

Розмовляв Денис Рудень

 

 

 

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook