Нові поступи і нові можливості: нетрадиційні заняття в підготовці філологів-перекладачів
Важливим аспектом професійного зростання майбутнього фахівця є поповнення й оновлення знань. Студенти-філологи, зокрема 4 курсу, особливо напружено працюють, оскільки навчаються останній рік в бакалавратурі. Намагаючись серйозно підготуватися до нових випробувань, що їх очікують, – підготовка і складання державного іспиту, складання єдиного вступного іспиту – вони інтенсивно працюють і на заняттях, і самостійно. Тому обсяг інформації, що є необхідною їм для плідної роботи за фахом, невпинно зростає. Вивчений та опрацьований матеріал швидко втрачає актуальність і потребує оновлення. На сьогодні навчання, яке орієнтоване лише на запам’ятовування, не може задовольнити сучасні вимоги до фахівця-професіонала. Першочерговою є проблема формування таких якостей людини, які дають змогу самостійно засвоювати нову інформацію, розвивати вміння та навички, необхідні для виконання діяльності на високому професійному рівні.
Маючи достатній досвід викладання, професорсько-викладацький склад кафедри романо-германських мов і перекладу розуміє важливість потреби допомогти студентам-бакалаврам сформувати й відшліфувати фахову компетентність філолога, перекладача.
В умовах офлайн-навчання викладачі провели низку занять з використанням нетрадиційних методів. Оскільки саме нетрадиційні методи підвищують зацікавленість як до навчальної дисципліни, так і до майбутньої професії, активізують студентську роботу на заняттях.
21 жовтня 2021 року старший викладач кафедри романо-германських мов і перекладу Тетяна Лугова провела відкрите заняття у студентів 4 курсу ФілА 18005б гуманітарно-педагогічного факультету. Заняття на тему «Relationships» проведено як заняття-гру.
Було досягнуто мету заняття: навчити студентів висловлювати власні аргументовані думки у формі вільного спілкування англійською мовою на тему різних видів і рівнів стосунків між людьми, характеризувати почуття та емоції, які переживають люди в різних ситуаціях, пропонувати шляхи вирішення конфліктних і складних ситуацій, з якими може зіштовхнутися людина в житті.
Студентам була запропонована тематична рольова гра. Група розділилася на дві команди, кожна з яких отримала своє завдання.
Перша команда мала представити свої думки з питання «The pross and cons of having kids» та розіграти ситуацію «Вирішення конфліктної ситуації між батьками і дітьми». Друга команда мала представити свої думки з питання «How to have a long and happy relationships» та розіграти ситуацію «Вирішення конфліктної ситуації між подружжям». До того ж, обидві команди мали опонувати одна одній.
Запропоновані нетрадиційні методи уможливили залучити всіх студентів до роботи, а тематика рольових ситуацій викликала неабиякий інтерес у них. Студенти намагалися аргументовано представити свою позицію, активно дискутувати та пропонували свої шляхи вирішення складних ситуацій під час людських стосунків.
Відрадно, що протягом заняття-гри студенти на високому рівні спілкувалися англійською мовою, вільно оперували новою тематичною лексикою. Байдужих до запропонованих для обговорення тем в аудиторії не було!
Студенти груп філологів (англійська мова) 18001б та 18003б долучилися до заняття-форуму на тему ‘Divorce – The bitter end’. 22 жовтня 2021 року заняття провела доктор філософії, старший викладач кафедри романо-германських мов і перекладу Юлія Молоткіна.
Цей тип заняття передбачав достатній підготовчий етап. Студенти опрацьовували десятки джерел, використовували тривалі спостереження, матеріали інтернет-джерел та ін. Майбутні перекладачі аналізували проблему сплеску розлучень в Україні та світі. Учасники заняття-форуму обговорювали причини різкого зростання кількості розлучень протягом останніх двадцяти років, гучні та скандальні розлучення серед світових знаменитостей; на прикладі зіркових пар Анджеліни Джолі і Бреда Піта, Джонні Деппа і Ембер Хьорд. Особливо продуктивними були дискусії щодо підстав для розлучення, стереотипів про шлюб, гендерних ролей у шлюбі та шляхів їхнього подолання. Студенти виявили обізнаність як в питаннях, окреслених державними документами, так і питаннях особистісного рівня, уміло проводили паралелі на прикладах різних країн.
Старший викладач Юлія Молоткіна зробила узагальнення, проаналізувавши виступи кожного студента, указала на граматичні та стилістичні помилки. Студенти брали активну участь в обговоренні, оскільки тема заняття є актуальною та злободенною. Заняття-форум ‘Divorce – The bitter end’ було проведено на високому науково-методичному рівні.
Творчі викладачі постійно шукають шляхи вдосконалення семінарських занять. Гармонійне використання нетрадиційних типів навчальних занять у зво уможливить розвинути у студентів здатність до активного мислення, утвердження власної позиції, навчити спілкуванню і культурі поведінки у різних ситуаціях, створити і стимулювати зацікавленість до подальшої пізнавальної діяльності.
Владислава Литвин,
студентка 4 курсу спеціальності «Філологія
(германські мови і літератури (переклад включно), перша-англійська)»