Магістри спеціальності «Соціальна робота» діляться враженнями від проходження реабілітаційної практики

17 вересня 2021, 9:27

     Навчальна реабілітаційна практика є обов’язковою складовою професійної підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю «Соціальна робота». Цього року її у перші два тижні навчального року проходили студенти денної форми навчання, що навчаються за освітньо-професійними програмами «Соціально-психологічна реабілітація» та «Соціальна робота».
     Студенти могли вдосконалити свої знання, уміння і навички з соціально-психологічної реабілітації різних груп населення, а також компетентності з управління реабілітаційними установами та соціальними службами на таких практичних базах, як Центр соціально-психологічної реабілітації кафедри соціальної роботи та реабілітації НУБіП України; Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг Гостомелської селищної ради»; Київський міський центр соціальних служб; Ягнятинський ДНЗ «Сонечко»; Центр соціальних служб Рокитнянсткої селищної ради Білоцерківського району Київської області;         Комунальна установа «Попаснянський інклюзивно-ресурсний центр» Попаснянської міської територіальної громади Луганської області; ТОВ «Софіївсько-борщагівський заклад дошкільної освіти «Софія»; Старокостянтинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 та інші.
     Колектив кафедри соціальної роботи та реабілітації намагався залучити найкращі реабілітаційні та соціальні установи з метою урізноманітнення практичної підготовки студентів та ознайомлення їх з усім комплексом реабілітаційних послуг.
Так, наприклад, Марина Лук’яненко працювала на посаді вихователя молодшої групи «Волошка» у ТОВ «Софіївсько-борщагівський заклад дошкільної освіти «Софія».


     Марина вважає, що хоч ця діяльність не була для неї новою, проте завжди корисно удосконалювати свої знання і навички, а особливо, коли це стосується дошкільного навчання.


     ЗДО «Софія» працює за освітньою програмою «Дитина», тому відповідно до неї ставляться вимоги до вихователів установи. Обов’язками Марини були:
- захист дітей від будь-якої форми фізичного або психічного насилля, безпека утримання дітей в групі;


- всебічноий розвиток, виховання та навчання дітей групи згідно річного плану;
- виховання у дітей поваги до батьків, старших за віком, народних традицій та звичаїв, національних цінностей України, дбайливого ставлення до природного середовища країни;


- забезпечення умов для засвоєння вихованцями навчальної програми на рівні обов'язкових вимог, сприяння розвитку здібностей дітей;
- планування роботи та оформлення документації групи;



- робота з батьками з питань виховання, навчання та охорони життя і здоров’я дітей;
- участь у роботі педагогічної ради дошкільного навчального закладу;
- виконання вимог старшої медичної сестри та лікаря щодо забезпечення охорони здоров’я дітей та санітарно-гігієнічного стану в групі;


- здійснення першої допомоги дитині;
- планування та здійснення навчально-виховного процесу;
- створення умов для соціально-психологічної реабілітації дітей, їх соціальної та трудової адаптації;
- планування і проведення з дітьми корекційно-розвивальної роботи на основі вивчення їх індивідуальних особливостей;
- збереження і зміцнення здоров’я дітей, здійснення заходів, які сприяють їхньому психофізичному розвитку;


- профілактика відхилення у поведінці, позбавлення від шкідливих звичок;
- покращення умов здійснення навчально-виховного процессу та багато інших.


     Пройшовши таку школу життя та апробувавши великий спектр форм та методів роботи з дітьми дошкільного віку, Марина вважає, що бути вихователем – колосальний досвід спілкування з дітьми та дорослими, що сприяє вирішенню конфліктних ситуацій, розвитку комунікативних навичок, стресостійкості, емпатії, винахідливості.

     Вікторія Мацола вважає, що їй пощастило проходити навчальну реабілітаційну практику у стінах рідного університету, а саме на кафедрі соціальної роботи та реабілітації. Обрала цю базу практики, так як тут є можливість застосувати здобуті за період навчання знання.

     Вікторія переконана, що під час практики вдалось ефективно «прокачати» такі вміння:
- індивідуальні, групові та масові форми організації соціальної реабілітації;
- навчитись професійно діяти з метою попередження та подолання соціально-негативних форм девіантної поведінки;

- інтегрувати та втілювати в практичну діяльність різні механізми та етапи соціальної реабілітації (соціальної, психологічної, педагогічної);
- оволодіти особливостями проведення соціальної реабілітації різних категорій отримувачів послуг відповідно до їхніх потреб та проблем.

     А ще важливим є те, що усе це можна робити під наглядом професіоналів, можна звернутись за допомогою та порадою і, звичайно ж, брати приклад.

     Юлія Верхуша, яка теж проходила практику в Центрі соціально-психологічної реабілітації НУБіП України, вважає обрану базу ідеальною, оскільки саме тут можна перейняти досвід викладачів та застосувати на практиці свої знання. Юлія задоволена, що поглибила свої знання, розвинула професійно важливі особистісні якості соціального працівника, удосконалила свої професійні вміння з соціальної, соціально-педагогічної та медичної реабілітації клієнтів.
     Практика допомогла оволодіти сучасними соціально-реабілітаційними технологіями колективної, групової, індивідуальної роботи з різними категоріями дітей, зокрема: дітьми-сиротами; з обмеженими можливостями; з девіантними формами поведінки; дітьми групи ризику. Тепер нашим магістрам під силу розроблення та здійснення алгоритмів професійної діяльності за різними напрямами реабілітації.
«Важливо ще й те, – зазначає Юлія, – що всі ці знання та навички допоможуть мені у написанні магістерської роботи, а також у подальшій роботі».
Ольга Дондукова проходила практику в Комунальній установі «Центр надання соціальних послуг Гостомелської селищної ради». Вона зазначає, що детально ознайомилася з діяльністю таких підрозділів центру, як відділ соціального захисту населення та відділ у справах дітей, які допомагають родинам, котрі опинилися в складних життєвих обставинах.

     Довелось нашим практикантам побачити й справжні акти доброчинності. Ольга зазначає, що за сприяння селищного голови та ПП «М’ясний дім» 10 малозабезпеченим сім’ям було надано продуктові набори, до складу яких входили м’ясні продукти, крупи, макаронні вироби, цукерки.

     Ольга дуже рада, що обрала саме це місце практики. Соціальні працівники Центру надання соціальних послуг ГСР активно працюють в Гостомелі, Горенці, Мощуні, Озерах.


     Щоденно ведеться соціальний супровід та надається допомога 41 особі похилого віку. Спектр послуг надзвичайно широкий, головне – з турботою про похилих жителів громади!

     Олена Євенок проходила практику в Центрі соціальних служб Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області. Обрала цю базу практики, бо тут надають кваліфіковані соціальні послуги та адресну допомогу сім’ям, що опинилися в складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги.

     Олена задоволена тим, що керівники практики доручають їй різні завдання. Найбільше запам’яталися виїзди мобільної групи з надання практичної допомоги сім’ям, що опинилися в складних життєвих обставинах в смт. Рокитне, с. Житні Гори. Цікаво було проводити роботу з дітьми, які залишилися без піклування. З метою виявлення та надання комплексу соціальних послуг Олена здійснювала оцінку потреб внутрішньо переміщених осіб.
Вона переконана, що під час практики здобула навики, тісно пов’язані з її спеціальністю та набула корисного досвіду в майбутній професійній діяльності.

     Оксана Свіщо обрала базою практики Ягнятинський ДНЗ «Сонечко». Вона проходить там навчальну практику вже не перший рік, тому колектив і діти їй добре знайомі. З деякими дітьми Оксана навіть ціле літо займалася підготовкою до школи і намагалася їм спростити адаптацію до навчального середовища.
Оксана зазначає, що під час практики вирішувала такі завдання: адаптація і соціалізація дітей в суспільстві та в ДНЗ (це найменші дітки), пряма взаємодія із соціальними службами Ружинського району і допомога дітям в опановуванні навичок правильного вирішення конфліктів.
     Позитивними зрушеннями в своїй професіограмі після проходження практики Оксана вважає щире і правильне спілкування з дитиною і батьками; підвищення своєї стресостійкості; навички поєднання «слова» і «гри»; вміння знаходити підхід до кожної дитини. «Усі ці навички, – переконана наша магістранта, – знадобляться в моїй теперішній професії».
Дар’я Шулік базою практики для опанування професії обрала Комунальну установу «Інклюзивно-ресурсний центр» Попаснянської районної ради в м. Попасна Луганської області.
     Даша зацікавилася роботою інклюзивно-ресурсних центрів вже давно. Вона зазначає: «У 2018 році проходила курси для вчителів, які викладають в інклюзивних класах, і вважаю, що це був неймовірний досвід, який я здобула в той час». Інлюзивно-ресурсний центр має на меті забезпечити права осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних умовах, надавати комплексну психолого-педагогічну допомогу та забезпечувати системне кваліфіковане супроводження.
     Дар’я вважає, що така практика надасть змогу здобути досвід від кваліфікованих фахівців та допоможе в написанні магістерської роботи на тему: «Особливості роботи соціальних працівників в реабілітаційних центрах».
     Карина Заболотня разом із Анастасією Тритиниченко обрали базою практики Київський міський центр соціальних служб, оскільки хотіли дізнатися більше про роботу соціальних центрів, це хороший досвід набуття практичних навичок і знань. За час практики вони виготовляли інформаційні постери, писали статті на соціальні теми, вчилися обробляти інформацію з різних соціальних мереж та сайтів тощо.
     Студентки переконані, що пройшовши практику, вони поглибили свої уявлення про основні засади діяльності реабілітаційних закладів, ознайомилися з особливостями функціонування реабілітаційних центрів, оволоділи навичками медичного і фізичного супроводу осіб з інвалідністю, навчилися проведенню реабілітаційних заходів та оволоділи методами ефективного спілкування з колегами.
     Такою була навчальна реабілітаційна практика для магістрів другого року навчання. Їхні враження та бажання продовжити професійне вдосконалення під час виробничої практики, а також змістові та організаційні питання, які доводилось вирішувати разом із ними керівникам практики, є підтвердженням якості навчального плану та, водночас, орієнтиром для його вдосконалення. Адже всім відомо, що «Практика – критерій істини».

Олена Варава
старший викладач кафедри
соціальної роботи та реабілітації

 

 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook