Науковий гурток "Кіно як вид мистецтва"
Заходи, проведені гуртком:
Упродовж 2022-2023 н.р. було проведено:
- 7 лекційний занять,
- 6 семінарів-колоквіумів,
- 3 заняття, присвячені заслуховуванню обраних тем,
- 2 круглих столи
Досягнуті результати роботи гуртка:
На семінарах-колоквіумах заслухано та обговорено 20 індивідуальні та колективні доповіді членів гуртка. Члени гуртка та залучені до роботи гуртка написали 58 есе на запропоновані керівником теми.
Тиньчук Антон та Люшин Марія стали переможцями І етапу всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт.
Тиньчук Антон та Янковський Кирило опублікували тези доповідей Міжнародної зимової школи «Соціальні виміри європейських студій».
Мазанько Єлизавета стала переможницею (2 місце) олімпіади з культурології та підготувала роботу на всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт.
Мазанько Єлизавета підготувала тези до Міжнародної наукової конференції з нагоди 125-річчя НУБіП України.
Єрілов Владислав подав роботу на сеукраїнський конкурс творчих робіт «Національно-патріотичне становлення молоді».
Переспективи роботи гуртка:
- планується перегляд відеороликів та міні фільмів авторства членів гуртка;
- поглиблення наукової співпраці з викладачами кафедри культурології.
Відповіді Господарюк Ангеліни
на питання до кінострічки
«Мабуть боги зійшли з глузду»
За сприяння доцентки кафедри культурології Ярини Пузиренко до роботи гуртка «Кіно як вид мистецтва» долучилася студентка ветеринарного факультету Господарюк Ангеліна. Розмірковування Ангеліни щодо фільму «Мабуть боги зійшли з глузду» виявилися настільки цікавими, що поспішаємо ними поділитися.
1. Які стереотипні уявлення про життя аборигенів поза цивілізацією подаються у фільмі?
В Африці є плем’я – бушмени. Малорослі люди-м’ясоїди, але дуже добрі і дружні, вони живуть прямо в самій пекельної пустелі, куди не ступала нога білої людини. І виживають досить-таки успішно, хоча не досягли навіть рівня кам’яного віку: всі їх знаряддя праці зроблені в кращому випадку з дерева і кісток
Слово «стереотип» у перекладі з грецької означає «твердий відбиток». Стереотип стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію, людину чи групу людей. Він зазвичай ґрунтується на переконанні, що всі члени певної групи однакові й нічим не відрізняються один від одного, що всім членам певної групи притаманні схожі якості.
Світлі, добрі, наївні, люди не зіпсовані цивілізацією, «шляхетний дикун», люди, що носять шкуру тварин, бігають голяка за дичиною, те що вони недолугі, маленькі смішні, клацаюча мова, дикі, неосвідчені, діти природи.
Нормально вбити і з'їсти, але неприпустимо тримати живих істот в полоні!
2. Як у фільмі розкривається взаємодія «цивілізованого» і «нецивілізованого» світу? Як відрізняються цінності цих двох «світів»?
У бушменів свої Боги, свій звичний уклад повсякденності і тільки потрібні для життя речі. Непохитно вірячи в те, що все наявне у них – дар мудрих Богів, вони й гадки не мають, що десь далі існує інша цивілізація. Там живуть звичайні люди, що йдуть в ногу зі своїм часом. Кафе, магазини, будинки, машини, одяг, техніка ...
Життя двох цивілізацій стикається в той момент, коли з літака (іменованого в племені Бушменів «великим крилатим птахом, що не махають крилами»), що пролітає над Африкою, падає пляшка з-під Кока-коли.
По тематиці цей шедевр актуальний і сьогодні, тому що це не тільки комедія про те, як бушмен бігав на край світу пляшку з-під кока-коли викидати, а й філософський фільм, де ми бачимо порівняння між чистим, добрим і безневинним плем'ям бушменів і божевільною сучасної "цивілізацією" з модернізацією, прогресом, війнами і т.п. і т.д.
Фільм переглядається на одному диханні, забавні сцени змінюються драматичними, як, наприклад, засудження на три місяці бушмена за вбивство кози (бо так постановив закон), незважаючи на те, що в словнику бушменів навіть немає слова "винен" і перед кожною убитої в їжу тварини вони вибачаються і пояснюють, як прийшли до такого життя. Глибокою мені бачиться фраза «сучасні люди не адаптуються до умов життя, а адаптують життя під себе», тут дійсно є над чим поміркувати! Боги дійсно зійшли з розуму.
3. Які сучасні проблеми глобалізованого світу порушуються у фільмі? Які життєві та суспільні проблеми розглядаються у фільмі?
Мені дуже сподобалося протиставлення світу бушменів і сучасного суспільства. Перші адаптуються під навколишнє середовище, мають лише найнеобхідніше, безмірно вдячні природі за все, що вона їм дає і при цьому дуже щасливі. Другі ж адаптують середовище під себе, але при цьому і себе заганяють з жорсткі рамки – робота, постійний поспіх, безліч непотрібних умовностей, надлишок в споживанні всього і вся і вічну напругу. Мимоволі замислюєшся, а чи треба це все, але сучасній людині так складно вирватися з цієї вічної гонки за грошима і благами, жити природно і радіти простим речам.
Це наочний приклад того, як наші емоції, комплекси і традиції, які є «витратами цивілізації», часом заважають нам, як кумедно вони виглядають в очах аборигенів, що живуть за законами природи, які не обмежених рамками умовних зобов'язань і помилкових уявлень. Як співіснують в людині і в світі добро і жорстокість, жадібність, любов, страх, цікавість і природні інстинкти.
Так, цивілізація не там, де мчать автомобілі і користуються попитом сучасні гаджети, це загублене плем'я так само цивілізовано, має свої засади і переконання. Але ці люди в покинутій пустелі відчувають себе щасливо без реву сучасного світу, елітного брендового одягу та інших побутових речей - благ цивілізації, без яких ми не уявляємо свого існування.
Біла людина для темношкірого здається богом, настільки він відрізняється від звичного їм уявлення світобудови.
Цей фільм можна сміливо назвати пам'яткою расовим стереотипам минулого століття, який був знятий на заході ери апартеїду за фінансової підтримки уряду ПАР. Уявити поява фільму з настільки поблажливим поглядом на національні меншини просто неможливо. Для багатьох глядачів допоміг вперше виявити проблеми диких племен в Африці.
Цей кіношедевр буде актуальним завжди, хоча б в тому, щоб побачити, як інші люди (африканське плем’я) живуть далеко від цивілізації в гармонії з природою і своїми братами! Без інтернету, без всього-всього, що оточує сучасну людину!)
4. Яку функцію, яке смислове навантаження має у фільмі пляшка кока-коли? Символом чого є пляшка кока-коли у фільмі?
Пляшка Кока-коли символ нашої пластикової цивілізації і її форму може впізнати кожна сучасна людина.
Як ця дивна річ потрапила туди, бушмени не знали, але вона викликала у них бурхливу реакцію. Кожен хотів н заволодіти, і це призвело до численних конфліктів. Щоб не загострювати ситуацію, було вирішено позбутись пляшки. Ця відповідальна місія була покладена на плечі Хі, який мав знайти край світу і там скинути річ у безодню. Тобто пляшка Кока-коли це уособлення «зла» та яблука розбрату для бушменів і символ сучасної капіталістичної цивілізації.
5. Поділіться враженнями від фільму. Що сподобалося найбільше.
Це ДОБРИЙ фільм. Сюжет вибивається з ряду кліше зі стандартними історіями, висмоктаними з пальця. Я поринула в життя справжньої Африки – з голодними левами, злими деревами, неслухняними машинами, місцевими повстанцями і білими людьми, з різних причин опинилися в нетрях недоторканою цивілізацією природи савани і вимушеними зіткнутися з бушменом-мисливцем, який пішов шукати «край Землі». Я побачила, як кумедно виглядають носороги-екологи (з незнищенною жагою затоптати нічна ватра), атака за допомогою соку кактусів і адаптація бушменів до життя серед новітніх досягнень науки і техніки, і дізнаєтеся про те, як пляшка з-під «Кока-Коли», що впала з неба, може стати «злою річчю».
Незважаючи на те, що у фільмі, практично, немає діалогів, що він більше схожий на документальний, дивитися його дуже цікаво.
Це дотик до іншої культури, практично без прикрас і перебільшень. Творці фільму дають нам можливість побачити світ очима людей абсолютно іншої культури і зануритися в їх, такий загадковий для нас, світ.
У подібному світі взагалі немає штампів, а людині потрібно так небагато ...
Такі розмірковування представила Аліна.
У цьому дописі подаються міркування про фільм
«Мабуть, боги збожеволіли І»
студентки 2 курсу факультету ветеринарної медицини
Ланова Галина
1. Які стереотипні уявлення про життя аборигенів поза цивілізацією подаються у фільмі?
У фільмі подаються такі стереотипні уявлення про життя аборигенів, як те, що вони живуть малим плем’ям, ніколи не зустрічались з іншими людьми (хоча вони майже через паркан), мають з одягу лише набедреники та прикраси (цікаво, як вони зроблені, якщо з матеріалів у племені лише дерево і кістки). Цікаво те, що всі бушмени щасливі (усі ж проблеми в цивілізації), чисті (з роси збирають воду, мабуть), коротко підстрижені (чим?) і абсолютно здорові (мабуть, хвороби, люди винайшли разом з ліками).
2. Як у фільмі розкривається взаємодія «цивілізованого» і «нецивілізованого» світу? Як відрізняються цінності цих двох «світів»?
“Нецивілізований” світ не взаємодіє з “цивілізованим”, він ніби сліпий і глухий, а живе на 3 м2. Усі сліди цивілізації - відбитки шин, сміття тощо, аборигени приймають за божественні знаки. Вони не знають про ті блага і те спрощення, що дарує людству науковий прогрес. Коли бушмен потрапляє в світ цивілізованих людей, то не намагається влитися в нього, а якщо і користується чимось, то з безвихідності. Цивілізовані люди не входять у положення бушмена - вони вживають стосовно нього такі ж заходи, як і до себе (закон рівний до всіх), навіть, не намагаючись зрозуміти ситуацію, хоча це зовсім не людяно. Але, з іншого боку, Ендрю Стейн і Мпуді, що також є представниками цивілізованого світу, допомагають бушмену, намагаються йому все пояснити, але, коли бачать, що Кі це не потрібно, відпускають його до звичного йому світу.
3. Які сучасні проблеми глобалізованого світу порушуються у фільмі? Які життєві та суспільні проблеми розглядаються у фільмі?
У фільмі порушуються проблеми боротьби за гроші, зброю та владу з боку цивілізованого світу, і звичну для бушменів, боротьбу за життя (складний пошук їжі та води). Взагалі, загальною проблемою фільму, є демонстрація того, що не дивлячись, на відсутність наукового прогресу, аборигени щасливіші за цивілізованих людей. Також порушується проблема нестачі освіти.
4. Яку функцію, яке смислове навантаження має у фільмі пляшка кока-коли? Символом чого є пляшка кока-коли у фільмі?
Порожня пляшка з-під кока-коли (можна сказати, справжній символ всього того, що зроблено в США) падає з літака, що пролітав повз, на пісок африканської пустеліКалахари. І, настільки незрозумілий атрибут чужої цивілізації,підбирає місцевий бушмен, який абсолютно незнайомий з з типовими товарами «суспільства споживання». Він приносить пляшку в своє плем’я, де вона спочатку вважається подарунком богів за їх старанну працю (пляшкою бушмени роблять все, що можна – вироблювали шкіру, розтирали приправи, грали, як на музичному інструменті), але пляшка була лише одна, і аборигени почали сваритися через неї. Коли від цього постраждали люди, Кі (один з бушменів), вирішив, що це покарання від богів і потрібно позбавитися цього найтвердішого предмету, викинувши його за край світу.Отже, пляшка з-під кока-коли – це символ досягнень і «благ» цивілізованого світу, які не вміють і не бажають застосовувати аборигени.
5. Яку функцію, яке смислове навантаження має у фільмі пляшка кока-коли? Символом чого є пляшка кока-коли у фільмі?
Найбільше мені сподобалось те, що тривалість фільму година сорок, а не три години. А якщо серйозно, то ця комедія така ж не смішна для сучасного глядача, як і Чарлі Чаплін. Колись, судячи з рейтингів, це було смішно, але у наш час це просто нудний затягнутий, погано знятий (кіноляпи видно неозброєним оком), фільм без сюжету, з любовною лінією, яка не має жодного підґрунтя, з погано прописними персонажами, що чітко діляться на добрих і злих, з заявкою на научність, що насправді відсутня, з безглуздою вставкою надзвичайних явищ у вигляді краю світу та вміння Кейт Томпсон користуватися зброєю, на відміну від найманців-вбивць, та з абсолютно незрозумілим хепіендом, що додали просто аби був.
Каріна Сирова,
ГПФ, «Соціальна робота»
спеціальність «Соціальна робота»
«День бабака»
Я вважаю, що у кожної людини хоча б раз в житті або навіть більше виникає думка: «От би цей день ніколи не закінчувався!» В реальності це малоймовірно, але головний герой фільму «День бабака» доводить нам, що це цілком можливо.
У фільмі ми бачимо як змінюється сам головний герой Філ. Не дивлячись на те, що він потрапляє у одноманітну ситуацію, він намагається знайти вихід із неї, але не будь-якою ціною. У фільмі ця ситуація пов’язана з тим, що він щоранку рівно о 6 годині прокидається і в його житті повторюються події. Ми бачимо як розділяються його почуття та поступово змінюється він сам та його поведінка по відношенню до людей, знайомих, колег. Візьмемо маленький епізод зі зрілими леді, які потребували допомоги у зв’язку з поломкою автомобіля, і Філ із задоволенням вирішив цю проблему. І, звичайно ж, головним порятунком для нього є людські почуття – кохання до своєї колеги та продюсера Рити, яку він раніше не помічав, не звертав на неї уваги, але як виявилося, він її давно кохає і не бачить свого подальшого життя без неї. Своєю поведінкою він зумів налаштувати значну кількість людей по відношенню до себе таким чином, що Рита побачила в ньому зовсім іншу людину – турботливого, ввічливого, доброго чоловіка, про якого вона давно мріяла. Прикладом є те, що під час вечірки вона помітила ставлення людей до нього, яким він допоміг у різних життєвих ситуаціях і через те змінилося і її особисте ставлення до Філа.
Головний герой фільму Філ – особа не молода, яка бачила багато чого в своєму житті, і доброго і поганого. Людина, яка здійснювала багато непродуманих, негативних вчинків, не задумуючись над наслідками. В цьому і полягає сутність його життя, але потрапивши в неоднозначну ситуацію, він починає змінюватись. Він протягує руку допомоги бездомному, допомагає оточуючим людям у різних непередбачуваних ситуаціях, тобто змінюється сам і змінює все, що знаходиться навколо нього на краще.
Я звернула увагу на те, що в той час коли головний герой змінюється, скрізь його супутниками є квіти. Це поодинокі різноманітні насадження на вулиці або гарна висока рослинність у приміщеннях. Наявність квітів відображає притаманні головному герою почуття та емоції, які він проявляє у відношенні до Рити. Думаю, що це якраз підкреслює ту думку, що зміни, які відбуваються з Філом – позитивні, тому що квіти у житті людини – це позитив, а особливо у людини закоханої.
Я вірю в те, що закохана людина здатна на все і може змінитися заради кохання, і саме фільм «День бабака» є цьому прикладом, адже він пронизаний ідеєю взаємних відносин між двома людьми, які поступово приходять до розуміння, що вони закохані одне в одного. Їхнє кохання проходить перевірку на міцність, на порозуміння між ними, вивчення одне одного, поваги одне до одного та в кінцевому результаті усвідомлення того, що їм потрібно бути разом. Думаю, що таким і повинно бути людське життя, адже миттєве захоплення «на одну ніч» часом може бути оманливим, нещирим, яке не матиме логічного завершення, а навпаки лише негативні наслідки, адже закохані люди, які ставлять перед собою мету створення міцної сім’ї, зобов’язані всебічно, старанно та ретельно аналізувати погляди на життя, поведінку, відношення до буденних справ та готовність до подружнього життя.
Виникає питання: а чи могли б відбутися такі зміни із людиною, якби вона не потрапила у таку ситуацію, чи могла б ця людина повести себе так чи інакше у ситуації, яка склалася і, взагалі, ставив би перед собою завдання наш герой вийти із цієї ситуації чи жив би таким життям і в подальшому? Думаю, що однозначних відповідей на ці запитання немає, але я впевнена, що світ змінюється і не стоїть на місці, тому і наш герой вимушений був би змінитись сам та змінити все навколо себе.
"Барака"